k, európsku 18 a domácich švajčiarskych premiér bolo až päťdesiatpäť. K novinkám treba rátať aj modifikované modely, z ktorých mnohé boli veľmi zaujímavé a automobilky takto predlžujú ich zotrvanie vo výrobe. Z pohľadu do budúcnosti boli v Ženeve zaujímavé štúdie či koncepty, z ktorých sa rodia nové modely, prípadne len preberajú nové progresívne riešenia. Aj keď mnohé z nich sa do výroby v pôvodnej podobe nedostanú, stoja predsa za pozornosť. Predstavíme niektoré z tých, ktoré nás v Ženeve zaujali.TOYOTA UUV
Koncept Toyota UUV, ktorá mala v Ženeve svetovú premiéru, vyjadruje inovatívneho ducha Toyoty a ponúka zákazníkom svoju víziu vozidla budúcnosti. Toyota UUV (Urban Utility Vehicle) má byť mestským úžitkovým vozidlom. Ide o ďalší možný rozvoj športovo-úžitkových vozidiel (SUV) a vytvorenie celkom nového mestského segmentu na trhu. UUV ponúka pohon 4x4, dômyselný dizajn, čisté geometrické plochy a vynikajúce jazdné vlastnosti. UUV zlučuje hatchback, sedan a kombi do jedinej karosérie. Má dĺžku 4430 mm, šírku 1820 mm a výšku 1650 mm a vďaka dlhému rázvoru aj priestranný interiér. Má mimoriadne odolné pneumatiky navrhnuté špeciálne pre UUV, takže pri defekte nepotrebuje náhradné koleso.
ALFA ROMEO BRERA
Štúdia Alfa Romeo Brera dizajnérskeho centra Italdesign budila veľkú pozornosť verejnosti i odborníkov. Na báze Alfa Romeo a podvozkovej skupiny nového Maseratti kupé postavil Giorgietto Giugiaro prekrásne kupé 2+2 veľmi ladných a triezvych tvarov. Bol to naozajstný skvost ženevského autosalónu. Klasický pohon s motorom vpredu a pohonom zadných kolies využíva pohonnú jednotku Maseratti V8.
NISSAN YANYA
Štúdia kompaktného automobilu s inteligentným pohonom všetkých štyroch kolies a zvýšenou priechodnosťou, má veľkú variabilitu vnútorného priestoru. Určená je pre mladých ľudí, tak na voľný čas, ako aj na denné používanie. Ako väčšina štúdií, aj táto pôsobí dosť futuristicky, možno aj preto, že rástla pod rukami japonských konštruktérov a dizajnérov, nie európskych.
PORSCHE CAYENNE
Porsche sa vydal na cestu, ktorú by ešte pred pár rokmi nikto nepredvídal. Pravdepodobne príslušnosť ku koncernu Volkwagen mu dodala inšpiráciu a chuť vyskúšať konštruktérsky a kreatívny potenciál. Ten sa pretavil do automobilu kategórie SUV - Sport Utility Vehicles alebo športový úžitkový automobil. V Porsche pripravili dve verzie modelu s menom Cayenne: verziu S s motorom V8 a výkonom 250 kW/340 k a Turbo s rovnako s V8, ale s výkonom 331 kW/450 k. Žiaľ, fyzicky na autosalóne novinka Cayenne chýbala.
BERTONE NOVANTA
Prototyp Novanta z dielne svetoznámeho talianskeho dizajnéra Bertoneho je koncepčným automobilom nadväzujúcim na pred rokom v Ženeve vystavovaný štúdiu Filo, pri ktorej sa Bertone zameral len na riešenie interiéru. Nenechal v ňom nič okrem sedadiel pripomínajúce skôr kreslá, a ovládací joystick, ktorým Bertone nahradil aj na rovnej podlahe aj pedály brzdy a plynu.
FORD FUSION
Fusion je po Fieste ako druhý model novej kompaktnej generácie moderných malých automobilov, nový kompaktný van orientovaný na športové využívanie (SUV), ale aj ako nový segment pre aktívne mestské využívanie. Ponúka veľký vnútorný priestor, vysoký komfort a bezpečnosť. Určený je najmä pre mladé rodiny. Automobil dlhý 4,02 m sa bude dodávať s dvomi benzínovými pohonnými jednotkami (1,4 16V - 59 kW/80 k a 1,6 16V - 74 kW/100 k) a jedným turbodieselom s priamym vstrekovaním Common Rail (1,4 l - 50 kW/68 k).
RINSPEED PRESTO
Inovatívny koncept dvojmiestneho mestského automobilu švaj- čiarskeho konštruktéra Wernera Rinderknechta je mimoriadny možnosťou svojho predĺženia o 75 cm z dvoj- na štvormiestny roadster či pick-up. Celý proces predĺženia trvá len pár sekúnd a deje sa po stlačení gombíka pomocou elektromotora a dvoch vretenových prevodoviek. „Dlhá“ štvormiestna verzia má dĺžku 3,7 m. Jeho pohonná jednotka môže využívať ako palivo buď zemný plyn, alebo naftu.
