GPS je celosvetový družicový navigačný systém a slúži pre určenie okamžitej polohy a času. Môže pracovať kdekoľvek na Zemi, je nezávislý na počasí, dennej či nočnej dobe, nerozlišuje hranice štátov.
Ktorý prístroj?
Veľké značky (Becker, Blaupunkt, Sony...) sa musia spoľahnúť na rôzne verzie máp od Navtequ a TeleAtlasu. Takže napríklad Blaupunkt Lucca má mapy TeleAtlas a tým pádom aj cesty 1. a 2. triedy. Máte tam Malacky, Senec, Pezinok, ale aj Tatranské Matliare, Tisovec či Čoltovo. Becker Assist používa Navteq a v súčasnosti je mapa Slovenska takáto: slušne spracovaná Bratislava, a severný a južný ťah Slovenskom. Päť či šesť veľkých miest. Nič viac. Nezadáte Poprad, Malacky, Zvolen, Piešťany... Samozrejme, je to iba otázka času, a mapy sa vyrovnajú. Ale pri kúpe si radšej overte, čo všetko na mape je, nenechajte sa oblafnúť šikovným predavačom. Oba tieto prístroje potom uvádzajú takmer 27 štátov Európy, realita je však taká, že sú to tzv. prejazdové mapy štátov, takže okrem tých najhlavnejších trás a naozaj veľkých miest, neobsahujú nič. Oba však, (Blaupunkt aj Becker) majú veľmi slušnú mapu Česka a jazda s nimi po Prahe bola jedna velikánska pohoda. Poľsko a Maďarsko je opäť na úrovni ciest 1. a 2. triedy, čo môže stačiť. Varšava aj Budapešť je do úrovne hlavných ulíc. Takéto prístroje od rôznych ďalších značiek budú pribúdať ako huby po daždi.
Pozor na šmelinárov
Sony príde na trh v apríli a myslím, že postupne bude mať PND navigáciu každá dôležitá značka. Prístroje budú na veľmi podobnej úrovni a tak vás ako zákazníka bude zaujímať hlavne to, aké podrobné mapy budú pribalené v cene prístroja. Pretože to, čo sa na prvý pohľad zdá ako výhodná kúpa, môže po pár dňoch vypáliť ako podvod roka.
Dajte si pozor najmä na šmelinárov, nosiacich tovar "zvonku". V každej krajine totiž ku prístroju pribaľujú iné mapy a Česko so Slovenskom v Mediamarkete určite nekúpite. Mapy si, samozrejme, môžete dokúpiť samostatne (na SD kartách, stoja 4-8 tisíc), ale rýchlo zistíte, že ste možno mohli kúpiť prístroj o 10-tisíc drahší, ktorý vás však pre mapy vyjde podstatne lacnejšie, ako keby ste mali ku lacnému dokúpiť všetky mapy!
Takýmito prístrojmi na našom trhu sú Tomtom a Garmin. V našom teste sme mali modely Tomtom GO700 a Garmin Nüvi 350. Oba majú neuveriteľne podrobné mapy západnej Európy a Škandinávie - skutočne do poslednej dedinky. Pri 14-dňovom testovaní som bol doslova v šoku, čo všetko obsahujú. Stoja o 10-tisíc viac ako prvé dva prístroje (Blaupunkt a Becker), záleží teda na vás, aké mapy skutočne potrebujete a kam často cestujete. Oba sa však vyznačujú 2-krát rýchlejšími procesormi (a teda oveľa vyšším komfortom) a najmä teda spomínaným pokrytím máp. Ja som za 3 dni hľadania nenašiel v atlasoch takú dedinku v Európe, ktorú by tieto dve navigácie nemali. Oba disponujú 2GB vnútornou pamäťou (harddisk a flashdisk) a Garmin mal navyše neuveriteľne podrobnú mapu Slovenska, čo bude dlho jeho obrovskou výhodou! Navyše, model Nüvi 350 má aj super výbavu, perfektné rozmery a nový prijímací tuner SiRF III, ktorý dokáže prijímať GPS signál aj vnútri v miestnosti, alebo v hustom lese. Výhodné to je, aj ak máte determálne či vyhrievané predné sklo auta, kde niektoré iné prístroje môžu mať problém s príjmom. Ak vás tieto prístroje zaujali a máte chuť na podrobné informácie, tak podrobný test aj s praktickými skúsenosťami nájdete v časopise auto-hifi 1/2006.
Prax
Uvediem príklad. Bol som v Prahe a zaspal som. Zobudím sa a zistím, že mám o 15 minút schôdzku na druhom konci Prahy, navyše v nejakej zapadnutej uličke. Za normálnych okolností a s mapou Prahy by mi cesta trvala určite viac ako hodinku. Mal som však na teste tieto 4 prístroje. Verte-neverte, trvalo to 12 minút a stál som presne pred firmou! (Praha je spracovaná na popisné čísla!). O tomto sú navigačné systémy. Zrazu máte kopec času. Neponáhľate sa tak autom. Neriskujete.
Známe aj neznáme miesta
Môžete si popozerať cudzie mesto, bez strachu z blúdenia. Môžete si nechať vyhľadať lepší hotel ako ten, kam zo zvyky chodievate tretí rok a kde majú otrasné postele. Môžete si nechať vyhľadať reštaurácie, nákupné zóny. Benzínky zrazu nie sú problémom. Presne uvidíte, koľko je na najbližšiu, dokonca vás tam navigácia zavedie! Cestovanie prestane byť stresom. Navigácia vám v meste dokonca povie, aby ste sa držali v pravom pruhu na štvorprúdovke, ak vie, že vás o chvíľu pošle doprava. Na každom kruhovom objazde povie, ktorým exitom von z neho. Na displeji uvidíte mapku s vašou vyznačenou trasou a nikdy neodbočíte skôr, alebo pozdejšie ako máte. Na displeji vám ukazuje smer odbočenia, na mape vidíte, do ktorej z uličiek, hlasom vám navigácia povie, kedy odbočiť. Ak predsa odbočíte zle, okamžite prepočíta trasu a vráti vás späť na správny smer. Žiadne blokovanie jazdného pruhu a hľadanie na mape. Je to skutočne takéto dokonalé. Treba si len počas prvých dní navyknúť na to, kedy poslúchnuť hlasový príkaz, sledovať cestu aj na displeji a najmä trošku rozmýšľať. Tie peniaze, čo za navigáciu dáte, sa vám veľmi rýchlo vrátia späť. A zopakujem - fanúšik týchto prístrojov som sa stal až od chvíle, keď som ich vyskúšal osobne. Pre tento text si ju asi nekúpite. Ale skúste si nejakú požičať od známeho, prejsť Prahou a už ju nikdy navrátite späť.
Pri vašich pokusoch jedno dôležité upozornenie. Dajte si navigáciu priamo pred seba na sklo tak, aby ste zároveň videli na cestu. Často pozerám v aute DVD a nikdy som nemal problém. Ale na mapu na displeji sa musíte sústrediť trochu viac a už ste v aute pred vami! Na toto veľký pozor. Počas prvých troch dní som rozbil auto skoro trikrát. Potom si zvyknete a dávate pozor, nechávate si väčší odstup. A skutočne - neovládajte prístroj za jazdy. Za tie pokrčené plechy to fakt nestojí. Inak sú tieto vecičky geniálne!
Miroslav Moncoľ autor je redaktorom časopisu auto-hifi