FOTO - CTIBOR BACHRATÝ |
Ošarpaná stará kotolňa v podzemí s množstvom plazivých rúr a slziacim kohútikom, prehlušujúcim občasné javiskové ticho. Kvapky vody ako možný symbol pomalého plynutia času na španielskom vidieku začiatku minulého storočia. Bábkoherci z Vysokej školy múzických umení umiestnili svoje absolventské predstavenie - Krvavú svadbu Federica Garcíu Lorcu v réžii a dramaturgii Nade Uličnej - do suterénu Fakulty architektúry STU.
Táto voľba nebola samoúčelná. Študenti kompletne využili špecifické možnosti netradičného priestoru, javisko si dokázali vytvoriť všade: na kovových plošinách, za deravými múrmi aj v izolovanej miestnosti s malým okienkom.
Kolorit bezútešného prostredia podfarbuje živá hudba: akordeón, husle aj cajon. Keď treba, roztancúva postavy do expresívneho flamenca, znásobuje silu ich úsečných replík. Inokedy je priam baladická a pri pôsobivom nasvietení scény z nej až mrazí.
Bábky takmer v životnej veľkosti sú k hercom pripevnené popruhom cez ramená. Z tela si ich snímajú málokedy, úplne sa ich zbavia až v závere. Ako akt oslobodenia sa. Od klamstva. Pohyb bábok sa obmedzuje na ruky, prípadne hlavu. Kostýmy sú pre zmenu kontrastne čierne. Spomedzi bábok výraznejšie vytŕča smiešne zhrbený, v tvári nafúknutý nevestin otec a starecká ženíchova matka, ukrývajúca pod zriasenou tvárou kus zloby. Jej predstaviteľka Zuzana Šimová, ako aj nevesta Lucia Korená na seba úspornými, ale presnými gestami, strhávajú najväčšiu pozornosť.
Spomalený duel nožov medzi sokmi v láske (Andrej Šoltés a Dušan Musil) nebol jednoduchý, možno aj preto trval relatívne krátko. Na choreografiu hercov by sa divák možno rád pozeral i dlhšie, aj keď výsledok súboja dopredu poznal. Posledná scéna, ktorá ďalší možný osud nevesty len naznačila, bola vhodnou bodkou.
Lorcova svadba v bábkohereckom vydaní zaujala, hoci krvavou ostala len v názve. Viac červenej farby, ktorá sa do inscenácie dostala len ako symbol vášne, by výprave určite neuškodilo. Práve naopak, podporilo by expresivitu obrazu.
Autor: PETER SCHERHAUFER(Autor je divadelný publicista)