FOTO |
V rámci Nočnej pyramídy vysiela rozhlas reláciu, ktorú zadarmo pripravuje predseda Asociácie farmaceutických spoločností (AFS) Andrej Reiner, pričom reláciu sponzorujú väčšinou farmaceutické spoločnosti. Zvyčajne ide o spoločnosť, ktorej tovar či služby priamo či nepriamo súvisia s témou relácie, niekedy ju sponzoruje farmaceutická spoločnosť Novartis, v ktorej moderátor Reiner pracuje.
Zákon skrytú reklamu zakazuje, sponzorovaný program nesmie priamo podporovať predaj, nákup ani prenájom tovarov alebo služieb sponzora.
Licenčná rada, ktorá môžu posúdiť porušenie zákona, sa bude reláciou zaoberať.
"To, že zdravotnícku reláciu moderuje šéf farmaceutickej asociácie, považujem za veľmi vážnu vec," povedala pre SME členka Rozhlasovej rady Mária Hlucháňová.
Reiner tvrdí, že reláciu vysielatelia monitorujú, "dodržiava sa zákon o reklame, názvy liekov sa v nej nesmú používať, pri kontaktovej relácii dôrazne upozorňujem poslucháčov, aby sa vyhli pomenovaniu preparátov".
"Sme radi, že to pre nás robí. Neplatíme mu za to. Máme s Reinerom urobenú štandardnú zmluvu," povedal programový riaditeľ SRo Vladimír Puchala (v piatok bol odvolaný). Neobáva sa, že by mohli v relácií odznieť komerčné informácie. "To môže odznieť kedykoľvek, pretože to v živom vysielaní nikdy nikomu nezakážete." povedal Puchala.
Nové generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková chce prehodnotiť všetky dodávané služby aj relácie z externého prostredia. "Môže to byť v rozpore so záujmami rozhlasu aj marketingovej stratégie," povedala.
Ukážka z relácie Slovenského rozhlasu
Jedna z posledných tém Nočnej pyramídy bola o tom, ako sa zbaviť zlozvyku fajčenia. Sponzorom relácie bola farmaceutická spoločnosť GlaxoSmithKline Slovakia, označená ako "partner v liečbe a prevencií respiračných ochorení". Firma dodáva beznikotínové lieky proti fajčeniu. V relácii sa priamo nehovorilo o značke liekov, no objavila sa niekoľkokrát informácia o pozitívnych účinkoch nikotínových náplastí. Ich dodávateľom je firma Novartis , kde pracuje moderátor relácie Andrej Reiner.
Do relácie zavolala niekdajšia silná fajčiarka, ktorá už dva roky nefajčí, no sťažovala sa, že je to ťažké. Prítomný diskutujúci jej odporučil, že môže použiť nikotínové náplaste alebo lieky.
Podľa odborníka Roberta Ochabu z Úradu verejného zdravotníctva to nie je správne. "Tieto náhrady majú za úlohu znižovať abstinenčné príznaky, ktoré sa po dvoch troch mesiacoch stratia. Keď už niekto zvládne prvé dva-tri mesiace nefajčiť, nenavádzal by som na používanie akýchkoľvek prípravkov".
Pri téme transplantácia a imunológia bola sponzorom farmaceutická spoločnosť Roche Slovensko, označená ako partner pri starostlivosti o transplantovaných pacientov.
STV Reinerovu reláciu Fonendoskop zrušila
Andrej Reiner mal dlhé roky svoju reláciu v STV. Reiner televízii za vysielací čas platil, reláciu financovali sponzori. STV ju od roku 2004 nevysiela. Dôvodom boli obavy zo skrytej reklamy, ale aj možný konflikt záujmov moderátora.
"Všeobecne platí, že relácie, ktoré sa dodávajú kvázi na kľúč alebo ako keby zadarmo a jedinou podmienkou dodávateľa je, aby sa odvysielali, vždy majú tendenciu, že sú plné skrytej reklamy," hovorí Branislav Záhradník z STV.
STV mala už viacero problémov s reláciami dodávanými na kľúč. Posledným prípadom takto vyrábanej relácie bol magazín o lesníctve, za ktorú dostala televízia pokutu, pretože v nej bola pravidelne skrytá reklama na pílu od spoločnosti Husqvarna.
TA3 vysiela Reinerovu komerčnú reláciu Zdravie
Andrej Reiner má reláciu v TA3 s názvom Zdravie. V reklamnom liste je označená ako komerčný rozhovor. Sponzorom relácie je poisťovňa Apollo. Generálny riaditeľ TA3 Ľubomír Belfi problém v konflikte záujmov u moderátora nevidí. " Obsahom relácie nie sú komerčné informácie, ale práve naopak osveta a rozhovory s odborníkmi."
Reiner: Relácie prežívajú len vďaka sponzorom
Moderátor ANDREJ REINER skrytú reklamu a konflikt záujmov odmieta.
Kto financuje vaše relácie?
"Relácie Zdravie na TA3 a Fonendoskop v SRo prežívajú vďaka podpore, prostredníctvom sponzorských odkazov, spoločností a organizácií, ktorým záleží na zdravotnej osvete.
Ako vyberáte témy a sponzorov?
Uprednostňujú sa medicínsky a spoločensky závažné témy, ktoré sa priamo dotykajú poslucháčov. Navrhujú ich aj poslucháči a diváci, ak ide o nosnú tému, tak sa ju snažíme realizovať. Za roky vysielania podobných osvetových relácií sa nevyskytla jediná sťažnosť.
Zákon skrytú reklamu v médiách zakazuje
* sponzorovaný program nesmie priamo podporovať predaj, nákup ani prenájom tovarov alebo služieb sponzora, alebo tretej osoby,
* program sponzorovaný právnickou alebo fyzickou osobou, ktorá sa zaoberá výrobou alebo predajom liekov alebo poskytovaním zdravotných výkonov, nesmie podporovať predaj liekov viazaný na lekársky predpis
* skrytá reklama je slovná alebo obrazová informácia o tovare, službe, obchodnom mene, prípadne o činnostiach. Ak vysielateľ túto informáciu v rámci programu zámerne využíva na reklamné účely, môže uviesť verejnosť do omylu. Informácia sa považuje za zámernú vtedy, ak sa uskutočňuje za odplatu alebo za inú protihodnotu
Andrej Reiner za reláciu v Slovenskom rozhlase nedostáva ani korunu, platia ho farmaceutické spoločnosti. FOTO - ARCHÍV SITA a ARCHÍV SME |