Stáva sa, že pri riešení poistných udalostí narazia na problémy, ktoré nečakali. Je to aj prípad Ondreja Bindera zo Svätého Antona, ktorý vlastní stavebno-stolársku firmu Binder. Pred časom mu vykradli zlodeji dielňu a škoda bola takmer 240-tisíc korún. "Napriek tomu, že som bol v tom čase poistený pre prípad krádeže na sumu 110-tisíc korún, z peňazí som nevidel ani korunu. Poisťovňa hľadala všetky možné spôsoby, aby mi ani časť škody nemusela zaplatiť. Premýšľal som, že sa obrátim na súd, ale nakoniec ma odradili nekonečné súdne prieťahy. Bol som pritom stopercentne presvedčený, že by som súdny spor vyhral," hovorí Ondrej Binder.
Na vyriešenie sporu s poisťovňou si nako-niec vybral inú cestu. Zrušil všetky poistenia, ktoré platil. Ročne to boli nemalé prostriedky. "Mal som poistené autá, svoj rodinný dom, ranč, dielňu a tiež hromadné poistenie zamestnancov. Mal som pocit, že poisťovňu ani nemrzí, že som od zmlúv odstúpil. Keď ma pre po-istenie získavali, išli sa potrhať," hovorí.
Podnikateľa priviedla zlá skúsenosť k neobvyklému kroku. Prostredníctvom jedného z regionálnych rádií dal vypísať súťaž o korektnú poisťovňu na poistenie svojho ranča. Stačilo, aby poisťovne rok dozadu preukázali, ako riešili poistné udalosti svojich
klientov a či im vyplatili čiastky, ku ktorým sa v zmluvách zaviazali. Prekvapilo ho, že sa prihlásila iba jediná. "Táto poisťovňa bola schopná zdokladovať všetko, čo pre svojich klientov v predchádzajúcom roku urobila pri riešení poistných udalostí. Keďže záruky poisťovne ho presvedčili, podnikateľ automaticky presunul všetky druhy poistenia sem. Skúsenosť už má aj s prvým riešením poistnej udalosti, keď havaroval na aute. "Poisťovňa ma nesklamala, vybavila vec veľmi rýchlo a podľa podmienok v zmluve," dodáva Binder.
O potrebe mať za sebou dobrú poisťovňu nepochybuje ani riaditeľ zlievárne ZAL v Kremnici Peter Chren. Hoci v jeho firme zatiaľ k vážnej poistnej udalosti neprišlo, bez poistenia by firma nemohla existovať. Najvyššie čiastky platia za poistenie cudzieho majetku či spôsobenie škody. "Na najvyššie čiastky poisťujeme kokily, ktoré nám dodávajú odberatelia. Keby prišlo k poškodeniu tohto majetku, boli by to veľmi vysoké škody," dodáva podnikateľ. Hoci prevažujú poisťovne, ktorým na dôvere klientov záleží, chýr o zlých skúsenostiach sa šíri rýchlo a mnohých aj odradí. Niektorí sú dokonca rozhodnutí aj zariskovať a fungovať bez po-istenia. Ako nám povedal majiteľ nábytkárskej firmy Brawood Strečno Branislav Capek, zatiaľ nemá uzatvorené žiadne po-istenie. "Našťastie, nič zlé sa nám ešte nestalo, takže ma to k poisteniu nedotlačilo. Poznám aj prípady, že ľudia poistení boli, no nezískali tým skoro nič," dodal. V prípade, že sa pre poistenie rozhodne, bude seriózne zvažovať, ktorú poisťovňu si vyberie. Dôležité budú pritom aj referencie, ktoré majú ostatní podnikatelia. Rovnako pre podnikateľa Petra Brčku je tento moment kľúčový: "Väčšina z nás sa rozhoduje podľa toho, aké skúsenosti majú s poistením ostatní kolegovia. Ak sa o niektorej poisťovni hovorí, že žije iba zo sľubov, ťažko si získa klientov. Slovensko je malé, podnikatelia sa dobre poznajú, takže si medzi sebou odovzdávajú aj tieto skúsenosti."
V spoločnosti JK -combi z Dolnej Trnávky sú s výberom poisťovne spokojní. Ako nám povedal majiteľ Juraj Kysel, rozhodli sa poistiť nehnuteľnosti, zamestnancov, aj materiál. Spoločnosť sa zameriava predovšetkým na plastové okná. "Vážnejšiu poistnú udalosť sme zatiaľ nemali, ale s prístupom poisťovne sme spokojní. Podľa doterajších skúseností som presvedčený, že ak by k nejakej poistnej udalosti prišlo, vyriešia to k našej spokojnosti," dodal. (eta)