Najzúrivejšia bitka o budapeštiansky parlament prebehne práve v meste, v ktorom stojí. FOTO - TASR
Hlavné mesto rozhoduje o pätine mandátov. Tradične mu vládnu socialisti a liberáli, chce ho získať opozičný Fidesz V Budapešti žije zhruba pätina obyvateľov Maďarska a ďalšie státisíce ľudí v meste pracujú či študujú. Budapeštianski voliči rozhodujú úmerne tomu priamo či nepriamo najmenej o pätine parlamentných mandátov a do veľkej miery aj o tom, ako v Maďarsku dopadnú celoštátne parlamentné voľby.
Niet sa preto čo čudovať, že práve o Budapešť sa zvedie najvážnejšia bitka volieb, ktorých prvé kolo bude v nedeľu.
Tradične lepšie pozície majú v Budapešti a vo väčšine najväčších miest vládni socialisti a liberáli. Dnes majú v 67-člennom zastupiteľstve mesta socialisti 24, liberáli 17 poslancov, opozičný Fidesz iba 16.
Hlavné mesto je životne dôležité pre malú stranu liberálov. Iba vďaka nemu sa pred štyrmi rokmi do parlamentu dostali. Všade inde boli pod päťpercentnou hranicou potrebnou na vstup do parlamentu, iba v Budapešti získali nad desať percent, a to ich zachránilo.
V Budapešti pôsobí najúspešnejší politik liberálov, priamo volený primátor Gábor Demszky. Na čele mesta stojí nepretržite od roku 1990, čo je pre politika na takom vysokom poste stredoeurópsky rekord. V jesenných miestnych voľbách chce kandidovať znovu.
Aj v Budapešti sú však voliči rozdelení. Konzervatívci ovládajú pár obvodov na budínskej strane, v tradičných vilových štvrtiach, kde žije stredná trieda.
"Nechcem nikoho uraziť, ale tam, kde sa vec zjednodušuje na reality show, tam sme slabší," hovorí poslanecký kandidát Fideszu a šéf budapeštianskej mestskej organizácie strany András Kupper. Z prehratých volieb spred štyroch rokov vinili politici strany práve predmestia, na verejnosti dokonca zazneli urazené slová o "proletároch zo sídliska".
Dnes opozícia zmenila taktiku a robí gestá voči obyvateľom sídlisk. Vo volebnom programe Fidesz sľubuje hlavne zlepšenie dopravy v meste. "Tá je dnes skoro nefunkčná," uznáva aj liberálny poslanec parlamentu za Budapešť Iván Petö.
Opozícia napríklad sľubuje výstavbu štvrtej linky budapeštianskeho metra. Tá je už niekoľko rokov symbolickým predmetom sporu.
"Predchádzajúca socialisticko-liberálna vláda na konci svojho funkčného obdobia schválila výstavbu metra, financovanú čiastočne z európskych peňazí," hovorí Petö, podľa ktorého stavbe zabránila následná Orbánova vláda, ktorá vypovedala vládne garancie na stavbu a ani neskôr neurobila nič, aby mohli podzemnú dráhu postaviť.
"Vláda vypovedala iba zmluvu, ktorá bola uzavretá protiprávne, v čom jej neskôr dali za pravdu aj súdy," tvrdí Kupper, podľa ktorého sa za Orbánovej vlády metro stavať ani nemohlo, pretože stavebné povolenie radnica získala až v roku 2004.
Fidesz sa tiež pokúša využiť únavu z dlhotrvajúcej Demszkého vlády. Aj veľa jeho bývalých prívržencov si myslí, že mnohé problémy mesta nedokázal vyriešiť a už by nemal kandidovať. Prekáža im napríklad špina v uliciach, ktorú si všimne každý turista.
"Budapešť vlastne pozostáva z 23 menších miest," bráni svojho straníckeho kolegu Petö. Samosprávny systém mesta bol podľa neho uzákonený až príliš idealisticky. Dal obvodom široké právomoci, vďaka ktorým sú možnosti primátora dosť obmedzené.
"To je typická Demszkého taktika, zbavovať sa zodpovednosti smerom hore, na vládu, alebo dole na obvody," oponuje Kupper, podľa ktorého je škoda, že si ľudia problémy mesta nespájajú s osobou primátora.
Autor: Budapešť