Aké máme platy? Najvyššie sú v marketingu a obchode. V týchto oblastiach pracujú prevažne mladí ľudia, ktorí často zarábajú ale aj žiadajú viac ako ich rodičia. FOTO - ARCHÍV SME |
Rysuje sa vám zaujímavá pracovná pozícia; doteraz ste úspešne prešli všetkými výberovými kolami. Čaká vás už len posledný rozhovor s vedúcim pracovníkom, možno šéfom firmy. Pritom sa určite dostane na pretras aj otázka platu. Je pre vás problémom odhadnúť koľko si máte pýtať?
Niektorí ľudia to majú jasné - vedia koľko zarábajú ich známi, prípadne si vypočítali, aký plat potrebujú na to, aby mohli žiť podľa svojich predstáv. Keď im ponúknu menší plat - jednoducho prácu nevezmú. Podľa skúseností personalistov sú v tejto oblasti niekedy veľmi nároční dokonca aj čerství absolventi. "Dohovorím sa dvoma jazykmi a mám za sebou kvalitnú školu. Prečo by som mala robiť za pár tisíc nejakého poskoka pri priehradke cestovnej agentúry? Keď pracujem, chcem žiť vlastný život a nevezmem také miesto, ktoré mi vystačí ledva na nájomné za prenajatú garsónku," vysvetľuje absolventka obchodnej akadémie Lenka Prikrilová.
Nie všetci ľudia však majú také nároky - tí, ktorí už majú určité skúsenosti sa často obávajú, že prestrelia a kvôli vysokým platovým požiadavkám o nich stratí firma záujem. Iných zase trápi, aby sa nepredali "pod cenu", a preto by radšej najprv počuli predstavu potenciálneho zamestnávateľa.
Odborníci však tvrdia, že ľudia sa nemusia báť toho, že sa nízkym odhadom ukrátia. "Ak si uchádzač o zamestnanie zažiada príliš nízky plat, myslím, že zástupca manažmentu firmy mu i tak navrhne sumu pre podobnú pozíciu obvyklú," hovorí Štefan Norulák z poradenskej spoločnosti Hay Group. "Každá slušná firma má totiž svoju mzdovú politiku. Bolo by teda krátkozraké prijímať nového pracovníka za nižšiu mzdu, Onedlho by sa od kolegov dozvedel, že nie je spravodlivo zaplatený a hneď by sa z neho stal kandidát na odchod z firmy."
Podľa odborníkov je však dôležité, aby si človek urobil ešte pred prijímacím pohovorom predstavu, aká je primeraná mzda pre tú-ktorú pozíciu a nezabudol
pri- tom zvážiť aj svoje vzdelanie, prax, budúcu zodpovednosť, náročnosť funkcie, aj možnosti pracovného postupu, ale aj faktory, týkajúce sa firmy: napríklad jej veľkosť, región kde pôsobí, oblasť hospodárstva či hlavnú činnosť.