BRATISLAVA – Akú má ktorá televízia na Slovensku skutočnú sledovanosť? Markíza mala napríklad v januári tohto roku podľa agentúry VISIO 51,6-percentný podiel na trhu, ale podľa denného kontinuálneho výskumu Slovenskej televízie to v tom istom mesiaci bolo 43,1 percenta.
Práve podľa sledovanosti sa určuje cena reklamy a sledovanosť rozhoduje, či klient vôbec svoju reklamu v médiu bude chcieť mať. Predaj reklamy je pre komerčné televízie, ale aj rádiá jediným zdrojom príjmov. Presné čísla o sledovanosti či počúvanosti sú teda veľmi dôležité. Jednotná miera však na Slovensku neexistuje.
Dôvod rozdielov je jednoduchý: každá televízia má na prieskum svoju mediálnu agentúru. VISIO je dvornou agentúrou Markízy už od roku 1996 a denný kontinuálny výskum (DKV) robí odbor mediálneho výskumu a informácií STV.
Pre televíziu TA3 chystala prieskum spoločnosť RCA Research. A televízia Joj neverí ani jednému a čaká na zavedenie peoplemetrov, čo by prinieslo najpresnejšie čísla o sledovanosti.
VISIO ani DKV STV nepracujú s presnými číslami, ale len s reprezentatívnou vzorkou divákov. VISIO zisťuje sledovanosť telefonicky v 800 domácnostiach, STV prostredníctvom denníkov v 1200 domácnostiach. Každý týždeň si vybrané rodiny spolu sadnú a zapisujú, čo v predchádzajúcom týždni pozerali. Na programy, ktoré sledovali len krátko, neraz zabudnú, a niektoré, napríklad erotické, programy pri spoločnom zapisovaní často zataja.
Podľa zásad Medzinárodnej asociácie výskumných agentúr Esomar respondenti nesmú dostávať za účasť na prieskume peniaze. Zadávatelia ich však aj tak motivujú (najčastejšie predplatným televízneho programu) a ľudia môžu zadávateľskej televízii pripísať vyššiu sledovanosť z vďaky.
Prieskum mediálneho trhu robí aj firma Median, zverejňuje ho trikrát za rok. Podľa jej posledného prieskumu mala Markíza sledovanosť 58 pecent.