Mike Todd (vľavo) s prvým prístrojom, ktorý umožňoval využiť v kinách vône. FOTO - KINOPANORAMA.FREE.FR |
Najprv pribudol zvuk, potom farba. Dnes už niektoré kiná ponúkajú trojrozmerný obraz, iné sedadlá, ktoré pri dramatických scénach divákmi aj trochu zatrasú. A najnovšie to budú vône. Historický film The New World budú mať japonskí diváci aj so sériou vôní.
Najintenzívnejší zážitok bude v poslednom rade, kam sa donedávna chodili ľudia iba bozkávať. Práve za ním budú umiestnené prístroje rozptyľujúce počas kľúčových scén sedem vôní. Počas milostných scén sa bude kinom niesť vôňa kvetov, dojemné scény bude sprevádzať vôňa mäty a rozmarínu.
Nový svet je príbehom amerického kolonialistu Johna Smitha, ktorého údajne pred popravou zachránila indiánska princezná Pocahontas, naposledy romantizovaná v rovnomennom animovanom filme. Ak by malo byť japonské predstavenie realistické, film zo 17. storočia by ponúkol aj iné ako kvetinové a bylinkové vône. Kyslý pach spotených mužov či aróma vyzutej čižmy by návštevnosť asi príliš nezvýšili.
Najviac vôní pritom nenájdeme v príbehu indiánskej princeznej alebo v románe Patricka Süskinda Parfum. Jeho hrdina má mimoriadne vyvinutý čuch, vďaka čomu dokáže vytvárať fantastické parfumy. Autor sfilmovanie knihy dlho odmietal, presvedčiť sa nechal až vlani a snímka by sa mala do kín dostať na konci tohto roka. Keby vedel o nových možnostiach kina, možno by ešte nakrúcanie trochu odložil, je to však otázne jeho román sa začína košatým opisom toho, ako neskutočne všetko v stredoveku smrdelo. Navyše vrcholné vône v knihe opísal príliš lákavo na to, aby sa im dokázal nejaký umelý rozprašovač aspoň priblížiť.
Nápad zaplniť kino vôňami pritom nie je úplnou novinkou. Úspešný americký producent Michael Todd zarobil nielen na filmoch, ale aj na novej technológii ponúkajúcej divákom plátno široké ako ľudské zorné pole. Vynálezcom sa cítil byť aj jeho syn Mike, ktorý po otcovej smrti investoval celé dedičstvo do vývoja takzvanej smell-o-vízie. Išlo o prístroj, ktorý v kine rúrkami pumpoval rozmanité vône pod sedadlá. Jediným takto upraveným filmom bol Scent of a Mystery, úspech však neprišiel a Mike opustil filmový biznis.
Dnes treba brať do úvahy aj fakt, že rozptyľovanie chemických vôní môže vyvolať rôzne komplikácie. Od problémov s vetraním, miešaním s pachom praženej kukurice až po varovania lekárov, podľa ktorých by sme umelé osviežovače vzduchu radšej nemali používať.
Riešenie budúcnosti nedávno načrtla spoločnosť Sony, ktorá chce ultrazvukom stimulovať centrá v mozgu, takže by sme v kine alebo pri hraní počítačových hier mohli cítiť nielen vône, ale napríklad aj chuť. Autori nového patentu si týmto spôsobom dokonca trúfajú slepým ľuďom vrátiť zrak a hluchým sluch. Ak sa medzitým ujme rozprašovanie vôní počas filmov, možno časom vrátia do kín aj čerstvý vzduch.
Autor: JÁN GREGOR(Autor je publicista)