Každá televízia vidí svoju sledovanosť inak

BRATISLAVA – Akú má ktorá televízia na Slovensku skutočnú sledovanosť? Markíza mala napríklad v januári tohto roku podľa agentúry VISIO 51,6-percentný podiel na trhu, ale podľa denného kontinuálneho výskumu Slovenskej televízie to v tom istom mesia

BRATISLAVA – Akú má ktorá televízia na Slovensku skutočnú sledovanosť? Markíza mala napríklad v januári tohto roku podľa agentúry VISIO 51,6-percentný podiel na trhu, ale podľa denného kontinuálneho výskumu Slovenskej televízie to v tom istom mesiaci bolo 43,1 percenta.

Práve podľa sledovanosti sa určuje cena reklamy a sledovanosť rozhoduje, či klient vôbec svoju reklamu v médiu bude chcieť mať. Predaj reklamy je pre komerčné televízie, ale aj rádiá jediným zdrojom príjmov. Presné čísla o sledovanosti či počúvanosti sú teda veľmi dôležité. Jednotná miera však na Slovensku neexistuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dôvod rozdielov je jednoduchý: každá televízia má na prieskum svoju mediálnu agentúru. VISIO je dvornou agentúrou Markízy už od roku 1996 a denný kontinuálny výskum (DKV) robí odbor mediálneho výskumu a informácií STV.

Pre televíziu TA3 chystala prieskum spoločnosť RCA Research. A televízia Joj neverí ani jednému a čaká na zavedenie peoplemetrov, čo by prinieslo najpresnejšie čísla o sledovanosti.

VISIO ani DKV STV nepracujú s presnými číslami, ale len s reprezentatívnou vzorkou divákov. VISIO zisťuje sledovanosť telefonicky v 800 domácnostiach, STV prostredníctvom denníkov v 1200 domácnostiach. Každý týždeň si vybrané rodiny spolu sadnú a zapisujú, čo v predchádzajúcom týždni pozerali. Na programy, ktoré sledovali len krátko, neraz zabudnú, a niektoré, napríklad erotické, programy pri spoločnom zapisovaní často zataja.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zásad Medzinárodnej asociácie výskumných agentúr Esomar respondenti nesmú dostávať za účasť na prieskume peniaze. Zadávatelia ich však aj tak motivujú (najčastejšie predplatným televízneho programu) a ľudia môžu zadávateľskej televízii pripísať vyššiu sledovanosť z vďaky.

Prieskum mediálneho trhu robí aj firma Median, zverejňuje ho trikrát za rok. Podľa jej posledného prieskumu mala Markíza sledovanosť 58 pecent.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 706
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 507
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 518
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 499
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 492
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 022
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu