Päť hviezdičiek - štandard aj pre malé automobily

Nezávislá skúšobňa Euro NCAP skúma bezpečnosť automobilov takmer desať rokov, aby informovala verejnosť a motivovala automobilky vyrábať stále bezpečnejšie automobily.

Ochrana pasažierov a vysoká úroveň bezpečnosti už dávno nie je doménou severských automobiliek

či luxusných limuzín. Dôkazom je nedávny nárazový test novinky spomedzi malých vozidiel. Peugeot 207 získal maximálny možný počet hviezdičiek a výborné bodové ohodnotenie. Nová 207-ka sa tak stala šiestym vozidlom svojej kategórie s ochranou posádky na úrovni päť hviezdičiek.

Bezpečnosť sa radikálne zmenila

Jedno desaťročie v automobilovom priemysle znamená doslova prevratný skok, pretože v roku 1996 bol v kategórii malých vozidiel airbag pre vodiča skôr raritou než pravidlom. To isté platí o pyrotechnických predpínačoch bezpečnostných pásov, nehovoriac o bočných alebo hlavových airbagoch, ktoré sa dostali do malých automobilov podstatne neskôr. Renault Clio z roku 1996 napríklad dosiahol bezpečnosť na úrovni dvoch hviezdičiek, pričom pri náraze bol enormne ohrozený vodič a jeho nohy. K spolujazdcovi bolo vtedajšie Clio rozhodne prívetivejšie. Nástupom generácie malých automobilov so štyrmi hviezdičkami na prelome tisícročí sa bezpečnosť malých automobilov výrazne zlepšila. Hviezdami roka 1999 sa stali Volkswagen Polo a Fiat Punto, nakoľko si v teste vyslúžili 4 hviezdičky a 26 bodov. Peugeot 1007, prvý miniautomobil s maximálnym ohodnotením (5 hviezdičiek) naznačil, ktorým smerom sa francúzska značka uberá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Peugeot 207 pokračuje v tradícii

V sérii posledných testov milo prekvapil Peugeot 207 so ziskom 35 bodov a 5 hviezdičiek. Na rozdiel od predchodcov spred desiatich rokov mal Peugeot 207 v bezpečnostnej výbave dvojstupňové čelné airbagy, bočné airbagy, hlavové airbagy, predpínače bezpečnostných pásov s obmedzovačom záťaže a aktívne opierky hlavy. Testovaciu procedúru so štyrmi typmi nárazu absolvoval Peugeot 207 na jednotku stelesnenú v piatich hviezdičkách.

Čelný náraz

Peugeot 207 sa pomocou vlastného pohonu rozbehne na rýchlosť 64 km/h, aby krátko po jej dosiahnutí narazil do deformovateľnej bariéry. Veľký kváder zložený z plechov predpísanej tuhosti simuluje druhý automobil, s ktorým sa Peugeot zrazí. Skúšobňa Euro NCAP takto simuluje najčastejší čelný náraz s polovičným prekrytím čela automobilu. Napätie sa vtedy koncentruje v ľavej polovici automobilu, teda tam, kde sedí vodič ohrozovaný volantom.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhé prípravy a rýchly koniec

Niekoľkohodinové prípravy a montáž senzorov do automobilu vyvrcholia v priebehu pár sekúnd. Vysokorýchlostné kamery schopné urobiť tisíc obrázkov za sekundu snímajú celý priebeh nárazu. Predná časť päťdverového modelu 207 sa po dotyku nárazníka s prekážkou príkladne deformuje a energiu nárazu pohlcujú časti karosérie na to určené. Približne 40 m/s od začiatku demolácie senzory vo figuríne vodiča zaregistrujú prudký nárast preťaženia. Bezpečnostné pásy sú v tejto chvíli napnuté,

aby pás od začiatku nárazu chránil vodiča pred kontaktom s volantom. Potom nasledujú explózie náloží vzduchových čelných airbagov. Správne načasovanie nafúknutia airbagu zabránilo kontaktu tela vodiča s vencom volantu. Navyše čelné airbagy sú dvojstupňové a môžu poskytnúť rôznu ochranu v závislosti na sile nárazu a veľkosti pasažiera.

