Zavedenie elektronického výberu mýta sa opäť o niekoľko mesiacov odkladá. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
Ministerstvo dopravy chcelo spustiť tender na dodávateľa systému ešte pred voľbami, ale zastavil ho chýbajúci zákonBRATISLAVA - Hoci sa ministerstvo dopravy snažilo nájsť spôsob, ako čo najskôr vyhlásiť tender na dodávateľa a prevádzkovateľa elektronického mýtneho systému, súťaž do volieb nebude. Denníku SME potvrdil kuloárne informácie aj hovorca ministerstva Tomáš Šarluška. "Ministerstvo síce hľadá riešenie, ale ako najreálnejšia možnosť sa javí spustiť tender až po voľbách. V každom prípade o víťazovi určite rozhodne až nová vláda."
Ešte pred dvoma mesiacmi ľudia z ministerstva a Národnej diaľničnej spoločnosti tvrdili, že stačí, ak zákon, ktorý by elektronický výber mýta umožňoval, schváli parlament až v priebehu súťaže. Zákon sa pre skrátenie volebného obdobia do súčasného parlamentu už nedostane a rozhodovať o ňom budú novozvolení poslanci. Schváliť by ho mohli najskôr v druhej polovici leta.
Rezort dopravy, ktorý výberové konanie pripravuje, sa chce odkladom tendra vyhnúť problémom, aké sprevádzali súťaž v Česku, "kde spustili tender pred uzákonením mýtneho a z toho vyplynuli viaceré spochybnenia celej súťaže," povedal Šarluška. O sporný tender u našich susedov sa zaujíma aj Európska komisia, podľa ktorej podmienky súťaže zvýhodňovali mikrovlnný systém výberu mýta pred satelitným.
Navrhovaný zákon odmieta okrem opozičného Smeru aj Republiková únia zamestnávateľov. Plánovaný systém sa podľa zamestnávateľov javí ako ekonomicky neefektívny a zbytočne drahý. Odporúčajú zavedenie elektronického mýtneho odložiť.
Hlavným argumentom zamestnávateľov je, že ak sa spoplatnia len diaľnice, rýchlostné cesty a niektoré úseky ciest 1. triedy, náklady na prevádzku systému budú omnoho vyššie ako odporúča únia. Tá považuje systém za efektívny, ak na jeho výstavbu a prevádzku nejde viac ako 15 percent z peňazí vybraných za desať rokov. "Náklady na satelitný systém budú 21 percent a pri mikrovlnnom to bude 33 percent," tvrdí únia zamestnávateľov.
Podobný názor má aj jeden zo záujemcov o výstavbu a prevádzku systému Siemens. "Vyberať elektronicky mýto na slovenských diaľniciach bez toho, aby boli spoplatnené aj všetky cesty I. triedy, je z ekonomického pohľadu nezmysel," povedal pre SME technický riaditeľ firmy Vladimír Slezák. Ostatní záujemcovia ako Sanef, Autostrade, Satellic či Kapsch hovoria presný opak - čím skôr Slovensko mýtne zavedie, tým skôr budú peniaze na ďalšiu výstavbu diaľnic.
Sanef uvažuje, že kúpi Autostrade
BRATISLAVA - Francúzsky prevádzkovateľ diaľnic Sanef zvažuje, či kúpi taliansku spoločnosť Autostrade. Obe spoločnosti sa zaujímajú o výstavbu a prevádzkovanie elektronického výberu mýta v SR. "Ide o čerstvú informáciu. Rokovania s Autostrade začali len tento týždeň," povedal počas návštevy Slovenska riaditeľ divízie rozvoja, inžinierskych činností a výstavby Sanefu Bruno Corthier.
Súťažiace firmy v tendri nesmú byť majetkovo prepojené. V praxi by to znamenalo, že ak transakcia prebehne, Autostrade nebude môcť predložiť svoju ponuku. (ik)