Zamestnanci firmy Hyundai Motor sledujú televízne spravodajstvo o ich šéfovi Čong Mong Koovi, na ktorého žiada prokuratúra vydať zatykač. FOTO - SITA/AP
SOUL, BRATISLAVA - Prokuratúra Južnej Kórey v Soule požiadala o vydanie zatykača na šéfa najväčšej juhokórejskej automobilky. Čong Mong Koo v pondelok opustil prokuratúru po 15-hodinovom vypočúvaní.
Čong senior je okrem vytvorenia miliardového tajného fondu na uplácanie politikov navyše podozrivý, že pomocou ilegálnych transakcií dosiahol, aby kontrolu nad koncernom získal jeho syn. Čong mladší strávil odpoveďami na otázky vyšetrovateľov zhruba 18 hodín.
Podľa ekonóma SAV Vladimíra Baláža aféra firmu neohrozí, lebo "kórejská vláda nenechá padnúť svoju najväčšiu firmu". Podplácanie politikov je v Južnej Kórei "ešte väčší folkór ako na Slovensku". Aféra podľa Baláža nezhorší ani riziko zadlženia firmy. Väčšinu bánk, ktoré požičali automobilkám peniaze, vlastnia totiž práve majitelia týchto automobiliek.
Hyundai sa chystá investovať až miliardu eur (asi 37,3 miliardy korún) do závodu v Česku. Podľa kórejských médií však podnik pre vyšetrovanie svojho šéfa odložil začiatok výstavby na neurčito. České ministerstvo priemyslu a obchodu tvrdí, že nevie o žiadnom oneskorení.
Kórejské úrady vyšetrujú skupinu Hyundai Automotive Group od marca. Akcie podniku sa po včerajšej správe o zatykači prepadli takmer o štyri percentá.
Obe automobilky, Hyundai aj Kia, zrušili tiež všetky plánované akcie s investormi na tento a budúci mesiac.
Konať sa zatiaľ nebude ani schôdzka s kórejskými investormi k výsledkom hospodárenia za prvý štvrťrok tohto roku, ani promoakcie v USA, Európe a Ázii. Automobilka je hlavným sponzorom nadchádzajúcich majstrovstiev sveta vo futbale.
Hyundai (v preklade moderný) má ambíciui stať sa piatym najväčším výrobcom áut do roku 2010. Dnes je na 7. mieste. (čtk, tasr, ľja)
Opozícia pochybuje o výhodnosti investície
BRATISLAVA - Politici, najmä členovia súčasnej či bývalej koalície, sa vyjadrujú k afére kórejskej automobilky Hyundai/Kia opatrne.
Podpredseda opozičného Smeru Igor Šulaj je tvrdší. Povedal, že už keď dal v parlamente vláde za úlohu, aby odtajnila zmluvy s Kiou, tak mala byť reč o všetkých dôsledkoch, ktoré súviseli s investíciou. "Nebol som vtedy úspešný, pýtam sa prečo. Domnievam sa, že Slovensko sa mohlo vyhnúť určitým nejasnostiam," dodal.
HZDS sa podľa podpredsedu Viliama Vetešku vždy pozeralo s určitými obavami na to, za akých okolností prichádza investícia Hyundai Kia. "Vždy sme mali pocit, že Slovensko platí veľkú daň za investíciu a na druhej strane sme mali aj pocit, že nás ľudia obviňujú, keby sme to chceli príliš kritizovať, že ohrozujeme vstup zahraničných investorov."
Ak sa podľa Vetešku ukáže zlyhanie predstaviteľov firmy, tak môže znamenať aj úzke prepojenie s niektorými slovenskými politikmi v súvislosti s uprednostnením investície Kia práve na Slovensko.
(sp)
Sled udalostí, ktoré viedli k podpisu zmluvy s Hyundai/Kia a problémy, ktoré nasledovali
16. január 2004
Ak Kia postaví podnik pri Žiline, vláda jej ponúkne rovnaké stimuly ako automobilke PSA Peugeot.
