Vo Francúzsku ho chráni množstvo asociácií a ďalších organizácií, ktoré vydávajú aj vlastné časopisy. Názory organizácií berú vlády vážne. Sila spotrebiteľských organizácií v Európskej únii je v tom, že ich podporuje štát, odbory aj sponzori.
U nás dostávali spotrebiteľské združenia do minulého roka spolu milión korún. Tento rok je to už 2,8 milióna, ale stále o dve tretiny menej, ako dostávajú v Maďarsku, Česku a Poľsku.
A hoci sú u nás každoročne stovky súdnych pojednávaní, spotrebiteľské spory z nich tvoria len zlomok. Dôvodom je nízke právne vedomie obyvateľov a slabé právne poradenstvo.
V susedných štátoch silnejú tlaky na možnosť mimosúdnych vyrovnaní menších sporov, existujú už aj spotrebiteľskí „ombudsmani“. U nás to chýba.
Maďari napríklad už štvrtý rok uplatňujú zákon o zmierovacích orgánoch, kde osobitný sudca zmieruje spory medzi predajcom či výrobcom na jednej strane a spotrebiteľom na strane druhej. U nás sa spotrebiteľ musí v spore zastupovať sám.
Napriek tomu počet takýchto súdnych sporov stúpa - vlani sa zvýšil oproti predošlému roku na takmer päťnásobok. Nad zle vyčisteným kabátom, nekvalitnými topánkami alebo iným tovarom síce väčšina mávne rukou, ale pri drahších službách - zle urobených stavebných prácach, podozrivom vyúčtovaní bytových platieb či nezrealizovanej dovolenke, sa už spotrebitelia bránia.
Trend brániť si svoje práva podporuje aj Svetový deň spotrebiteľských práv, ktorý pripadá na dnešný deň.
TÁŇA RUNDESOVÁ a čtk