Banky musia od mája informovať klientov aj o poplatkoch za výbery z bankomatov v písomnej forme vo svojich pobočkách a na internetových stránkach. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL |
modelového príkladu.
Novela zákona o bankách im od mája sprísňuje informačnú povinnosť voči klientom. Informácie o poplatkoch, úrokoch a príklady musia sprístupniť v písomnej forme vo svojich pobočkách, ale aj na svojich internetových stránkach. Rovnako musia informovať aj o každej zmene obchodných podmienok a poplatkov, najneskôr však 15 dní pred ich platnosťou. Banky hovoria, že ich informačná povinnosť sa zmení len v tom, že budú musieť ukázať príklady výpočtu zložitejších poplatkov.
Finančný poradca Ivan Sedilek tvrdí, že modelové príklady pomôžu zákazníkom zorientovať sa v poplatkoch. "Napríklad pri úveroch sú skryté poplatky, ktoré si bežný človek hneď neuvedomí," povedal.
Prísnejšie podmienky pre banky podnietilo ministerstvo financií, ktoré upozornilo, že nie sú veľmi priehľadné. Navrhlo aj to, aby si čo najskôr mohli ľudia porovnať vybrané poplatky bánk aj na internetovej stránke Národnej banky. "Poplatok za vedenie účtu by mal byť jasne identifikovateľný v každom cenníku," povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek.
Podľa pôvodných informácií mali byť vybrané poplatky bánk na internetovej stránke centrálnej banky už od mája, keď začne novela platiť. Príslušné opatrenie však NBS zatiaľ nevydala. Jej hovorca Igor Barát povedal, že na stránke po prvýkrát zverejnia tie poplatky bánk, ktoré budú platiť k 30. júnu 2006. Znamená to, že informácie budú prístupné najskôr začiatkom júla. (of)
Poplatky bánk, ktoré sa budú porovnávať na internete:
Á za bežné účty, vkladné knižky a vkladové účty (založenie, vedenie a zrušenie účtu alebo knižky, predčasný výber a výpisy z účtov),
Á pri tuzemskom a zahraničnom platobnom styku (napríklad účtovné položky, štandardný a zrýchlený prevod),
Á za poskytovanie úverov vrátane hypoték (napríklad za podanie žiadosti, poskytnutie úveru, vedenie úverového účtu, predčasné splatenie úveru, zvýšenie úveru, zmenu dlžníka alebo predmetu zabezpečenia),
Á spojené s používaním platobných kariet (napríklad za vydanie, zrušenie a blokáciu karty),
Á pri elektronickom bankovníctve (za zriadenie a poskytovanie služby),
Á za zmenárenské služby (nákup a predaj valút a podobne).
Poznámka: Ide o návrh poplatkov, ktoré bude Národná banka zverejňovať na svojej internetovej stránke najskôr od júla.
Čo sa od mája zmení pre klientov bánk:
Á banky musia sprístupniť všetky informácie o poplatkoch a úrokoch, ktoré sa týkajú vkladov, úverov a ďalších obchodov medzi klientom a bankou, písomne vo svojich pobočkách a na internete,
Á klientovi musia vysvetliť poplatky aj na príkladoch,
Á pri uzatváraní písomnej zmluvy musia klienta informovať o ročnej úrokovej sadzbe a poplatkoch, s výnimkou sankčných poplatkov,
Á o zmenách obchodných podmienok a poplatkov musia informovať nielen v pobočkách, ale aj na internete, najneskôr však 15 dní pred ich platnosťou.