Bezpečnosť auta je dôležitou oblasťou, ktorá stále viac rozhoduje o jeho úspešnosti na trhu. Konštruktéri sa už však nezaoberajú iba bezpečnosťou pasažierov. Stále väčší dôraz sa kladie aj na bezpečnosť chodcov.Euro NCAP ako medzinárodná organizácia prevádzajúca nezávislé crash testy vznikla pred desiatimi rokmi. Hoci spočiatku sa jej činnosť automobilkám príliš nepozdávala, dokonca niektoré tvrdili, že testy nie sú vierohodné, postupom času sa ich postoj zmenil. Počas desaťročnej činnosti utratilo Euro NCAP 9 miliónov eur na anonymné nákupy áut, ktoré potom jeho technici posielali rozbiť o múr. Pri crash testoch bolo použitých 400 áut, pričom na zhodnotenie bezpečnosti treba vždy aspoň dve autá jedného modelu. V poslednom období aj automobilky využívajú päťhviezdičkové hodnotenia pri propagácii svojich noviniek. Nárazovými testmi prešlo vo februári pätnásť moderných áut z rôznych kategórií a rôznych značiek. Výborné výsledky v nárazových tes-toch dosiahli Fiat Punto či Toyota Yaris. Je to o to potešujúce, že práve autá nižšej triedy patria na Slovensku medzi najpredávanejšie. Naopak najhoršie skončil v poslednom kole testov obľúbený Chevrolet Matiz/Spark. Tento automobil dostal za ochranu posádky v súčasnosti už úplne podpriemerné dve a pol hviezdičky. Z maximálneho počtu bodov 40 dostal 17, za veľké nebezpečenstvo vážneho zranenia pri bočnom náraze.
C6 rešpektuje chodcov
Dobrou správou je, že výsledky ukázali zvýšenú mieru ochrany posádky a chodcov. Vlajková loď automobilky Citroën - model C6 -ako prvý automobil dosiahol maximálny zisk štyri hviezdičky pri simulácii zrážky automobilu s chodcom. Zásluhou aktívnej kapoty dokáže stlmiť náraz človeka na tvrdú motorovú časť auta.
V tomto teste sklamal výsledkom nový Mitsubishi Colt, ktorého krátka a klesajúca kapota nedáva chodcom v prípade nehody príliš veľkú šancu. Ešte horšie je na tom nový Jeep Grand Cherokee, ktorý robusnosťou poskytne posádke dobrú ochranu, ale chodci ju majú nulovú.
Bezpečné rodinné auto
Medzi rodinnými autami sa najlepšie predviedli Fiat Croma, Peugeot 407 Coupé a Volkswagen Passat. Päť hviezdičiek za ochranu posádky, k tomu naviac štyri z piatich za ochranu detí v detských sedačkách je veľmi potešiteľný výsledok.
(bp)
Aktívna kapota
Na bokoch nárazníka sú čidlá zrýchlenia a snímač z optických vlákien. Tieto senzory v prípade nárazu s chodcom v priebehu milisekundy vyhodnotia situáciu, odpália pyrotechnické náboje, ktoré nadvihnú vrch kapoty o niekoľko centimetrov. Zrazený človek nedopadá na tvrdý motor, ale pružný plech. Svoju ochrannú funkciu však splní, len ak k zrážke príde v maximálne 50 km rýchlosti.
Výsledky 17. kola testov euro ncapautomobil ochrana posádky ochrana detí ochrana chodcov
Malé vozidlá
Chevrolet Spark | HHHII | HHHII | HHII |
Fiat Punto | HHHHH | HHHII | HHHI |
Kia Rio | HHHHI | HHHII | HHII |
Mitsubishi Colt | HHHHI | HHHII | HIII |
Toyota Yaris | HHHHH | HHHII | HHII |
Volkswagen Fox | HHHHI | HHHHI | HHII |
Nižšia stredná trieda
Seat Leon HHHHI HHHHI HHHI
Stredná trieda
Fiat Croma | HHHHH | HHHHI | HIII |
Mazda 6 | HHHHI | HHHHI | HIII |
Peugeot 407 Coupé | HHHHH | HHHHI | HHII |
Vyššia stredná trieda
Citroen C6 HHHHH HHHHI HHHH
Malé MPV
Citroen Berlingo | HHHHI | HHHII | HHII |
Mazda 5 | HHHHH | HHHII | HHII |
Off-roady
Jeep Grand Cherokee HHHHI HHHII IIII