Dnes nad takmer každou významnou medzinárodnopolitickou či športovou hliadkujú lietadlá AWACS, pre ktoré je typický veľký kryt radaru v tvare disku na trupe. Najbližšie budú strážiť bezpečnosť futbalových majstrovstiev sveta v Nemecku. Ich úlohou je odhaliť prípadné nebezpečenstvo hroziace z oblohy. FOTO - REUTERS
Takmer každá významnejšia medzinárodnopolitická, ale aj športová udalosť sa nezaobíde bez toho, aby nad miestom jej konania nehliadkovali lietadlá s veľkým krytom radaru v tvare disku na trupe, známe pod označením Awacs. Najbližšie budú od 9. júna dozerať na bezpečnosť futbalových majstrovstiev sveta v Nemecku. Výstražný systém AWAC využili už počas futbalových majstrovstiev Európy v Portugalsku, olympijských hier v Aténach či počas návštevy pápeža Benedikta XVI. na Svetových dňoch mládeže v Kolíne
Úlohou lietadiel Awacs je odhaliť prípadné nebezpečenstvo hroziace z oblohy. Niektorí členovia posádok si už robia vtipy z toho, že organizátori medzinárodných akcií prítomnosťou týchto lietadiel dokazujú ich dôležitosť. Dôvod, prečo vznikli, bol však úplne iný, ako dávať pozor na najlepších futbalistov sveta či stretnutia hláv štátov.
Stratégovia NATO si začiatkom 70. rokov uvedomili, že existujúce možnosti odhaľovania nepriateľských lietadiel už nestačia. Sovietsky zväz dokázal vyrábať stroje, ktoré by nad územie západnej Európy prenikali rýchlosťou zvuku, letom tesne nad zemou. To výrazne obmedzovalo vzdialenosť, na ktorú ich mohli pozemné radary odhaliť, a zároveň aj skracovalo čas na reakciu. Úlohu tu zohráva zakrivenie Zeme, ktoré do poslednej chvíle pred očami radarov zakrýva nízkoletiace ciele.
V tom čase napríklad dokázal radar zachytiť lietadlo letiace vo výške 30 metrov, až keď sa priblížilo na 45 kilometrov. Pri rýchlosti zvuku netrvá ani tri minúty, aby ju lietadlo prekonalo. NATO sa preto rozhodlo, že vybuduje systém, ktorý bude monitorovať vzdušný priestor zo vzduchu. Z výšky desať kilometrov "dovidí" radar oveľa ďalej. Bolo rozhodnuté, že radar umiestnia na lietadlá Boeing E-3 Sentry, čo je vlastne prepracovaná verzia civilného dopravného lietadla B-707. NATO ich nakúpilo osemnásť, dodnes lietajú s výnimkou jedného všetky.
Moderná technika v starom obale
Prvé, čo laikovi pri vstupe do Awacs-u napadne, je, že sa dostal do leteckého múzea. Človek by od najmodernejšieho výkriku techniky čakal supermoderné vybavenie. Namiesto toho na neho z každej strany pozerá záplava páčok, predpotopných monitorov, čudesných klávesníc, na ktorých sú tlačidlá zoradené podľa abecedy kolmo pod sebou, či ošúchaných kresiel pre posádku. V najnovších lietadlách dominujú pilotnému priestoru multifunkčné displeje, v Awacs-och piloti stále musia kontrolovať desiatky klasických "budíkov", v ktorých sa laik musí stratiť.
Všetko to zodpovedá dobe vzniku. Awacs sa do služby dostal v 80. rokoch. Aj keď to tak nevyzerá, odvtedy bol viackrát modernizovaný.
"Buďte si istí, že je to vo vnútri veľmi moderné," hovorí Peter Verlande, Nemec, ktorý na Awacs-och ako operátor lieta od roku 1990 a za ten čas v nich vo vzduchu strávil sedemtisíc hodín. To je na letca obrovské množstvo. Tvrdí, že obal zostáva stále ten istý, lebo sa osvedčil, a neoplatí sa ho meniť pri každej modernizácii. To, čo sa mení, sú vnútornosti lietadiel. Vďaka nim je jeden Awacs podľa Verlandeho zo vzduchu schopný monitorovať územie väčšie, ako je Nemecko.
