BRATISLAVA - Všeobecná zdravotná poisťovňa ako prvá zverejnila rebríček kvality lekárov a nemocníc. Analytik Ján Šimo z poisťovne tvrdí, že rebríčky majú len informatívny charakter a že poisťovňa čaká na pripomienky od lekárov aj poistencov. Údaje o lekároch sa dajú vyhľadať podľa krajov a podľa špecializácie.
V rebríčkoch je tiež rozlíšené, či lekár alebo nemocnica poskytujú vysokú, štandardnú alebo nízku starostlivosť.
Rebríček kvality musí poisťovňa vytvárať podľa zákona, zverejnenie je však dobrovoľné. Zdravotné poisťovne Dôvera a Sidéria sľúbili zverejniť svoje rebríčky do polovice apríla.
Podľa poradia v rebríčku by mali poisťovne uzatvárať zmluvy, kvalitnejším by mali ponúknuť výhodnejšie podmienky.
Prezident lekárskej komory Milan Dragula tvrdí, že Všeobecná si rebríčkom síce splnila formálne zákonnú povinnosť, ale "kritériá hodnotenie nie sú správne". Komora už dávnejšie kritizovala indikátory kvality a podľa Dragulu veľa závisí aj od toho, ako sa v dotazníkoch kladú otázky.
"Možno tie indikátory nevypovedajú o detailoch o zdravotníckom sektore, ale raz s tým treba začať," povedal Tomáš Szalay z Health Policy Institue.
Lekárov špecialistov poisťovňa hodnotila podľa toho, ako dlho pacient čaká na vyšetrenie, či predpisujú lacnejšie generické lieky, podľa priemerného času vyšetrenia. Gynekológovia mali navyše kritérium skríningu krčka maternice, zubári boli zasa hodnotení podľa toho, koľko kazov, chýbajúcich zubov alebo zaplombovaných zubov majú 12-ročné deti.
Všeobecní lekári boli hodnotení podľa toho, koľko predpisujú lacnejších generík, podľa počtu detí do dvoch rokov, ktoré boli zaočkované, podľa zaočkovanosti rizikových skupín, priemerného času vyšetrenia alebo podľa počtu ľudí starších ako 75 rokov, ktorí boli neodkladne prijatí do nemocnice.
Rebríček kvality kúpeľov podľa prieskumu
1. Kúpele Dudince, a. s.
2. Kúpele Vyšné Ružbachy, a. s.
3. Kúpele Štós, a. s.
4. Slovenské liečebné kúpele Piešťany, a. s.
5. Slovthermae Dudince, š. p.
6. Slovenské liečebné kúpele, a. s., Trenčianske Teplice
7. Kúpele Brusno, a. s.
8. Sanatórium Dr. Guhra, n. o.
9. Prírodné jódové kúpele Číž, a. s.
10. Kúpele Nimnica, a. s.
11. Kúpele Sliač a Kováčová, a. s.
12. Liečebné termálne kúpele, a. s., Sklené Teplice
13. Špecializovaný liečebný ústav Marína, Kováčová
14. Kúpele Bojnice, a. s.
15. Kúpele Nový Smokovec, a. s.
16. Liptovské liečebné kúpele, a. s., Lúčky
17. Slovenské liečebné kúpele Piešťany, a. s.
18. Kúpele Štrbské Pleso, a. s.
19. Slovenské liečebné kúpele Rajecké Teplice, a. s.
20. Slovenské liečebné kúpele Turčianske Teplice, a. s.
21. Bardejovské Kúpele, a. s.
Vysoká úroveň starostlivosti je v kúpeľoch v Dudinciach, Vyšných Ružbachoch a Štóse (prvé tri miesta).
Nízka úroveň starostlivosti je Turčianskych Tepliciach a Bardejove (posledné dve miesta).
