Šéf Napsteru Chris Gorog verí, že piesne zadarmo pritiahnu do internetového obchodu s hudobu viac inzercie. FOTO - REUTERS |
predajni iTunes od spoločnosti Apple Computer.
Novú službu podporuje reklama a predchádzali jej mesiace vyjednávaní s nahrávacími spoločnosťami. Napster sa s nimi bude o príjmy z reklamy deliť podľa toho, koľkokrát si užívatelia piesne ich umelcov vypočujú. Nová služba, ktorá je doplnkom súčasného podnikania Napsteru s predplatným na piesne, umožňuje posielať priateľom priamy odkaz na vybranú pieseň. Užívateľ si môže každú pieseň vypočuť zadarmo až päťkrát, potom musí za jej vypočutie alebo keď si ju stiahne zaplatiť.
Generálny riaditeľ Napsteru Chris Gorog predpokladá, že bezplatné piesne pritiahnu viac užívateľov na internetové stránky firmy. Už dnes ich mesačne navštívia dva milióny záujemcov. S vyššou návštevnosťou firme stúpnu príjmy za reklamu.
Nová služba od užívateľa nežiada, aby si stiahol do svojho počítača potrebný software, pretože ide o internetový hudobný prehrávač kompatibilný s internetovými prehľadávačmi vo väčšine počítačov.
Napster je medzi internetovými predajcami hudby v USA druhý najväčší, ale za službou iTunes od Apple značne zaostáva. Podľa prieskumovej agentúry NPD Group majú iTunes dominantnú pozíciu so 70 percentami trhu.
Napster má zhruba 600-tisíc predplatiteľov a ponúka neobmedzené počúvanie piesní na internete za 9,95 dolára za mesiac či sťahovanie piesní do MP3 prehrávača za 14,95 dolára. Služba však nie je kompatibilná s prehrávačom iPod od Apple.
Pôvodný Napster od roku 1999 ponúkal na internete výmenu piesní zadarmo, čo súd pre porušovanie autorských práv zakázal v júli 2001. Aktíva podniku kúpila v novembri 2002 spoločnosť Roxio a po niekoľkých mesiacoch spustila nový Napster v legálnej verzii. (čtk)