, ktorý vezie asi 85 ton jadrového odpadu, je prvým transportom za posledné štyri roky a doteraz najväčším svojho druhu.
Po prechode francúzsko-nemeckej hranice krátko pred polnocou prepravu dvakrát zastavili blokády trate, na ktorých sa zúčastnilo vždy asi päťdesiat demonštrantov. Ďalších niekoľko stoviek ľudí demonštrovalo mimo trate. Celkovo bolo podľa údajov polície zadržaných viac ako päťdesiat osôb. Nikto zatiaľ nebol zranený. Uvoľňovanie trate bezpečnostnými orgánmi spôsobilo vlaku asi trojhodinové zdržanie. Po zastávke vo falckom Wörthe a definitívnom odovzdaní súpravy nemeckej posádke a ochranke, pokračoval vlak už bez incidentov, ale veľmi pomaly do Dolného Saska.
Z trasy sú už teraz hlásené ďalšie blokády, ktoré sa majú stupňovať na záverečnom úseku. V dolnosaskom Oldendorfe už trať zablokovalo pätnásť traktorov a mnoho osobných áut. Asi štyridsaťpäť členov hnutia Greenpeace sa napriek stráži prepravilo na člnoch k mostu cez riečku Jeetzel pri Seerau a obsadilo ho. Prepravu recyklovaného jadrového odpadu z Francúzska do nemeckého úložiska v Gorlebene zabezpečuje na území SRN okolo 30-tisíc príslušníkov polície a ďalších bezpečnostných zložiek, čo je vôbec najväčšie nasadenie týchto síl na jednorazovú akciu v povojnovom Nemecku. Ich hlavným cieľom je predísť násilným zrážkam, ktoré sprevádzali posledný transport v roku 1997.
Vtedy bol medzi demonštrantmi aj súčasný minister životného prostredia Jürgen Trittin, ktorý dnes vyzýva demonštrantov, aby zachovali pokoj. Transport jadrového odpadu je prvý za vlády sociálnych demokratov a Zelených. Vláda sa minulý rok dohodla s energetickými koncernami, že sa definitívne vzdá atómovej energie. Súčasťou dohody bol aj prísľub, že Nemecko obnoví prepravu jadrového odpadu, ktorý v roku 1998 pre pochybnosti o bezpečnosti zastavila. Práve minister Trittin mal na dohode veľký podiel.
Politická dohra sa očakáva dnes v parlamente. Opozícia chce brať vládu na zodpovednosť za protesty, ktoré transport sprevádzali. (čtk, mim)