V ostatných kúpeľoch je úroveň štandardná. Zdroj:www.vszp.sk
Hodnotenie nemocníc podľa indikátorov
Najvyššia kvalita dennej liečby
- OFTAL, s. r. o., Zvolen
- Nemocnica ministerstva obrany v Bratislave
- Nemocničná, a. s., Malacky
- FNsP sv. Cyrila a Metoda Petržalka - Bratislava
- NsP svätého Lukáša Galanta
- NsP Liptovský Mikuláš
- NsP Nové Zámky
- NsP Žilina
- FNsP Bratislava
- FN L. Pasteura Košice
- NsP Topoľčany
V ostatných nemocniciach je kvalita dennej liečby hodnotená ako štandardná, ani jedna nemocnica nezískala najhoršie hodnotenie - nízka úroveň zdravotnej starostlivosti. Úmrtie na infarkt myokardu po neodkladnom prijatí -
nízka úroveň starostlivosti je v zariadeniach
- FNsP Trnava
- NsP Stará Ľubovňa
- NsP sv. Barbory Rožňava
- NsP Kráľovský Chlmec, n. o.
- NsP Myjava
- Mestská nemocnica Banská Štiavnica, n. o.
- Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok
- Nemocnice a polikliniky, n. o., Bratislava
- FN Nitra
- NsP Trebišov
- NsP Trenčín
- NsP Vranov nad Topľou
- NsP Štefana Kukuru Michalovce
- FNsP sv. Cyrila a Metoda Petržalka
- NsP Komárno
- Nemocnica Handlová, s. r. o.,
- NsP svätého Lukáša Galanta
- NsP Zvolen
- FORLIFE, n. o., Komárno
- NsP Považská Bystrica
- NsP, n. o., Levice
- FN s poliklinikou Bratislava
- NsP arm. generála Ludvíka Svobodu Svidník
- NsP Prievidza so sídlom v Bojniciach
- NsP Dolný Kubín
- FN s poliklinikou akad.
- L. Dérera Bratislava
- NsP Hnúšťa, n. o.
- NsP - VAŠE ZDRAVIE, n. o., Zvolen
- Všeobecná nemocnica s poliklinikou Šahy, n. o.
Každá z uvedených nemocníc mala nízke hodnotenie aspoň v jednom štvrťroku. V ostatných nemocniciach je hodnotenie starostlivosti v súvislosti s úmrtím na infarkt myokardu ako štandardné, ani jedna nemocnica nezískala najvyššie hodnotenie - vysoká úroveň zdravotnej starostlivosti. Zdroj:www.vszp.sk
Denná liečba
Ide o pomer počtu pacientov so sledovanou chorobou, ktorým bola poskytnutá starostlivosť formou jednodňovej ambulantnej starostlivosti, k počtu hospitalizovaných pacientov so sledovanou chorobou. Tento indikátor by mal vypovedať o využívaní moderných foriem liečby. Jednodňová ambulantná starostlivosť šetrí peniaze a skracuje čas liečby.
Proti: Indikátor nehovorí nič o kvalite nemocnice, nemocnica takéto údaje nemá. Ambulancie jednodňovej chirurgie sú väčšinou súkromné.
Úmrtie na infarkt myokardu
Pomer počtu úmrtí pacientov s infarktom myokardu do 30 dní po neodkladnom prijatí do nemocnice k počtu všetkých pacientov prijatých s touto diagnózou od 35 do 74 rokov. Indikátor by mal hovoriť o kvalite liečby tejto choroby.
Proti: Pacient, ktorého dovezie záchranka, umiera už cestou. Indikátor nehovorí, čo všetko urobili lekári na záchranu pacienta. Zásadnou otázkou je, aké dostupné prostriedky má nemocnica na liečbu infarktu.
Prieskum kúpeľov
Poistencom, ktorí absolvovali kúpeľný pobyt, poisťovňa poštou rozoslala dotazníky.
V dotazníkoch sa klientov pýtala, ako boli v kúpeľoch spokojní so správaním a starostlivosťou lekárov a sestier, s kúpeľnou starostlivosťou, s informovaním, so zlepšením zdravotného stavu po prepustení, s ubytovaním a stravou.
Proti: Dotazník je subjektívny, z odpovedí sa dá posúdiť kvalita hotelovej časti, nie samotnej liečby.