SkryťVypnúť reklamu

A nastalo ticho

Približne po 200 m/s od začiatku nárazu je po všetkom. Figuríny vracia spätná sila do sedadla a na zem dopadajú posledné črepiny vraku, na ktorý sa o chvíľu vrhnú mechanici, aby preskúmali deformáciu interiéru. Po chvíli strávenej s rukou na hasiacom prístroji sa skupina expertov vydá preskúmať zničené auto. Ich verdikt je jasný - volant sa počas nárazu posunul iba 10 mm smerom hore a o 4 mm doľava. Posunutie volantu smerom k vodičovi nebolo zaznamenané. Dokonca aj kolená vodiča zostali dobre uchránené pred kontaktom s prístrojovou doskou. Peugeot 207 splnil ochranu dospelých pasažierov na 94 %, za čo mu podľa metodiky Euro NCAP patrí 15 bodov.

Boduje sa všetko

Peugeot si ďalšie tri body pripísal za inteligentný pripomínač nezapnutých pásov na predných aj zadných sedadlách. Ten odporný pískajúci element, ktorý nám strpčuje začiatok jazdy má na výsledku mimoriadny až desatinový podiel. Euro NCAP tak nepriamo donúti výrobcov, aby naučili ľudí používať bezpečnostné pásy, bez nich by totiž tento test dopadol úplne zle.

SkryťVypnúť reklamu

Ochrana detí

S používaním detských autosedačiek dnes počíta každý výrobca, preto sú aj v Peugeote 207 úchyty Isofix na upevnenie detskej autosedačky. Peugeot 207 ochránil deti umiestnené v autosedačkách na 74 % a za to mu prináležia štyri hviezdičky.

Bočný náraz

Náraz do vozidla zboku nie je až tak častým ako čelný náraz, no následky bývajú oveľa horšie už pri nízkej rýchlosti, pretože telo vodiča totiž chráni iba veľmi malá deformačná zóna. S výstuhami vo dverách a bočnými airbagmi však riziko zranenia významne kleslo. Pri skúške odolnosti voči bočnému nárazu do vodičových dverí naráža špeciálny vozík rýchlosťou 50 km/h, vyzbrojený závažím a deformovateľným nárazníkom. Peugeot 207 dobre obstál aj v tejto skúške, pretože zaťaženie bedrovej oblasti a hrudníka vodiča bolo minimálne. Za bočný náraz tak francúzsky lev získal 94 %, resp 17 bodov.

SkryťVypnúť reklamu

"Pole" test

Celkovo tretí exemplár v rámci testovacích procedúr zničí bočný náraz do modelu stĺpa. Stromy a stĺpy verejného osvetlenia sú najnebezpečnejšie elementy pri cestách, pretože na malej stykovej ploche s automobilom sa koncentruje napätie a stĺp doslova reže automobil. Krátko pred nárazom vychádza testovaný Peugeot 207 na špeciálne upravený vozík, priečne na smer jazdy. Plošina s autom sa rozbehne na rýchlosť 29 km/h a bok auta vrazí do kovového stĺpu s priemerom 25,4 cm.

Ochrana chodcov

Markantný vzostup bezpečnosti posádky, ale stále zlá ochrana bezbranných chodcov inšpirovali skúšobňu Euro NCAP k zavedeniu nárazového testu s figurínou chodca. Ešte donedávna boli výsledky testov hrôzostrašné, pretože automobilky sa sústredili na ochranu posádky a efektný dizajn prednej časti, ktorá bola k chodcom neľútostná. Súťaživosť výrobcov sa tak z ochrany posádky sústredila na ochranu chodcov. Peugeot 207 sa ziskom troch hviezdičiek za ochranu chodcov zaradil do elitnej skupiny vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

História: Peugeot 206

Výbornú bezpečnosť vo svojej triede predviedol predchádzajúci model Peugeot 206, ktorý v roku 2000 získal štyri hviezdičky a celkovo 25 bodov. Prednosťou 206-stky bola ochrana pri bočnom náraze (14 bodov a 78 %). Pred šiestimi rokmi mal skúšaný Peugeot 206 čelné airbagy v štandardnej výbave a bočné za príplatok.

Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 486
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 447
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 040
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 400
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 730
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 396
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 1 996
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 809
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu