Rodina drevených slonov v životnej veľkosti od Andriesa Bothu. FOTO - JAN DEVIVER |
O výstave Beaufort, ktorej diela sú rozsypané po belgickom pobreží, sa písalo najmä v súvislosti s objektom Žralok od českého umelca Davida Černého. Na osvieženie pamäti: najskôr mal byť súčasťou výstavy Beaufort v belgickom meste Middelkerke. Dielo odkazuje aj na tvorbu Brita Damiena Hirsta, ktorý pred pár rokmi vyvolal rozruch výstavou mŕtveho žraloka vo formaldehyde. Tentoraz je úlovok trochu hrozivejší, zakonzervovaný vo vode je Saddám Husajn so zviazanými rukami za chrbtom.
Odkaz nie je len na Hirsta, ale aj na zobrazovaného diktátora, respektíve na to, že nielen starovekí tyrani hádzali svojich nepriateľov na spestrenie jedálneho lístka hladným zvieratám. Starosta mesta Middelkerke, v ktorého múzeu sa mal Žralok objaviť, výstavu zrušil. Hlavný kurátor festivalu Beaufort a riaditeľ Múzea pre moderné umenie v Ostende Willy van den Bussche sa rozhodol dielo vystaviť. Odvrátil škandál, ale situácia nie je vôbec taká ružová ako Černého povestný pražský ružový tank.
Inštalácia je skrytá v rožnej miestnosti múzea, len veľmi nenápadne označená šípkou. Nie je nič výnimočné prejsť niekoľkokrát okolo miestnosti a nevšimnúť si, že v nej je vchod k Saddámovi. Ani tam sa však nekončí nepatričné zaobchádzanie s dielom. V miestnosti je pred objektom radiátor a stĺpový predel, takže utopeného, umlčaného a umučeného Husajna nie je možné vidieť v celistvej podobe. Zamestnanec múzea na otázku SME, prečo musíme inštaláciu hľadať s pomocou asistentky a prečo nie je dobre viditeľná, odpovedá, že odpovedať nemôže.
Avšak výstava ponúka množstvo iných objektov a inštalácií, ktoré diváka nešokujú, no spríjemnia mu zdravotnú prechádzku na pláži. Podtitul výstavy znie: pláž prináša umenie. Skutočne, mnoho objektov akoby priniesli na pobrežie vlny. Skeptici tvrdia, že Beaufort existuje preto, aby spestril voľný čas návštevníkom letovísk, ktoré majú vo svojej ponuke najmä drsný vietor pre šarkanov na pozadí šedivej oblohy, studené more pre spolky otužilcov a morské špeciality pre experimentujúce žalúdky. Podtitul výstavy platí aj opačne: umenie prináša pláž. Objekty sú umiestnené v desiatich letoviskách a vidieť aspoň tie najzaujímavejšie znamená precestovať deň po belgickej pláži.
A záleží na každom, či dá prednosť skutočnému západu slnka nad morskými vlnami pred fantastickým kúskom oblohy, ktorý sem dopadol, pred velikánskou korytnačkou, ktorej zlatý pancier dobyl mladý umelec, pred rodinou drevených slonov v skutočnej veľkosti či pred dirigentom v krikľavej kombinéze, ktorý diriguje morské vlny zo strechy kasína. Obe voľby sú správne a najkrajšie na nich je, že sa nevylučujú.
Autor: Ostende