Ľubica Vargicová v Mozartovej Čarovnej flaute. FOTO - WIENER FESTWOCHEN |
Hoci opera nie je majoritnou zložkou festivalu Wiener Festwochen, zvyčajne poskytuje vzorku zaujímavých režisérskych koncepcií alebo inscenácie málo uvádzaných diel. V prípade Čarovnej flauty sa očakávania spájali predovšetkým s menom kultového poľského divadelného režiséra Krystiana Lupu, ktorý sa po viacerých slávnych činoherných inscenáciách rozhodol zakoketovať si s operou.
Nie je to prvýkrát, čo invenčný činoherec vstúpil na opernú pôdu - a premohol ho rešpekt. Lupa do výkladu Mozartovho singspielu nepriniesol nič prevratné ani zaujímavé. Scéna síce nesie črty jeho rukopisu - biela kocka s priznanou technikou a červeným neónovým rámovaním javiska, ale inak len číta text.
Inscenácia vinou kostrbato riešených príchodov a odchodov, kŕčovitého a inokedy fádneho herectva často pôsobí bezradným dojmom. Nemá názor, iskru, smer. Ak nerátame zmierlivý koniec bez potrestania Kráľovnej noci, neprináša žiadne osvieženie uhla pohľadu. Dokonca ani právom očakávanú dôslednejšiu hereckú prácu s protagonistami, o zboristoch nehovoriac.
Viaceré z výhrad by dokázalo negovať skvelé hudobné naštudovanie. Daniel Harding je talentovaný predstaviteľ nastupujúcej dirigentskej generácie s citom pre vokálne špecifiká spevákov. Jeho koncepcii sa nedá uprieť profesionalita, ale mladícka energia z neho neprúdila. Vokálna stránka inscenácia vo viacerých ohľadoch sklamala. K svetlým výnimkám patrila naša Ľubica Vargicová, ktorá si touto inscenáciou pripíše ďalšiu čiarku do víťazného ťaženia po svetových operných scénach. Dve dramaticky útočné árie koloratúrnej Kráľovnej noci patrili k spevácky najlepším číslam predstavenia.
Hodnotenie prvej fázy opernej časti festivalu zatiaľ nevyznieva práve pozitívne. Po hudobne veľmi korektnej a vyrovnanej, no režijne trochu nesúrodej inscenácii Purcellovej opery Dido a Aeneas a po nevýraznej Čarovnej flaute musí prísť skutočná udalosť. Mená režisérov nasledujúcich titulov Petra Sellarsa (Zaide) a Patricea Chéreaua (Cosi fan tutte) sľubujú veľa. Snáď tentokrát očakávanie nepredčí výsledok.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ (Autorka je operná kritička)