Keď sa začali používať v autách na osvetlenie cesty elektrické žiarovky, bol to po lojových sviečkach a karbidových lampášoch výrazný pokrok. Lebo rýchlosť áut rástla. Potreba dobre vidieť a teda aj dobre svietiť sa stupňovala. Nielen pre komfort, ale aj pre bezpečnosť. Postupne sa zvyšoval svetelný výkon, zlepšovali sa parametre.Najmä rozloženie svetla na ceste bolo dôležité - aby vodič videl čo najviac, ale čo najmenej oslňoval protiidúcich. Osvetľovacia revolúcia pokračovala nástupom halogénových žiaroviek a vrcholila príchodom xenónových svetiel. Zdalo sa, že už niet čo zlepšovať... Lenže nedávno sa objavili takzvané adaptívne svetlomety.
Mohlo by sa zdať, že toto je posledný stupeň vo vývoji automobilových svetlometov. Mercedes-Benz však predstavuje nový inteligentný systém osvetlenia. Začína sa ním éra novej generácie adaptívnych svetlometov. Prispôsobia sa každej situácii jazdy a počasia. Poskytujú tým zjavnú výhodu z hľadiska bezpečnosti. Nové funkcie svetiel pri inak celkom bežnom osvetlení vozoviek a diaľnic zväčšujú viditeľnosť pre vodiča až o 50 metrov. K inteligentnému systému osvetlenia patrí okrem osvetlenia zákrut a odbočovacieho svetla aj nové rozšírené svetlo do hmly. To osvetľuje okraje vozovky, čím umožňuje ešte lepšiu orientáciu pri zlých podmienkach viditeľnosti.
Novými inteligentnými svetlometmi pokračuje Mercedes-Benz v dlhoročnej snahe o bezpečnejšiu jazdu v noci. Pretože napriek zjavne menšiemu objemu dopravy je riziko vzniku dopravnej nehody počas premávky vo večerných hodinách a v noci dvakrát väčšie ako cez deň.
Osvetľovací systém obsahuje variabilne ovládateľné svetlomety s piatimi rozličnými osvetľovacími funkciami. Mercedes-Benz bude kombinovať inteligentný systém osvetlenia v triede E s bi-xenonovými svetlometmi dodávanými na želanie. Poskytne tým motoristom momentálne jednu z najlepších technológií osvetlenia.
Nové diaľničné osvetlenie s veľkým dosahom
Od rýchlosti väčšej ako 90 km/h sa zapne v dvoch stupňoch automaticky nové diaľničné osvetlenie: najprv sa zvýši výkon xenonových žiaroviek z 35 na 38 wattov. V druhom stupni od 110 km/h sa zväčší dosah svetlometu vnútornej časti vozovky. Tak vznikne rovnomerný svetelný kužeľ s dosahom až 120 m, ktorý osvetlí vozovku po celej šírke. V strede tohto svetelného kužeľa vidí vodič približne o 50 m ďalej ako s doterajším stretávacím svetlom. Môže tak spoznať aj veľmi vzdialené vozidlá a primerane prispôsobiť spôsob svojej jazdy.
K inteligentnému systému osvetlenia patrí aj odbočovacie svetlo, pri ktorom sa automaticky zapína jedna z oboch hmloviek, ak vodič zapne smerovku, alebo vychýli volant. Tým sa osvieti oblasť na boku od vozidla asi do 30 m. Odbočovacie svetlo sa zapína až do rýchlosti 40 km/h.
Vnútorné orientačné osvetlenie ako faktor bezpečnosti
Okrem nového systému osvetlenia ponúka Mercedes-Benz triedy E aj vo vnútornom priestore jedinečný koncept osvetlenia: orientačné osvetlenie, ktoré pri nočných jazdách osvetľuje interiér decentne a bez oslepovania, napriek tomu efektívne. Patria k nemu okrem iného svetelné diódy v priehlbinách kľučiek dverí a v oblasti nôh ako aj špeciálne osvetľovacie plochy na strope.
Trieda E je vo svojom segmente na trhu jediný automobil s takýmto do detailu premysleným konceptom osvetlenia vnútorného priestoru. Zabezpečuje nielen príjemnú atmosféru, ale slúži aj na bezpečnú obsluhu a vnímanie vodiča počas jazdy v tme. Permanentné vnútorné osvetlenie ponúka lepšiu vizuálnu podporu obsluhy a uľahčuje rozpoznať plochy vypínačov na stredovej konzole. Okrem toho sa znižuje adaptácia očí na svetlo pri zmene pohľadu z vnútorného priestoru na ulicu; oči sú menej namáhané a preto sa tak rýchlo neunavia. Napokon takéto osvetlenie ponúka príjemnú "vizuálnu priestorovú klímu", dôležitým spôsobom prispieva k fyzickej pohode, pretože svetlo ambiente psychologicky a biologicky aktivizuje vodiča a tým zvyšuje jeho výkonnosť.
Nuž, čo dodať? Paráda! Len aby sa to všetko postupne začalo nielen sériovo vyrábať, ale sa aj dostalo do áut nižších tried. A vývoj nezostal stáť...
