Nemecký koncern Volkswagen sa v týchto dňoch rozhoduje, či predĺži zmluvu predsedovi predstavenstva Berndovi Pischetsriederovi. Od výsledku bude závisieť ďalší osud firmy - či bude pokračovať v odvážnom racionalizačnom kurze, alebo či získajú navrch predstavitelia odborov. FOTO - REUTERS |
Predstavenstvo Volkswagenu, najväčšej európskej automobilky, chce znižovať výrobné náklady. Okrem iného zamýšľa predĺžiť týždenný pracovný čas zamestnancov v Nemecku z 28,8 hodiny na 35 hodín, a to bez zvýšenia zárobkov. V niektorých oblastiach plánuje údajne 40-hodinový pracovný týždeň. Úsporné opatrenia chystá najmä v ústrednom závode vo Wolfsburgu, kde pracuje takmer polovica nemeckých zamestnancov.
Denník Frankfurter Allgemeine Zeitung priniesol výrok člena predstavenstva VW pre financie Hansa Dietera Pötscha, že programy na znižovanie nákladov zlepšili celkovú bilanciu wolfsburského koncernu. Súčasne však zdôraznil, že "treba pokračovať v reštrukturalizácii, najmä základnej značky Volkswagen".
Proti racionalizačným opatreniam manažmentu sa stavajú odbory. Odborové zväzy majú vo Volkswagene tradične silné postavenie. Podľa nemeckého zákona o spolurozhodovaní tvoria vo veľkých koncernoch zástupcovia pracujúcich polovicu dozornej rady a majú silné slovo aj pri dosadzovaní mnohých špičkových manažérov, vo VW napríklad člena predstavenstva pre personál.
Paritné zastúpenie v dozornej rade sa ukazuje byť veľmi silnou pákou zástupcov pracujúcich. V týchto dňoch sa totiž rozhoduje o predĺžení zmluvy predsedu predstavenstva VW Bernda Pischetsriedera.
Šéf celokoncernovej závodnej rady Bernd Osterloh podľa Spiegel Online vyhlásil, že nevidí "do seba zapadajúcu stratégiu zabezpečenia výrobných lokalít a zamestnanosti s pozitívnymi zamestnaneckými vyhliadkami". Naznačil, že predstavitelia pracujúcich čoraz viac nadobúdajú dojem, že manažment chce odbúrať čo najviac pracovných miest. Denník Süddeutsche Zeitung napísal, že reprezentanti zamestnancov sú nespokojní s reštrukturalizačným plánom, ktorý Pischetsrieder predložil na minulotýždňovom zasadaní dozornej rady.
S osobou Bernda Pischetsriedera sa teda zároveň rozhoduje, akým smerom sa vyberie Volkswagen v Nemecku v nasledujúcich rokoch - či bude pokračovať v uvážlivom, avšak na nemecké pomery pomerne odvážnom racionalizačnom kurze, alebo či získajú navrch predstavitelia odborov, ktorí odmietajú úsporné programy, aby sa pozvoľne neodbúrali doterajšie, pre firmu nákladné zamestanecké výdobytky.