Karl Bartos sa dnes večer predstaví v bratislavskom Subclube na večierku s názvom Milkshake. Spoločnosť mu budú robiť domáci dídžeji Milosh, Skank, DNC a česká Nika 77. FOTO - KARLBARTOS.COM
Dnes robí elektronickú hudbu množstvo ľudí. Vidíte medzi nimi nejakých vizionárov?
"Úprimne povedané, mňa teraz zaujíma hlavne klasická hudba. Bachove Matúšove pašie, Mozartova Čarovná flauta, Debussyho Prelúdium k faunovmu popoludniu alebo Stravinského Svätenie jari. Nechcem sa tváriť ako nejaký snob, je to proste tak. Elektronickú hudbu takmer vôbec nepočúvam."
Avšak po rokoch dunivého techna opäť mnohí prišli na chuť pesničkám. Cítite istú satisfakciu, že vy ste ich hrávali už pred vyše dvoma dekádami?
"Nie, takto to nevidím. Hudbu skôr považujem za sociokultúrny fenomén než nejaký štýlový manifest."
Akú hudbu priveziete pri prvej návšteve Slovenska? Budete hrať staršie veci alebo skôr predstavíte svoju sólovú tvorbu?
"Určite zaznejú mierne pozmenené kraftwerkovské hitovky, ktorých som spoluautorom - ako napríklad The Robots, Numbers alebo Computer World a ukážky z môjho albumu Communication. Okrem toho plánujeme odpáliť aj zopár klasických elektro pesničiek ako L.F.O. či Warm Leatherette."
Chystáte aj tradičnú sprievodnú videoprojekciu?
"Bude to audiovizuálny večierok, s elektronikou a videom. Na plátne sa objavujú rôzne krátke zábery striedajúce sa s kreslenými ikonkami, chcem tak zvýrazniť surrealistickú rovinu hudby. Naša výbava je však pomerne minimalistická. Ako to celé vyzerá, môžete si pozrieť na mojej stránke www.karlbartos.com, v sekcii Live."
V 80. rokoch vznikol v československej televízii seriál, kde sa deti hrali na detektívov a pozorovali, čo sa deje u susedov. Viete o tom, že jeho zvučku tvorila inštrumentálna melódia pesničky We are the Robots od Kraftwerk?
"Vážne? To znie zaujímavo. Ale nikdy som o tom doteraz nepočul."
Viem si predstaviť, že vaše hitovky takto použilo mnoho filmárov. Kraftwerk musí patriť medzi najbohatšie skupiny.
"Je pravda, že naša hudba už znela na mnohých miestach a pri najrôznejších príležitostiach. Napríklad skupina Coldplay nedávno použila melódiu Computer Love vo svojej skladbe Talk. Osobne som na tom s peniazmi okej, ale nemyslím si, že by som sa mohol zaradiť medzi najbohatšie hviezdy."
V súvislosti s Kraftwerk sa občas tvrdí, že vaše improvizácie zohrali kľúčovú úlohu v mnohých dôležitých nahrávkach. Súhlasíte?
"Najviac improvizujem vždy vtedy, keď vymýšľam niečo nové. Nevzťahujem slovo improvizácia na sólovanie počas pesničky. Je to zaujímavá téma, ale na dlhšiu debatu."
Mnoho ľudí stále nevie, prečo ste v roku 1991 vlastne opustili Kraftwerk. Čo bolo hlavným dôvodom vášho odchodu z rozbehnutej skupiny?
"Nezávislosť je skvelý pocit. Viete, niektorí ľudia pre ňu dokážu aj zomrieť."
Nemecký hudobník KARL BARTOS (54) bol jedným z celosvetovo známej štvorice priekopníkov elektronickej hudby Kraftwerk. Po pätnástich rokoch však túto skupinu, ku ktorej odkazu sa hlási Depeche Mode, U2, Madonna, Radiohead a množstvo ďalších hviezd, opustil. Podľa vlastných slov preto, aby sa mohol stať nezávislým. Venuje sa sporadickému vydávaniu na vlastnom labeli, dídžejingu a prednáškam o elektronickej kultúre. Dnes večer si po prvýkrát zahrá na Slovensku. Krátko predtým e-mailom odpovedal na otázky SME.