ý film. "Oceňujeme autentickosť postáv, opis sociálnej reality a poetický koncept lásky a sexuality," odôvodnila svoje rozhodnutie porota. Film opisuje osudy predavačky Gisely - utápa sa v monotónnom a nešťastnom manželstve, a útechu hľadá v náručí profesionálneho povaľača Paula.
Bizarné podoby lásky tematizovala aj nemecko-macedónska snímka Kontakt. Z festivalu si odniesla cenu divákov. Tragikomický debut Sergeja Stanojkovského rozpráva o vzťahu dvoch ľudí, ktorí žijú na pokraji macedónskej povojnovej spoločnosti: psychiatrickej pacientky Zany a bitkárskeho väzňa Janka. Janko si aj napriek násilníckej povahe získava priazeň nevinnej Zany, zrekonštruuje jej dom a stáva sa aj "opravárom" jej duše.
Slovenský film tentoraz na festivale chýbal (na prvom ročníku sa premietal napríklad slovenský film 66 sezón Petra Kerekesa), ale českých filmov sa v nesúťažných sekciách dalo vidieť niekoľko: do kategórie Panorama (je prierezom toho najlepšieho, čo sa za posledný rok v Európe medzi mladými filmármi zrodilo) bol zaradený aj divácky úspešný film Štěstí Bohdana Slámu. V kategórii Pracovné svety sa páčil sarkastický dokument Zdroj absolventa FAMU Martina Marečeka - rozpráva o multinárodnej firemnej politike v okolí azerbajdžanského Baku a vplyve politiky "veľkých" na životy obyčajných ľudí v tejto opustenej oblasti.
Na festival sa minulý týždeň prišlo pozrieť veľa ľudí, možno trochu viac, ako sa čakalo (12 000 divákov). Pre obrovský záujem museli organizátori pridať špeciálne premietanie slovinského filmu od Hrobu do hrobu Jana Cvitkoviča, ktorý bol jedným z čestných hostí akcie. Cvitkoviča môžu naši diváci poznať napríklad vďaka filmu Chlieb a mlieko, ktorý sa premietal aj v našich art kinách.
Záujem bol aj o otvárací sci-fi film The Wild Blue Yonder. Nakrútil ho veterán Werner Herzog (režisér, ktorý preslávil herca Klausa Kinského). Na Crossing Europe mal zároveň aj rakúsku premiéru.
Názov festivalu naznačuje, že jeho dramaturgovia chcú v skladbe programu prekračovať hranice - politické, spoločenské i umelecké. Zostáva len dúfať, že ich v budúcnosti prekročí aj viac kinofilmov zo Slovenska. Filmový program i atmosféra v Linci stoja za to.
Autor: Ildikó Pongó, Linec(Autorka je filmová publicistka)