Test na prijímacie skúšky zo slovenčiny
1. Pomaly prechádzali okolo stromu, kde sedával starý otec. Veta je súvetie s vedľajšou vetou:
a) predmetovou b) príslovkovou miestnou
c) prívlastkovou d) príslovkovou spôsobovou
2. V hoteli bývali šesdesiati černosi, akýsi Čech a siedmy Bratislavčania.
Koľko pravopisných chýb je v uvedenej vete?
a) dve b) tri c) štyri d) päť e) šesť
3. Párové znelé spoluhlásky sú:
a) g, h, z, ž, s, š, ch, b, p b) b, d, ď, c, č, dz, dž, g, h, f
c) z, ž, dz, dž, d, ď, h, ch, v, f d) dz, z, d, g, h, ď, ž, b, dž, v
4. Po riaditeľovom odchode žiaci obstanú Marka Habdžu. Akoby sa znovu boli narodili, takí sú všetci vymenení. A priateľskí. A ako sa mu podkladajú! Až mu je nepríjemné, ako sa tomu teší. Najkrajšie sa mu žije vtedy, keď ho ľudia chvália a obdivujú.
Uvedená ukážka je z diela:
a) Mladosť b) Kohútik v agónii
c) Červené víno d) Čierne a biele kruhy
5. Určte v prvej vete ukážky v úlohe č. 4 vetné členy (vypíšte slovom)
6. K slovu najkrajšie uveďte:
a) slovný druh b) základný tvar slova
7. Náuka o význame slova sa volá:
a) morfológia b) lexikológia c) syntax d) etymológia
8. Ktoré zo zvýraznených slov je časticou?
a) Priniesol kvety aj darčeky. b) Dobre, budeme tam včas.
c) Povedz jej, aby nechodila. d) Odišiel, hoci nemusel.
9. Ktoré zo súvetí nie je jednoduchým súvetím podraďovacím?
a) Cítili, ako ich všetkých mať veľmi ľúbi.
b) Urobil si to sám či ti kamaráti pomohli?
c) Ani vás nevidím, ako je týždeň dlhý.
d) Spýtajte sa, či už môžete vojsť.
10. Keď o niekom povieme, že nemá ustlané na ružiach, znamená to, že:
a) je nerozhodný, bez pevného charakteru b) zle spáva
c) má ťažký, neradostný život d) berie veci s rezervou
11. Kino Tatra:
14. - 18. 5. - Hra, 19. - 23. 5. - Matilda, 24. - 28. 5. - Šakal
Predstavenia o 15.30 h, 18.00 h, 20.30 h
V uvedenej ukážke ide o:
a) správu b) inzerát c) reprodukciu d) oznámenie
12. V ukážke v úlohe č. 11 je použitý slohový postup:
a) výkladový b) opisný c) informačný d) rozprávací
13. Ktorá z uvedených viet je priraďovacie súvetie odporovacie?
a) Buď to spravíš dobre, alebo to nerob vôbec.
b) Kto sa bojí, nech nejde do lesa.
c) Nielenže sa neučíš, ale si aj drzý.
d) Núti sa do práce, ale myšlienky sa nedajú zahnať.
14. Ktorá z uvedených viet obsahuje viacnásobný prívlastok?
a) Turisti navštívili historické pamiatky mesta a blízkeho východu.
b) Jej úsmev bol vždy záhadný a lákavý.
c) Narodeniny oslávila sladkou tortou a obloženými chlebíčkami.
d) Veľa sme počuli o rozličných užitočných veciach.
15. Ktorý z autorov patrí k predstaviteľom lyrizovanej prózy?
a) Tomáš Janovic b) Rudolf Jašík c) František Švantner
d) František Hečko e) František Hrubín
16. Napíšte, v ktorom jazykovom štýle sa uplatňujú gestikulácia, mimika, artikulácia?
17.
18. Ktorý autor je správne zaradený do obdobia, v ktorom tvoril?
a) Ján Hollý je predstaviteľom romantizmu.
b) Jozef Miloslav Hurban je predstaviteľom realizmu.
c) Jozef Cíger Hronský je predstaviteľom literatúry po 2. svet. vojne.
d) Ján Smrek je predstaviteľom literatúry medzi dvoma svet. vojnami.
19. Ktorú z uvedených poviedok nenapísal Martin Kukučín?
a) Rysavá jalovica b) Veľkou lyžicou
c) Neprebudený d) Horký chlieb
20. Ktorý z uvedených autorov nepatrí medzi štúrovcov?
a) Ján Botto b) Samo Chalupka
c) Martin Kukučín d) Andrej Sládkovič
21. K uvedeným slovám utvorte najprv Lokál singuláru a potom Nominatív plurálu:
a) ateliér, b) kotol, c) klavír
22. Určte vzory podstatných a prídavných mien:
a) laboratórium, b) morčací , c) princezná, d) krtko
23. Určte uvedené súvetie: Umožnili jej účasť s podmienkou, že nevynechá žiadny tréning.
24. Napíšte správne adresu školy, ktorú chcete navštevovať.
25. a) Vytvorte personifikáciu s použitím slova husle.
b) Pomenuj umelecký jazykový prostriedok:
Bola to láska? Sklamanie?
26. Napíšte v Genitíve:
a) Rúfus b) Sofokles
27. Aký rým je v uvedenej ukážke?
Moje drobné deti
na kamenci sedia,
kalnú vodu pijú,
drobný piesok jedia.
28. Reč, ktorou boli písané prvé slovienske literárne pamiatky, sa nazýva
Pravopisné cvičenie
(Doplň chýbajúce i/í, y/ý a čiarky.)
Zur_vá v_chrica sa preháňala po všetkých okolit_ch vŕškoch. Pod náporm_ jej por_vov sa mohutné dub_ oh_bali až kams_ k samej zem_. K_vali rozložitým_ korunam_ sem a tam ako by to boli c_ntľavé prútiky. Star_ jastrab sa zv_soka zniesol na vrcholec mohutného stromu. Orl_m zrakom sa p_šno rozhliadol po šírom okol_ aby našiel vhodný v_čnelok pre nové hniezdo. To staré mu zhodil zo skal_ ničivý v_chor. V diaľke uv_del skalný prev_s. V_strel krídla vzlietol a pustil sa vzduchom plachtiť k nemu.
V bútľavine stromu mal svoje ob_dlie aj star_ ušat_ v_r. Keď začal zav_jať v_chor myslel si že je to obv_klý jav. No veterné vlny čoraz viac s_lneli. To už prestávalo b_ť zábavné. V_del že ide do tuhého. Nuž sa len pazúrm_ ch_til b_dielka ktoré mu príroda prich_stala. Žmurkol očam_, aby z nich zm_l prach ktorý v_ril vzduchom. V_chrica trvala až do rána. Chudák v_r ostal ten deň hladný.
Zdroj: www.strednaskola.sk , školský rok 2002/2003