19. január 2004
Minister Pavol Rusko povedal, že politická situácia odrádza investorov. Politické škriepky podľa Ruska zhoršujú vyjednávaciu pozíciu Slovenska v boji o investíciu Kia.
3. marec 2004
Vláda si ujasňovala, čo sľúbila vedeniu automobilky Kia. Minister dopravy Pavol Prokopovič naznačil, že nie všetky sľuby bude ľahké splniť, napríklad dokončenie diaľnice do Žiliny. Vláda už vedela, že bude problém s pozemkami.
4. marec 2004
Večer hľadala vláda peniaze, ktoré sľúbili vyjednávači predstaviteľom koncernu Hyundai/Kia.
5. marec 2004
Vláda schválila návrh investičných zmlúv s Kia Motors. Ministri rokovali do neskorých nočných hodín, pretože nie všetci súhlasili s postojom ministra Ruska. Zmluva zabrala vláde tri hodiny a Rusko preto nestihol reláciu Sito v TV Markíza. Rusko vinil ministrov SMK zo zdržiavania.
18. marec 2004
Vláda podpísala s vedením kórejskej automobilky zmluvu. Investícia má dosiahnuť asi 1,15 miliardy eur. Zmluvu vláda utajila.
7. apríl 2004
Špičky manažmentu firmy Hyundai/Kia a členovia slovenskej vlády včera v Tepličke nad Váhom pri Žiline v bielych rukavičkách slávnostným výkopom otvorili výstavbu novej automobilky.
28. apríl 2004
Týždenníku Domino fórum sa podarilo získať verziu zmluvy, ktorú vládnemu kabinetu na schválenie predložil minister hospodárstva Pavol Rusko. Zmluva bola s minimálnymi zmenami schválená. Vznikol škandál, podľa zmluvy nie je Kia viazaná preinvestovať žiadnu konkrétnu minimálnu sumu ani zamestnať žiaden konkrétny počet ľudí. Kia môže od zmluvy odstúpiť s 30-dňovou výpovednou hodnotou.
6. júl 2004
Automobilka Hyundai/Kia nechce zverejniť zmluvu o podmienkach svojho príchodu na Slovensko, pretože obsahuje "prísne dôverné a komerčne citlivé informácie".
30. júl 2004
Rusko sa nedohodol s majiteľmi pôdy. Povedal, že Kia je ohrozená.
15. november 2004
Primátor Žiliny Ján Slota dal pokyn na začatie výstavby. Začali sa ťahanice s majiteľmi pozemkov, obvinenia z čiernej stavby, spory, zapojili sa právnici. Vláda väčšinou mlčala.
27. máj 2005
Mikuláš Dzurinda išiel do Kórey, ale nezobral so sebou ministra hospodárstva Pavla Ruska, ktorý sa nahneval. Premiér dostal od šéfa Kie auto Opirus.
2. september 2005
Po odvolaní Pavla Ruska z funkcie zastupoval ministerstvo Ivan Mikloš. Povedal, že Pavol Rusko vláde zatajil niektoré veci a dozvedeli sa o nich až po jeho odchode z funkcie.
28. september 2005
Mikuláš Dzurinda večeral v Bratislave so šéfom Hyundai/Kia Čang Mong Koom. Pred večerou vláda vzala na vedomie správu, podľa ktorej bude štátna pomoc pre Kiu takmer 13 miliárd korún namiesto pôvodných 7,4.
Koniec roka 2005
Vyšlo najavo, že topmanažment bude bývať pri Bratislave v domoch, ktoré postaví štát za 1,2 miliardy.
3. február 2006
Kia rozmýšľa, že sa s vládou bude súdiť, lebo zamietla žiadosť o štátnu pomoc pre kórejských dodávateľov spoločnosti Kia.
(tasr, sita, r)
17. marca 2004 si pozemky v Tepličke nad Váhom pozrel prezident spoločnosti Hyundai/Kia Čong Monga Koa (prvý zľava) a minister hospodárstva Pavol Rusko (štvrtý zľava). FOTO - ARCHÍV TASR