Už pred šesťdesiatimi rokmi vznikol Slovenský filharmonický zbor. Koncert na oslavu výročia otvoril riaditeľ Slovenskej filharmónie a jeden zo sólistov večera Marián Lapšanský. Malá slávnostná omša, posledné dielo operného velikána prvej polovice 19. storočia Gioacchina Rossiniho, zaznela v pôvodnej verzii s dvoma klavírmi a harmóniom (Marián Lapšanský, Eva Salayová, Anna Predmerská-Dzúriková).
Napriek názvu skladba nie je malá ani rozsahom (trvá deväťdesiat minút), ani bohatstvom hudobných prostriedkov.
Hlavná zbormajsterka Blanka Juhaňáková dala nádhernému dielu koncepciu plnú napätia a kontrastov. Umožnila jej to predovšetkým skvelá technická disponovanosť telesa. Zbor fascinoval veľkou výrazovou škálou i schopnosťou dynamických zlomov, koncentrovanými pianami aj jasavým fortissimom, homogénnosťou a krásou zvuku.
Štvoricu sólistov tvorili speváci rôzneho veku i skúseností. Basový part Petra Mikuláša mal množstvo výrazových odtienkov, hoci hlasovo nie je rossiniovský odbor jeho najvlastnejším. Naopak, je domácou pôdou mladého tenoristu Otokara Kleina, ktorý v belcantových postavách vystupuje na európskych scénach. V tento večer jeho inak pekný výkon poznačila občasná farebná nevyrovnanosť.
Sopránový part spievala častá sólistka Slovenskej filharmónie Henrietta Lednárová. Najpríjemnejším prekvapením bola mladá altistka Jana Kurucová. Slovenskému publiku neznáma čerstvá členka mníchovského súboru zaujala vzácnou tmavou farbou hlasu a vokálnou kultúrou. Nádherné zborovo-sólové Agnus Dei bolo aj vďaka jej precítenému prejavu dojímavým finále krásneho večera.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ(Autorka je hudobná publicistka)