Lety trvajú v priemere okolo 12 hodín, niekedy je to aj viac. Napríklad misie nad Kosovom trvali 14 až 20 hodín. Posádka, ktorá má 17 členov, má preto vo vnútri k dispozícii šesť rozkladacích lôžok a kuchynský kútik.
Lietajú bez padákov
Aj napriek tomu, že úlohou Awacs-ov je v prípade konfliktov lietať v nebezpečných oblastiach, nemajú ich posádky padáky. Verlande to so smiechom vysvetľuje tým, že v nose lietadla je síce otvor určený na jeho núdzové opustenie, ale konštruktéri ho tam najskôr dali, a až potom robili pokusy, či sa dá aj použiť. Zistilo sa, že nie. Keby sa niekto cez tento otvor pokúsil vyskočiť, neoddelil by sa od spodnej časti trupu lietadla skôr, ako by sa prekĺzal po celej jeho dĺžke až na koniec. Spodok trupu je pritom posiaty množstvom antén "a tie nie sú ohybné", dodal Verlande.
Do rizikových akcií lietajú Awacs-y bez toho, aby boli priestory pre posádku pretlakované. Znamená to, že všetci majú nasadené dýchacie masky. Je to bezpečnostné opatrenie pre prípad, že by bol trup lietadla poškodený strelou alebo úlomkom rakety. Ak by sa to stalo a vo vnútri by bol tlak taký, ako je v civilných lietadlách počas letu, lietadlo by okamžite explodovalo. "Takto je stále šanca na záchranu," hovorí Verlande. Lietadlá dokážu výborne kĺzať a aj keby nefungoval ani jeden z ich štyroch motorov, doletia z výšky 10 kilometrov na vzdialenosť približne 60 kilometrov a ešte dokážu aj bezpečne pristáť na najbližšom letisku.
Awacs-y lietali pri všetkých väčších konfliktoch z posledných rokov. Zúčastnili sa oboch vojen v Iraku aj bombardovania Juhoslávie. Verlande si napriek tomu spomína iba na jediný prípad, keď sa ich niekto snažil zostreliť. Pokúsili sa o to v roku 1999 Srbi a "stálo ich to dva MiG-y 29".
Požiadať môže každý člen NATO
Pražský summit NATO v roku 2002, olympijské hry v Aténach, Washington a jeho okolie po teroristických útokoch z 11. septembra, ale aj majstrovstvá sveta vo futbale v Nemecku, to sú akcie, na ktorých Awacs-y nechýbali, alebo chýbať nebudú. Aj napriek tomu, že na ich prevádzku prispieva menej ako polovica členských štátov NATO, o ich použitie môžu požiadať všetky. "Aj keď krajina nie je členom tohto programu, stále ju chránime," hovorí Verlande.
Platí to aj o Slovensku. Aj napriek tomu, že NATO sa snaží do financovania programu zapojiť čo najviac členských štátov, my medzi nimi stále nie sme a podľa našich informácií to ani v najbližších rokoch neplánujeme. Aj počas summitu Bush - Putin v Bratislave sme si vzdušný priestor strážili vlastnými silami. Okrem iného aj preto, že na zemi nemáme techniku, ktorá by bola schopná s Awacs-om lietajúcim nad našim územím plnohodnotne spolupracovať, a prijímanie údajov, ktoré lietajúci radar získava, by bolo zložitejšie. Lietadlo totiž neustále pozemným staniciam vysiela prúd informácií, ale tie musia byť na ich prijímanie plne kompatibilné.
Perličkou je, že všetky Awacs-y nosia na sebe znak Luxemburska. To je také malé, že nemá ani vlastné letectvo. "Majú však veľa peňazí a tie dali do tohto programu s tým, že na lietadlách bude ich znak," vysvetlil Verlande.
Takýto obrázok možno vidieť len na niekoľkých miestach na svete. Vlastné lietadlá AWACS má NATO. Okrem neho aj USA, kde vznikli, Veľká Británia, Francúzsko a Saudská Arábia. FOTO - NATO
Radaroví operátori pracuju na technike, ktorá na pohľad pôsobí zastaralo. Aj keď sa vzhľad interiéru nemení, vnútorné vybavenie sa už viackrát modernizovalo. FOTO - NATO