LIGIER BE UP
Niečo medzi automobilom a skútrom, vraj nové mestské vozidlo. Každopádne toto štvorkolesové dvojmiestne motorové vozidlo je veľmi vhodné pre jazdu do mesta. Jeho dvojvalcový motor s objemom 0,5 litra a výkonom od 15 kW/21 k s bezstupňovou samočinnou prevodovkou spotrebuje na 100 km jazdy menej ako 5 litrov pohonnej látky. Pre švajčiarskeho importéra je nádejnou aj cena pod 12 500 frankov.
HONDA DUALNOTE
Na začiatku bola idea extrémne rýchleho, a predsa úsporného športového automobilu. Výsledkom je štúdia Dualnote s výkonom 294 kW/400 k a priemerná spotreba 5,5 l/100 km. Nový koncept športového automobilu Hondy je štvormiestny. Na pohon využíva hybridnú technológiu Honda pomenovanú IMA (Integrated Motor Assist) - benzínový motor 3,5 V6 i-VTEC v kombinácii s elektromotorom majú spolu výkon 400 konských síl.
SMART CROSSBLADE
„Otvorený“ Smart zo sesterskej dielne koncernu DaumlerChrysler Micro Compact Car (MCC) sa na predchádzajúcom ženevskom autosalóne prezentoval ako hotový prototyp, ako vozidlo pripravené do výroby. Smart bez strechy a dverí svojim 0,6-litrovým turbo motorom a svojim výkonom 70 k dostačujúcim pre mestské kupé. Dosiahne s ním najvyššiu rýchlosť 135 km/h. Aby sa udržalo aj pri tejto rýchlosti na ceste, má vpredu obuté pneumatiky rozmeru 195/40 R16 a vzadu 215/35 R 16.Nebude však lacné - predávať sa bude za 33 900 švajčiarskych frankov.
MAZDA MX SPORT RUNABOUT
Koncepčná štúdia MX Sport Runabout by mala byť realistickým predbežcom športovo-kompaktného päťdverového automobilu, ktorý príde na trh v roku 2003 ako prvý automobil značky Mazda vyrobený v Európe. Vyznačuje sa dynamickým dizajnom, dôrazom na funkčnosť, jazdné vlastnosti, „živý“ motor, dostatok priestoru a flexibilný interiér. Poháňať ho bude nový štvorvalec DOHC s premenlivým časovaním ventilov, neskôr pribudnú ďalšie. Vyrábať sa bude v španielskej Valencii.
RENAULT Z81 - ESPACE CONCEPT
Štúdia budúceho Espace mala v Ženeve svetovú premiéru. S veľkou pravdepodobnosťou možno povedať, že sa príliš neodlišuje od budúceho reálneho modelu pioniera veľkopriestorových vanov. Nový Espace Concept bude 7-miestny, poháňať ho má šesťvalcový vidlicový motor s objemom 3,5 l a výkonom 180 kW245 k, alternatívne samočinnú alebo 5-stupňovú manuálnu prevodovku.
SAAB 93-X ŠTÚDIA
Saab 93-X švédskej automobilky sa po Detroite predstavila teraz aj európskemu publiku. Aj vďaka turbodúchadlu a štvorventilovej technike disponuje solídnym výkonom 206 kW/280 k a krútiacim momentom 400 Nm. Pohonnú jednotku dopĺňa inteligentná samočinná prevodovka s možnosťou radenia aj 3na volante. Saab 9-X má vďaka elektronicky nastaviteľnému podvozku prednosti výkonného kupé alebo vlastnosti terénneho automobilu.
TATA MPV CONCEPT
Indická automobilka Tata takmer s každoročnou pravidelnosťou využíva ženevský autosalón na uvádzanie svojich noviniek. Produkcia nových modelov a štúdií je výsledkom spolupráce s talianskym dizajnérskym centrom I.D.E.A. Pred časom tu predstavila budúci model svojho malého auta Indica, pred rokom sa tu predstavila malým kupé Aria. Teraz je to štúdia jednopriestorového vanu.
MAYBACH
Luxusný automobil ako oživenie minulej slávy. Maybach sa na tohtoročnom ženevskom autosalóne po prvý raz prezentoval ako samos-tatná značka koncernu DaimlerChrysler. Akési reálno-symbolické uvedenie Maybachu za sklenenou stenou s jasnými kontúrami bolo predzvesťou jeho uvedenia ako hmatateľného modelu, ktoré sa uskutoční na jeseň tohto roku v Paríži. Zato tu v Ženeve mohli návštevníci obdivovať pôvodný Maybach. Poháňať ho bude 12-valcový vidlicový motor s výkonom 405 kW/550 k a vyrábať sa má v nemeckom Sindelfingene vedľa linky, z ktorej schádza Mercedes-Benz triedy S.
ŠKODA TUDOR
Prekvapením mladoboleslavskej automobilky na ženevskom autosalóne bola prezentácia štúdie kupé Škoda Tudor. Jej základom je Superb, z ktorým má štúdia Tudor spoločný podlahovú skupinu. Pomenovanie Tudor dvojdverového kupé má historické korene z pomenovania dvojdverového auta. Cieľom Škody v Ženeve bolo prezentovať svoj kreatívny a vývojový potenciál. Osud, a teda prípadná výroba kupé Škody Tudor bude závisieť od prejaveného záujmu o tento veľmi vydarený a neočakávaný škodovácky „úlet“.