Na prevratný postkomunistický kapitalizmus je aj Gogoľ krátky

Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Revizor aneb Dobčinskij, Bobčinskij a Paulčinskij m Preklad: Zdeněk Mahler m Úprava a réžia: Břetislav Rychlík m Dramaturgia: Petr Minařík m Scéna: Ján Zavarský m Kostýmy: Kamila Polívková m Hudba: Petr Skoumal ...

Cyril Drozda (kľačiaci) ako hajtman a Jiří Vyorálek v úlohe Chlestakova. FOTO - CED


Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Revizor aneb Dobčinskij, Bobčinskij a Paulčinskij m Preklad: Zdeněk Mahler m Úprava a réžia: Břetislav Rychlík m Dramaturgia: Petr Minařík m Scéna: Ján Zavarský m Kostýmy: Kamila Polívková m Hudba: Petr Skoumal m Premiéra: 26.apríla 2006 v divadle Husa na provázku v Brne

Slávnu Gogoľovu komédiu Revízor uviedli v legendárnom divadle Husa na provázku v Brne práve v časoch, keď korupcia štátnej byrokracie v našej susednej republike kvitne prinajmenšom v takej miere ako u nás. Zdanlivo výborný a logický ťah. Angažovaný občan Břetislav Rychlík - v tomto prípade to naozaj súvisí! - nebol iba náhodou aj režisérom tejto inscenácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dokazujú to slová básnika Ivana Diviša zo 60. rokov minulého storočia, ktoré Rychlík cituje v programe Revízora: "Tento režim nepotřebuje grázly velkého formátu, to obstará Moskva, kde grázlů velkého formátu nesedí také mnoho, ale takových, dejme tomu, deset, patnáct. Ostatek tam, ale především zde, tvoří neprostupná, přitom nezastižitelná sraženina prostředních, ze smrků a flusů ulepených lemplů."

O takýchto úbohých, smutných, režimu prisluhujúcich a vrchnosti horlivo prikyvujúcich "fľusoch" sa rozhodol Rychlík inscenovať Revízora. Ostro však narazil na aktuálnu realitu, ktorá je - neviem či horšia, alebo lepšia, ale iste iná. A produkty tejto reality, všetci tí "fľusi" už nie sú len nejaké smiešne a úbohé pľuvance, ale riadne chrchle.

SkryťVypnúť reklamu

Režisér si aj toto uvedomil: "Aký už smútok môžeme dnes cítiť z našich hrdinov v Revízorovi. Veď podplácajú šteniatkami, látkou na šaty, vodkou, čajom, peniazmi vo výške zopár stoviek rubľov. Čože už môže prekvapiť nás, občanov krajiny, kde sa takmer denne dozvedáme o politikoch rozožraných rakovinou korupcie, kde neveriac čítame či počujeme obludný pajazyk, ktorým sa o úplatkoch dohovárajú vysokoškolskí učitelia s úradníkmi Národného bezpečnostného úradu, poslanci s podnikateľmi, úradníci úradu vlády s lobistami, futbaloví funkcionári s rozhodcami."

Rychlíkov Revízor v Huse na provázku potvrdil jeho vlastné pochybnosti. Na javisku vidíme ľudkov okresného formátu: celkom zábavné kreatúrky, ustráchané, neisté, popletené. Problém však nie je v tom, že sú to ľudia a typy čisto "guberniálne", okrajové, problém je v absencii hereckej energie, originality, vyžarovania. Slávny Revízor režiséra Jana Kačera v pražskom Činohernom klube z roku 1967 bol tiež obrazom guberniálnej zoológie - ale aké to boli parádne kreatúry! Celá plejáda výrazných typov a neobyčajne presne a s úžasnou vitalitou stelesnených postáv, menujme za všetkých Landovského, Pucholta či Kodeta.

SkryťVypnúť reklamu

V Brne sa k čomusi podobnému priblížil - v prvej časti - iba Cyril Drozda v postave hajtmana a Eva Vrbková ako jeho dcéra.

Inscenácia získala ešte pred premiérou ohlas, ktorý potvrdil, že v Brne sa usalašila gubernia nielen na javisku. Režisér Rychlík, po tom, čo začul v niektorej miestnej krčme hlášku, že "na miestnej radnici vládnu postavy ako z Gogoľa", dal svojmu Revízorovi podtitul Dobčinskij, Bobčinskij a Paulčinskij. A padla kosa na kameň!

Hovorí Rychlík: "Máme tu totiž jakéhosi radního Paulczyňského (kdysi KSČ, dnes ODS). Udělám z toho žertovný podtitul. Je to přece komedie. Pan radní zvedá telefon, volá řediteli divadla, vyhrožuje politickým rešením situace a pro mně vzkazuje přes noviny přípravu trestního stíháni. Za slovní hříčku? Úžasné! Týden před premiérou, kterou nikdo ještě neviděl?"

SkryťVypnúť reklamu

Z Revízora v Huse na provázku som usúdil, že Gogoľova legendárna groteskná komédia sa hodí pre samoderžavie a reálny socializmus, ale na prevratnú epochu postkomunistického kapitalizmu (predtým KSČ, dnes ODS a pod.) je jednoducho krátka.

Autor: MARTIN PORUBJAK(Autor je dramaturg SND a režisér)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 688
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 470
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 464
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 458
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 564
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 998
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu