stále menej dôležitú úlohu.
Vyplýva to z rastúceho záujmu o iné formy financovania osobných áut a väčšej váhy ďalších lízingových komodít, napríklad strojov a dopravných zariadení.
Lákavejšie trhy
Ešte prednedávnom bolo synonymom lízingu financovanie osobného auta. Trh osobných áut však neposkytuje pre lízingové spoločnosti dostatočný priestor na rast. Prírastky predaja nových áut sú skôr výnimočné. Častejšie sú poklesy. Lízingové spoločnosti sa preto zameriavajú na perspektívnejšie trhy. Slovensko dosahuje niekoľko rokov po sebe vysoké tempá rastu HDP. Spolu so stúpajúcou ekonomikou sa zvyšuje aj záujem podnikov o stroje a zariadenia. Jednoducho, potrebujú ich viac. Z toho ťažia i lízingové spoločnosti. Lízing technológií minulý rok stúpol o 46 percent. V ostatných rokoch sa zväčšil jeho podiel na slovenskom lízingovom trhu o desať percentuálnych bodov a predstavoval 25,5 %.
Lízingové spoločnosti zvádzajú čoraz silnejší boj s bankami. Pred niekoľkými rokmi boli jedinou rozšírenou formou nákupu osobných áut okrem hotovosti. V súčasnosti sú úvery využívanou alternatívou. Aj samé lízingové spoločnosti ich zaradili do svojej ponuky. Len zásluhou spotrebiteľských úverov dosiahli minulý rok rast v osobných autách. Finančný lízing klesol. Lízingové spoločnosti sa tak presadzujú na trhoch, ktoré nepatria do ich bežného zamerania. Pri doterajších trhoch by ich obchody nerástli.
Podobne sa presadzujú súkromné osoby. Lízing pôvodne ako nástroj financovania investícií už nie je pri osobných autách len doménou podnikateľov. Súkromné osoby už tvoria takmer polovicu zákazníkov v tomto segmente. Vo výsledkoch minulého roka na nich možno použiť to isté pravidlo ako pri úvere a lízingu. Bez súkromných osôb by obchody lízingových spoločností nerástli. Minuloročný nárast teda možno pripísať nepodnikateľom, ktorí mali záujem o spotrebné úvery.
Menší podiel
Obchody lízingových spoločností vlani stúpli o sedem percent. Považujú to za úspech, pretože rok predtým klesli. Priaznivo sa vyvíjal i podiel áut financovaných lízingovkami na celkovom predaji. Až tri pätiny áut predaných na Slovensku dostali ich zákazníci. Okrem minulého roka sa však tento podiel pre lízingovky nevyvíja priaznivo. Čoraz väčšiu časť si zoberú banky. Podobne sa situácia vyvíja i v zahraničí. Lízing osobných áut predstavuje v priemere 34 percent z celkových obchodov lízingoviek. Na Slovensku je to po poklese podielu z predchádzajúcich dvoch rokov takmer rovnako. Zástupcovia lízingoviek sú si preto vedomí, že lízing osobných áut v budúcnosti už nebude ich nosným trhom. Predchádzajúce dva roky boli nádejou ojazdené autá, ktoré potiahli celý trh, podobne ako vlani spotrebné úvery. V roku 2005 však ojazdené autá rástli podobným tempom ako nové, čo je v skutočnosti výrazné spomalenie. Práve staršie vozidlá sú hlavným cieľom poskytovateľov úverov na financovanie áut.
Nová perspektíva
Perspektívou pre lízingové odvetvie je určite operatívny lízing. Je to zatiaľ málo rozvinuté odvetvie lízingového trhu. V niektorých krajinách však predstavuje až polovicu obchodov v osobných autách. Na Sloven-
sku to minulý rok bolo sedem percent. Zástupcovia lízingoviek preto rátajú s postupným nárastom tejto formy financovania vozového parku. Pri operatívnom lízingu nejde o získanie predmetu lízingu do vlastníctva, ale o prenájom. Lízingová spoločnosť zabezpečuje všetky služby spojené s užívaním. Prekážkou väčšieho rozvoja na Slovensku je potreba vlastniť predmet lízingu po jeho splatení.
V ďalších rokoch vzrastie význam lízingových spoločností, ktoré patria automobilovým koncernom. Niektoré fungujú na Slovensku už teraz. Veľká časť obchodov s osobnými autami sa však realizuje v univerzálnych lízingovkách vlastnených bankami. Podobný vývoj nastal už aj v zahraničí. Značky automobilov už teraz na Slovensku rozbiehajú svoje zatiaľ menšie lízingovky. Výhodou takýchto lízingových spoločností je lepšia spolupráca s dovozcom pri predaji a marketingových akciách.
Spoločné ponuky poskytujú lízingoví dodávatelia už v súčasnosti. Väčšinou však ide o prepojenie na princípe zmluvnej spolupráce, len niekedy na základe spoločného vlastníctva. V súčasnosti sú to napríklad aj akcie, ktoré v konečnom dôsledku neprinášajú výhodu pre zákazníka, poskytujú len optickú výhodu. Niektoré lízingové spoločnosti napríklad ponúkajú zľavu z ceny vozidla. Ak zákazník prefinancuje automobil prostredníctvom danej lízingovky, dovozca mu dá zľavu z ceny. Tie sa pohybujú v zaujímavých výškach, niekedy i niekoľko desiatok tisíc korún. Chybou však je, že o túto zľavu si väčšinou neskôr zvýšia lízingové splátky.
Peter Apolen
Financovanie osobných áut (v roku 2005) %
finančný lízing - nové automobily 60,7
finančný lízing - ojazdené automobily 10,1
predaj na splátky 2,6
spotrebiteľský úver - nové automobily 9,5
spotrebiteľský úver - ojazdené automobily 10,0
operatívny lízing 7,2
Zdroj: Asociácia leasingových spoločností