Perspektíva: vysokovýkonné svetelné diódy svetlometov zajtrajška
Nové svetelné funkcie inteligentného systému osvetlenia chcú inžinieri Mercedesa realizovať v budúcnosti pomocou svetlometov so svetelnými diódami. Rátajú s tým, že biele multičipové svetelné diódy budú o niekoľko rokov rovnako výkonné ako dnešné xenónové žiarovky. Okrem malých nárokov na miesto a veľmi dlhej životnosti ponúkajú svetelné diódy ďalšie výhody pre osvetlenie vozidla. Napríklad viaceré svetelné diódy sa dajú zapojiť do takzvaných polí. Potom možno každú jednotlivú svetelnú diódu ovládať individuálne, a okamžite tak prispôsobiť rozloženie svetla príslušnej situácii jazdy. Tak možno čisto elektronicky realizovať rôzne svetelné funkcie - diaľničné osvetlenie, osvetlenie v zákrutách a pri odbočovaní.
Okrem toho umožňuje veľmi rýchla reakčná charakteristika svetelných diód moderné adaptívne zapnutie diaľkového svetla. Inžinieri firmy Mercedes to v súčasnosti skúšajú v testovacích vozidlách. Pomocou kamery za čelným sklom sa registrujú oproti prichádzajúce vozidlá a vypočítava sa ich vzdialenosť. Tieto informácie využíva elektronický riadiaci prístroj na plynulé stlmenie diaľkového osvetlenia. Tak rieši technika cieľový konflikt medzi stlmením a pokiaľ možno čo najväčšou viditeľnosťou.
Svetelné diódy môžu prevziať v budúcnosti úlohu brzdových svetiel. Výskumníci chcú využiť rýchle svetelné signály na súčasný prenos dát. Svetelné impulzy by mohli obsahovať informácie o skutočnom oneskorení pri brzdení vpredu jazdiaceho vozidla, ktoré využíva brzdového asistenta. Tým môže zadné vozidlo nastaviť brzdový tlak primerane situácii. Tak môže svetelná technika v budúcnosti pomôcť zamedziť nehodám spôsobených nárazom zozadu.
JoVi
Bi-xenonové stretávacie svetlo s osvedčeným asymetrickým rozložením svetla zlepšuje v triede E osvetlenie vozovky na vyššiu úroveň. Osvetľuje ľavý okraj vozovky intenzívnejšie a priestorovejšie ako doposiaľ. Zväčšuje sa tým rozsah videnia vodiča asi o desať metrov. Vodič sa môže v tme ešte lepšie orientovať a rýchlejšie reagovať na iných účastníkov cestnej premávky.Rozšírené svetlo do hmly tiež patrí k novému inteligentnému systému osvetlenia. Zlepšuje orientáciu v hmle. Akonáhle sa pri viditeľnosti menšej ako 50 m a rýchlosti menšej ako 70 km/h zapne zadná hmlovka, vychýli sa ľavý bi-xenononový svetlomet triedy E o osem stupňov smerom von. Zároveň sa zníži svetelný kužeľ smerom nadol. Tým sa ešte lepšie osvetlí vnútorná polovica vozovky. Zároveň sa zníži vlastné oslnenie svetlom odrážaným hmlou. Rozšírená hmlovka zostáva zapnutá až do rýchlosti 100 km/h.Aktívne osvetlenie zákrut, ktoré Mercedes-Benz na jar 2003 po prvýkrát ponúkol v triede E, zdokonalili inžinieri firmy Sindelfinger. Akčný okruh svetlometov sa zväčšuje z 12 na 15 stupňov. To znamená, že aj úzke zákruty sú osvietené ešte lepšie a ďalej. Aktívne osvetlenie zákrut pracuje na základe funkcií stretávacieho a diaľkového osvetlenia. Bi-xenónové svetlomety sa natáčajú automaticky podľa výchylky predných kolies.
Adaptívne svetlomety zvyšujú bezpečnosť jazdy. Predovšetkým v noci a pri zlých svetelných podmienkach, napríklad v hustom daždi. Bi-xenónové adaptívne svetlomety prinášajú niekoľko výhod:
Osvetlenie zákrut. V závislosti od rýchlosti jazdy a natočenia volantu sa môže svetelný lúč natáčať do zákrut až o 15 stupňov. V porovnaní s klasickými, pevnými svetlometmi sa tak zlepšuje osvetlenie jazdnej dráhy až o ťažko uveriteľných 90 %. Vodič má oveľa lepšie osvetlený priestor pred vozidlom v smere jazdy, najmä v ostrých zákrutách.
Odbočovacie svetlo je samostatný svetlomet, integrovaný do jednotky adaptívnych svetlometov. Reaguje na rýchlosť jazdy, natočenie volantu ako aj zapnutie ukazovateľov smeru. Osvetlí miesta ležiace bokom k ose vozidla - reflektor osvetľuje miesta
v priestore širokom asi 30 metrov a v uhle až 90° vľavo alebo vpravo od vozidla. Vďaka tomu má vodič šancu oveľa skôr zaregistrovať napríklad chodcov prechádzajúcich cez ulicu, do ktorej vozidlo odbočuje.
Regulácia svetelného lúča. Bi-xenónové svetlomety - (xenónové výbojky sú použité pre tlmené aj diaľkové svetlá) majú veľmi silný svetelný lúč. Vysoko prepracovaný systém regulácie adaptívnych svetlometov využíva na diaľkové i tlmené svetlá spoločnú projektovú šošovku. Lúč svetlometov sa samočinne nastavuje v závislosti od rýchlosti jazdy - napríklad pri jazde po diaľnici vysokou rýchlosťou sa lúč trocha zdvihne a vodič má tak lepšie osvetlenú cestu.