Panama chce rozšíriť námorný prieplav

PANAMA - Panama chce rozšíriť námorný kanál, ktorý spája Atlantik a Pacifik, aby sa cezeň mohla plaviť nová generácia obrovských kontajnerových lodí. Plánované náklady na ambiciózny plán sú 5,3 miliardy dolárov, v prepočte 159 miliárd korún.

ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA


Ešte tento rok plán posúdi parlament a bude sa o ňom hlasovať v referende. Úrady budú musieť vysvetliť, z akých zdrojov Panama rozširovanie prieplavu zaplatí a tiež, prečo radoví občania nepociťujú nijaké výhody z príjmov, ktoré štát z prevádzkovania kanála má. Prieskumy však zatiaľ naznačujú, že väčšina Panamčanov projekt, ktorý vytvorí niekoľko tisíc pracovných miest, podporí.

Panamský prezident Martin Torrijos označil projekt za "obrovskú výzvu", avšak nevyhnutný krok, ak si má 80 kilometrov dlhý kanál zachovať miesto kľúčovej dopravnej tepny vo svetovej námornej doprave. Denne prejde systémom jazier a plavebných komôr okolo 40 plavidiel. Pre rastúci export z Číny dosiahla prepravná kapacita kanálu svoje maximum.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prieplavu hrozí, že stratí klientov, ktorí budú využívať nové superlode, ktoré dokážu odviezť náklad s dvojnásobnou hmotnosťou, akú prevážajú bežné námorné plavidlá. Práve preto vláda navrhuje stavbu novej série obrovských plavebných komôr so šírkou viac ako 50 metrov. Vznikol by tretí prepravný pruh schopný pojať širšie lode.

Cez Panamský kanál dnes prechádza približne päť percent nákladu svetovej námornej dopravy. Prepravuje sa tadiaľ najmä ropa, obilie a nákladné kontajnery. Minulý rok kanál využilo 14-tisíc lodí, ktoré prepravovali 200 miliónov ton nákladu. Vyše 40 percent tvorila doprava medzi Áziou a východným pobrežím USA.

Panamský kanál otvorili v roku 1914 a až do roku 1999 ho spravovali Spojené štáty. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 303
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 836
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 031
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 541
  5. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 2 419
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 2 300
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 765
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 572
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu