ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
Motoristi môžu výrazne ušetriť, ak na opravy svojho auta využívajú neznačkový servis. Zaplatia menej nielen za prácu, ale aj za náhradné dielce.
Do neznačkového servisu si možno vďaka nariadeniu komisie Európskeho spoločenstva dať opraviť auto aj v prípade, že je ešte v záruke. Opravca však musí dodržať výrobcom stanovené podmienky. Musí napríklad zákazníkovi urobiť zápis do servisnej knižky, vydať mu potvrdenie o výmene náhradného dielca a na opravu použiť originálne náhradné dielce. Podmienky sa môžu pri jednotlivých značkách automobilov líšiť.
V prípade, že automobilka vyžaduje, aby sa na jej autá používali len značkové náhradné dielce, motorista ušetrí predovšetkým na cene práce v neautorizovanom servise. Tá je asi o polovicu nižšia ako v prípade značkového servisu. Kým v značkových servisoch si za hodinu práce účtujú vyše 600 korún, v neznačkových od 250 do 350 korún. Do neznačkového servisu sa tak oplatí zájsť najmä v prípadoch, keď si oprava vyžaduje veľa práce.
Motoristi, ktorí už nemajú auto v záruke, sa môžu obrátiť na akýkoľvek servis. "Dal som si do neznačkového servisu vymeniť tyčku riadenia. Za materiál som zaplatil 780 korún a za prácu 400 korún. V servise mi povedali, že skúšali objednať túto súčiastku aj priamo od automobilky, v takom prípade by však stála 2800 korún," hovorí majiteľ Renaultu Thalia.
Motoristi, ktorí si dajú auto opraviť v neznačkovom servise, sa nemusia báť, že neoriginálne náhradné dielce budú nekvalitné. Na prácu ako aj použitý materiál dostane zákazník záruku. Servis musí nekvalitnú opravu urobiť znova.
Dôležitý je aj prístup
Ani s najlepšie vybaveným moderným autoservisom nebude zákazník spokojný, ak nenájde správny personál. Dobrý autoservis nerobí len skvelé technické zázemie, ale aj ľudia, ich odborná a osobnostná stránka.
Niektoré značkové autoservisné centrá si získali zlé meno na základe nevhodného prístupu k zákazníkovi, nedôsledne urobenej práce i podvodom.
Štandardy platné v rámci siete značkových servisov treba aj dodržiavať a vykonávať v praxi. Analýzu porúch nahradilo v mnohých prípadoch iba bezduché vymieňanie náhradných dielcov a väčších celkov, čo je v konečnom dôsledku veľmi drahé. Nedbalý prístup spôsobilo direktívne pripútanie zákazníka k značkovému servisu.
Výhody a nevýhody značkových servisov
+ veľká kapacita servisu
+ originálne náhradné dielce
+ možnosť technologicky náročných opráv
+ technické vybavenie
+ ekológia práce
+ garancie na prácu a použité náhradné dielce
+ doplnkové služby
+ časová norma na daný úkon
- neosobný prístup
- zväčša iba vymieňanie náhradných dielcov
- slabšia úroveň mechanikov
- cena práce
- cena náhradných dielcov
Výhody a nevýhody
neznačkových servisov+ prístup k zákazníkovi
+ nižšie ceny práce a náhradných dielcov
+ operatívny rýchloservis
+ ochota hľadať chyby a príčiny poruchy
+ zodpovednosť
- záruka na prácu
- technické vybavenie
- oprava zložitej elektroniky
- neefektívne využitie zaplateného času