BRATISLAVA - Televízia Markíza aj televízia JOJ začali v ten istý deň 1. mája pridávať k bežnému spravodajstvu aj takzvané odľahčené správy.
Na Markíze sa volajú Reflex a začínajú sa o 19.30, po Televíznych novinách. Na JOJ-ke sa volajú Črepiny plus a začínajú sa o 18.45 pred hlavnými správami.
Účelom je odlákať divákov konkurencii. Aj preto obe televízie tajili informácie o ich príprave.
Pri zrode oboch formátov stál, paradoxne, František Borovský, ktorý dokonca čosi podobné pripravil pred časom aj pre verejnoprávnu STV. Borovský totiž v krátkom čase vystriedal post programového riaditeľa vo všetkých troch televíziách. Začínal v STV, prešiel do JOJ a dnes je v Markíze.
JOJ tvrdí, že ona prišla s nápadom prvá a Markíza sa ich snaží s využitím Borovského teraz predbehnúť. Borovský oponuje, že v JOJ jeho nápad len využili.
Pôvodne chcela začať JOJ až v septembri a hovorca Ľudovít Tóth pripustil, že začali skôr kvôli Markíze. "Keď sme sa dozvedeli, že v Markíze Borovský oprášil myšlienku bulvárneho spravodajstva, tak sme urýchlili prípravu." povedal.
Borovský odmieta, že by JOJ po prechode do Markízy "ukradol" formát. Reláciu pred časom JOJ navrhoval, ale vtedy ešte netušil, že pôjde do Markízy.
Hovorkyňa Markízy Ivana Semjanová povedala, že o tomto formáte uvažovali už dávnejšie, ale až "nové vedenie mu dalo presný tvar a obsah".
Hoci obe televízie sa vyhýbajú pomenovaniu bulvárny formát, jeho obsah bude skôr bulvárny. Reflex na Markíze má podtitul "príbehy, ľudia a emócie" a podľa riaditeľa centra spravodajstva a publicistiky Tibora Búzu má zachytávať udalosti, ktoré sú šokujúce a vzbudili obrovský záujem.
Podľa Tótha z JOJ Črepiny plus nebudú o celebritách, ale "o zaujímavostiach, o ľuďoch, ktorí majú niečím nezvyčajný život alebo zažili niečo netradičné".
Podobné formáty poznajú aj v iných krajinách, kde to vysielatelia nasadzovali s cieľom oddeliť bulvárne spravodajstvo od serióznejšieho, ale aj využiť bulvár ako magnet pre divákov.
S pokusom o bulvár prišla ako prvá STV, ktorá v septembri nasadila do hlavného vysielacieho času bulvárny Blesk. Jej sledovanosti to však nijako výrazne nepomohlo.
Pred dvoma týždňami presunula Blesk na 17.30. Blesk sa pôvodne začínal o 18.50, ale po nástupe Televíznych novín na Markíze o 19.00 mu rapídne ubúdali diváci.
STV sa neobáva, že bulvárom jej konkurencia odláka divákov. "Máme stabilného diváka, správy na STV tak budú alternatívou k bulvárnym správam Markízy aj JOJ," povedal Branislav Zahradník z STV. Na poli bulváru už STV súťažiť nechce, lebo "je to boj o jeden segment divákov medzi JOJ a Markízou".