Severná diaľnica je prínosnejšia ako južná cesta

BRATISLAVA - Vláda v novom projekte výstavby diaľnic a rýchlostných ciest nepriamo deklaruje, že za najdôležitejšie ...

BRATISLAVA - Vláda v novom projekte výstavby diaľnic a rýchlostných ciest nepriamo deklaruje, že za najdôležitejšie považuje dobudovanie severnej diaľnice z Bratislavy do Košíc až k ukrajinským hraniciam. Nedobudované úseky, lemujúce najobývanejšie a priemyselne najhustejšie oblasti, sú na rozdiel od južnej trasy vo väčšine prípadov v pokročilejšom štádiu prípravy.

Krátko pred voľbami však niektorí politici zvažujú, či by štát nemal viacej podporiť práve stredovo-južnú rýchlostnú cestu z hlavného mesta do Košíc. Podľa SMK by to malo pomôcť rozvoju priľahlých regiónov a prílevu investícií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ) za prioritu považuje severnú trasu, aj keď na južnú nezabúda. Podobne uvažuje Smer. Podporuje väčšie dotácie pre sever v pomere 60 ku 40.

Národná diaľničná spoločnosť nevie povedať, ktorá trasa by mala dostať od štátu prioritu. "Na základe nariadení len staviame. Určovať priority nám neprislúcha. Tie sú otázkou politických rozhodnutí," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

"Severná trasa by mala jednoznačne ostať prioritou, lebo to pomôže celej krajine," povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravy v Žiline Ľubomír Palčák. Upozorňuje, že keď sa rozbehne výroba v automobilkách pri Trnave a Žiline, podstatne sa zvýši počet kamiónov na severných cestách. Severná diaľnica navyše pretína oblasti, ktoré majú najvyššiu hustotu priemyslu a patria medzi najviac zaľudnené.

SkryťVypnúť reklamu

Zámer dobudovať ako prvú severnú trasu Slovensko prejavilo aj v materiáloch Európskej únie, ktoré od roku 1997 podrobnejšie definujú podobu kontinentálnej dopravnej siete. Súčasťou takzvaného koridoru číslo V, ktorý vedie z talianskeho Terstu do ukrajinského Ľvova, je aj diaľnica Bratislava - Žilina - Košice. Teda severná cesta.

Podľa Palčáka však treba primeranú pozornosť venovať aj dostavbe rýchlostnej cesty Bratislava - Nitra - Zvolen - Rimavská Sobota - Košice. "Sú tam niektoré dopravou preťažené kritické úseky, najmä medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom." Príprava zaostáva. Na úseku medzi Banskou Bystricou a Košicami sa s ňou ešte ani nezačalo.

Nejasným podľa Palčáka ostáva aj spôsob prepojenia južnej cesty so severnou. V koncepcii ministerstva dopravy sa počíta s trasou medzi Žiarom nad Hronom a Martinom. Projekt však môže prejsť aktualizáciou a "do úvahy prichádza aj kratší, ale náročnejší variant, ktorý priamo prepája Zvolen a Banskú Bystricu", tvrdí Palčák. Spojnica by mohla viesť cez tunel pod kopcami v oblasti Donovál. Proti tomu však protestujú ochrancovia prírody. Posledné slovo budú mať politici.

SkryťVypnúť reklamu

Prognóza zaťaženia cesty v tisícoch vozidiel, ktoré ňou prejdú za deň

Cesta 2005 2010
D1 BA - Horná Streda 27 30
Cesta I. triedy Žilina - Martin 30 34
Cesta I. triedy Poprad - Prešov 26 28
D1 Prešov - Košice 10 11

Zdroj: Výskumný ústav dopravy v Žiline

Bratislava - Košice stredovo-južnou trasou

Diaľnice 47 km
Rýchlostné komunikácie 88 km (z toho na 17-kilometrovom úseku sa dá ísť iba 90 km/h, na 13-kilometrovom úseku pred Košicami ešte menej)
Celkový počet kilometrov 408 km
Počet dedín, cez ktoré treba prechádzať 25
Počet miest, cez ktoré treba 5 (okrem Bratislavy a Košíc)
Približný čas prepravy z Bratislavy do Košíc 5 hod. 30 min.

Košice - Bratislava severnou trasou

Diaľnice 222 km (vrátane krátkeho úseku vnútromestskej bratislavskej diaľnice)
Rýchlostné komunikácie 6 km
Celkový počet kilometrov 455 km
Počet dedín, cez ktoré treba prechádzať 19
Počet miest, cez ktoré treba prechádzať 9 (okrem Bratislavy a Košíc)
Približný čas prepravy z Bratislavy do Košíc 6 hodín

(Obe jazdy, ktoré absolvoval redaktor SME, boli s dodržaním všetkých predpisov a pri oboch bola desaťminútová prestávka na benzínovom čerpadle.) (rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 666
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 351
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 657
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 237
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu