Nový šéf Činohry SND Roman Polák: "Keď som robil v Paríži, tvrdili mi, že všetko je tam rozdelené na ľavé a pravé. Ľavicoví riaditelia chodili v džínsach a svetroch, pravicoví v oblekoch. Momemtálne mám oblek, takže vyzerám pravicovo." FOTO SME - PAVOL MAJER
Režisér ROMAN POLÁK vystriedal včera vo funkcii riaditeľa Činohry Slovenského národného divadla Martina Hubu. Včera sa Polák po prvý raz stretol s kolegami na aktíve Činohry SND. "Niektoré happeningy treba brať vážne," reagoval na na-rážku na oblek, ktorý si pri tejto príležitosti obliekol.
S Činohrou SND ste už spolupracovali na šiestich produkciách. Cítite sa ako človek zvnútra či zvonku Národného divadla?
"Cítim sa ako divadelník. Zatiaľ som cítil skôr pocit spriaznenosti, dúfam, že som sa nemýlil."
Cítia interní režiséri vo vás konkurenciu?
"Je dobré, že ma tam majú. Som jeden z mála režisérov, ktorý je prajný ku kolegom. Viem dať príležitosť aj mladým, ale nie som ani revolucionár, ktorý by niektoré situácie riešil radikálne. V SND chýba prirodzené konkurenčné prostredie, aby starší dokázali odovzdať svoje schopnosti mladším a tí mladí, aby sa zasa naučili pracovať s divákom, ktorý nie je špecifický."
Budete robiť radiálne zmeny v súbore?
"Záleží na tom, či pôjde o gesto, alebo o dlhšiu perspektívu."
Necítite problém v tom, že vaše vymenovanie prichádza paralelne s vypísaním konkurzu na miesto generálneho riaditeľa SND?
"Necítim, napriek tomu, že je to neštandardná situácia. Ale v kauze SND sme nezažili nič štandardné. Štandardné by bolo, keby sa divadlo dva-tri roky pripravovalo na prechod do novej budovy. Zatiaľ to stále vyzerá na zápas, či 'to tým umelcom nakoniec pustíme'. Svoje vymenovanie vnímam ako signál vrátiť sa k divadelným problémom."
Nájde sa v rámci vypísaného konkurzu dobrý šéf SND?
"Neviem sa k tomu vyjadriť, ale dúfam, že áno."
Aká by to mala byť osobnosť?
"Človek schopný vybudovať veľkú kultúrnu inštitúciu."
Stretli ste sa takým človekom na Slovensku?
"Je ich určite veľmi málo."
Aký ste mali pocit pri návšteve novostavby?
"Môj pocit z budovy nebol pri nedávnej návšteve taký katastrofálny, ako som ho mal vytvorený. Veľká sála má však svoje pasce. Je to akási nášľapná mína, či sme schopní tak dobre zinscenovať Hamleta, aby sme ju naplnili."
Veríte si?
"Ide o to, či naozaj chceme budovať kultúrnu inštitúciu, alebo len bez veľkých strát prevádzkovať novú budovu. Aj politici sa musia rozhodnúť, čo vlastne chcú. Najjednoduchšie by bolo prenajať ju nejakej skupine, aby sa ľudia v novostavbe zabávali. Ale vytvoriť kultúrnu inštitúciu, to je úloha pre niekoľko generácií. V tomto prípade nejde o zisk, ale o to, aby sa čo najviac zmysluplných projektov dostalo k čo najširšej diváckej obci. Bude to tŕnistá cesta, ale s perspektívou, že vznikne niečo ľudské."
Aký majú naši politici vzťah ku kultúre?
"Po revolúcii nastalo isté spochybnenie kultúry, prestali sme sa ňou zaoberať, aby sme nepoburovali nezamestnaných z hladových dolín. Výsledkom je, že si časť ľudí myslí, že umelcom tak treba, keď chceli ten kapitalizmus. Druhá skupina pravičiarov zasa hovorí, keď ak niekto chce mať kultúru, nech si ju zaplatí."
Aký je teda argument na dotácie ?
"Kultúra nie je o bezprostrednom finančnom efekte, ale o schopnosti ľudí mať metaforické myslenie, vnímať skutočnosť v jej modelovosti. Sami ekonómovia musia povedať, či chcú ľudí ako stroje, ktorí sú stratení, ak sa zmení výrobný program, alebo takých, ktorí sú schopní samostatne myslieť. Vyzerá to veľmi vágne a idealisticky, ale bez kultúry spoločnosť degeneruje."
Aký by mal byť nový minister kultúry?
"Mal by byť schopný vysvetliť ekonómom a pragmatikom, že kultúra je taká istá infraštruktúra ako diaľnice, elektrina či vodovody."