i učiť my, nemali sme veľkú možnosť výberu,“ hovorí dekan Pedagogickej fakulty UK Miron Zelina. „Dnešní učitelia a vychovávatelia už môžu vo svojej práci uplatňovať množstvo alternatív.“
Alternatívy si skutočne pomaly nachádzajú cestu aj do slovenských materských škôl. Potvrdzuje to i správa Štátnej školskej inšpekcie o smerovaní vývoja škôlok, ktorá hovorí – trendom sú alternatívne materské školy. V Bratislave už je súkromná škôlka montessori, aj trieda, kde sa overuje projekt waldorfskej výchovy a vzdelávania. V Košiciach experimentálna montessori trieda a škôlka, kde sa už deväť rokov učí s prvkami waldorfskej pedagogiky, v Poprade Tatranská alternatívna škôlka. Netradičné prístupy k výchove a vzdelávaniu detí sa však objavujú aj v iných zariadeniach na Slovensku.
Aj keď sa jednotlivé alternatívy odlišujú, majú niekoľko spoločných čŕt. Zaobchádzajú s deťmi ako s individualitami a snažia sa im dať priestor na to, aby rozvíjali svoje nadanie a formovali sa ako slobodné, mysliace bytosti, vedomé si svojej hodnoty. Poskytujú im väčšiu slobodu – napríklad aj vo výbere činnosti či v tempe práce. A nerozdeľujú ich podľa veku, čo im umožňuje učiť sa a pomáhať si navzájom. (gal)