Koala Nigel práve pláva do Afriky. FOTO - SATIRN ENTERTAINMENT |
Vždy, keď sa vynorí dvojica filmov, ktoré sa na seba ponášajú viac než nápadne (Sopka - Dante's Peak), vynára sa tá istá otázka: nevedeli tvorcovia o tom, že si konkurujú, alebo práve naopak - veľmi dobre to vedeli? V prípade animovaných filmov štúdií Walta Disneyho sa tak už stalo viac ráz: príbeh filmu Dinosaurus je variáciou na Krajinu pred našou dobou, Medvedie srdce je hlboko ovplyvnené prvou Dobou ľadovou.
No tentoraz podobnosť prekračuje všetky hranice: Divočina nie je ničím iným, len preinačeným Madagaskarom. Miesto: newyorská zoo kontra panenská divočina. Zápletka: rozmaznané zvieratá z mestskej zoo sa nedopatrením dostanú do africkej prírody (ak Madagaskar berieme ako africký ostrov). Posolstvo: silné priateľstvo prekoná všetky prekážky.
Kým v Madagaskare to boli bláznivý zebriak, popletený lev, roztržitý žirafiak a veselá hrošica, tu divokú bandu tvorí vystatovačný zbabelý lev, mrzutý medvedík koala, nahlúply had, emancipovaná žirafa a veveričiak, ktorý je (napriek všetkému) do nej vášnivo zaľúbený - rovnako ako Oslík zo Shreka do Dračice. Tučniaci sú rovnako chaotickí a trošku tajomní v oboch filmoch.
No firma Disney sa nezaprie: už desaťročia vo väčšine svojich animovaných filmov omieľa motív zložitých vzťahov otcov a synov, takže sa ho nevzdala ani tu. Lev s priateľmi idú do Afriky zachraňovať jeho synčeka, omylom naloženého do kontajnera a vyvezeného zo zoo.
Výtvarne jednoduchší, štylizovanejší Madagaskar bol najmä o tom, že ani krotký dravec z mestskej zoo v sebe nemôže zaprieť mäsožravca. Divočina si z logiky a zákonov prírody nerobí ťažkú hlavu. Lev nielenže odmieta poľovať, ale najkrvilačnejšou šelmou tu je - rohatý prežúvavec Kazar. V tomto filme má zjavné problémy so svojou identitou viacero zvierat.
Divočina nie je žiadny autorský film. Réžie sa ujal ako debutant ostrieľaný tvorca trikov a vizuálnych efektov Steve "Spaz" Williams, scenár, ako je u Disneyovcov zvykom, písal, upravoval a dotváral celý zástup remeselníkov. Slovenský dabing je štandardne skvelý.
Film predstavuje osvedčený mix bizarných, no sympatických hrdinov, divokej pestrofarebnej akcie, vtipov, ponášok, paródií a citácií, takže pobaví väčšinu detí i dospelých. Sotva však vyvolá vlnu obľuby ako Shrek či Doba ľadová a nestane sa ani klasikou ako Toy Story a Život chrobáka.
V žánri animovaných rozprávok, určených pre deti aj rodičov, čo ich sprevádzajú do kina, asi nemožno vynájsť niečo úplne nové. Iste však možno prísť s čerstvým príbehom, úprimnosťou a nápaditým vtipom, ako to vždy dosiaľ dokázali tvorcovia štúdií Pixar. Z Disneyovcov sa po rozchode s Pixarom stávajú zruční recyklátori. Nie je to síce žiadna hanba, ale papá Waltovi to na onom svete určite pokoja nepridá...
Divočina (The Wild) l USA l 2006 l 81 minút l Scenár: Ed Decter, Mark Gibson, Philip Halprin, John J. Strauss l Réžia: Steve 'Spaz' Williams l Hudba: Alan Silvestri l Piesne: Coldplay, Everlife, Lifehouse, Eric Idle l Réžia slovenského znenia: Zdeno Dřínovský l V slovenskom znení:. Ján Kroner, Peter Marcin, Jana Pilzová, Jozef Vajda, Michal Dutka, Juraj Haviar o Premiéra v SR: 4. mája