Kamionista išiel v silnom nárazovom vetre a veľmi silnom snežení po klzkej ceste rýchlosťou 79 kilometrov za hodinu. Pri hmotnosti kamiónu 40 ton nedokázal zabrzdiť pred stojacimi havarovanými autami. FOTO - ARCHÍV
BRATISLAVA - Vinu na smrti štyroch ľudí pri najväčšej dopravnej nehode v histórii Slovenska majú podľa polície kamionisti.
Nehoda 98 áut sa stala 30. decembra 2005 na diaľnici pri Senci. Vyšetrovatelia obvinili Bratislavčana Júliusa B. (56), ktorý šoféroval ťahač s cisternovým návesom, a dvoch vodičov z Litvy Vladimíra V. (48) a Václava A. (47). Podľa hovorkyne polície Aleny Toševovej hrozí Bratislavčanovi trest od troch do desať rokov väzenia, Litovčanom do päť rokov. Litovčania sú v súčasnosti vo svojej krajine.
Pôvodná príčina hromadnej havárie bola nehoda osobných áut, do ktorých narážali ďalšie. Pri týchto zrážkach neboli nijaké alebo len ľahké zranenia. Smrť ľudí spôsobili až kamióny, ktoré narážali do stojacich havarovaných áut.
Vyšetrovateľ zatiaľ neukončil vyšetrovanie, kto zapríčinil prvú nehodu, ktorá spôsobila ďalšie.
Štyridsaťtonová cisterna s pohonnými látkami narazila do stredového betónového zvodidla a odtiaľ spadla na osobné vozidlo Peugeot 205. Zahynuli v ňom traja ľudia. Neskôr dva litovské kamióny narazili do sanitky so štyrmi pacientkami. Jedna z nich zahynula. Podľa Toševovej kamionisti neprispôsobili rýchlosť jazdy stavu cesty.
Vladimír Gemela z policajného prezídia povedal, že za roky 2003 a 2004 zapríčinili vodiči nákladných áut 10 117 nehôd, zomrelo pri nich 80 ľudí. Celkovo bolo na cestách v týchto dvoch rokov 121 532 nehôd, pri ktorých zahynulo 1247 ľudí.
Z jednoduchých štatistík nie je možné určiť, či kamionisti jazdia horšie ako ostatní vodiči, nie sú totiž prepočty, koľko najazdili osobné autá, koľko nákladné, koľko kamiónov prešlo cez naše územie a podobne. (rf)
Aké boli poveternostné podmienky pri nehode
Nehoda sa stala pred štyrmi mesiacmi na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou. Snežilo, cesty boli šmykľavé. Deň pred Silvestrom sa presúvali tisícky ľudí. Pri Senci sa stala menšia nehoda, do havarovaných áut začali narážať ďalšie. Na klzkej ceste neubrzdili.
Čo zistil znalec
Znalec preskúmal stav kamiónov, ktoré zapríčinili smrť štyroch ľudí. Podľa Aleny Toševovej z bratislavskej krajskej polície ťahač s cisternou, ktorý zabil troch ľudí, nemal poruchu, ktorá by mala vplyv na nehodu. Kamionista však išiel v silnom nárazovom vetre a veľmi silnom snežení na klzkej ceste rýchlosťou 79 kilometrov za hodinu. Pri hmotnosti kamióna 40 ton nedokázal zabrzdiť pred stojacimi havarovanými autami.
Ťahače z Litvy mali niekoľko porúch, najmä zodrané pneumatiky a pravdepodobne vyradený obmedzovač rýchlosti. Na jednom z prívesov nebrzdili kolesá prednej nápravy, mal poruchu aj na ABS. Jeden z prívesov bol preťažený.
Štatistika nehody
Pri nehode zahynuli štyria ľudia, päť sa ťažko zranilo a jedenásť ľahko.
Škodu na vozidlách odhadujú na viac ako 15 miliónov korún. Asi desať majiteľov si doteraz neprevzalo autá, ktoré po nehode z diaľnice policajti zaistili a odtiahli. (rf)