Všeobecná zdravotná ako prvá zverejnila rebríček kvality nemocníc

BRATISLAVA - Všeobecná zdravotná poisťovňa ako prvá zverejnila rebríček kvality lekárov a nemocníc. Analytik Ján Šimo z poisťovne tvrdí, že rebríčky majú len informatívny charakter a že poisťovňa čaká na pripomienky od lekárov aj poistencov. Údaje o ...

BRATISLAVA - Všeobecná zdravotná poisťovňa ako prvá zverejnila rebríček kvality lekárov a nemocníc. Analytik Ján Šimo z poisťovne tvrdí, že rebríčky majú len informatívny charakter a že poisťovňa čaká na pripomienky od lekárov aj poistencov. Údaje o lekároch sa dajú vyhľadať podľa krajov a podľa špecializácie.

V rebríčkoch je tiež rozlíšené, či lekár alebo nemocnica poskytujú vysokú, štandardnú alebo nízku starostlivosť.

Rebríček kvality musí poisťovňa vytvárať podľa zákona, zverejnenie je však dobrovoľné. Zdravotné poisťovne Dôvera a Sidéria sľúbili zverejniť svoje rebríčky do polovice apríla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa poradia v rebríčku by mali poisťovne uzatvárať zmluvy, kvalitnejším by mali ponúknuť výhodnejšie podmienky.

Prezident lekárskej komory Milan Dragula tvrdí, že Všeobecná si rebríčkom síce splnila formálne zákonnú povinnosť, ale "kritériá hodnotenie nie sú správne". Komora už dávnejšie kritizovala indikátory kvality a podľa Dragulu veľa závisí aj od toho, ako sa v dotazníkoch kladú otázky.

"Možno tie indikátory nevypovedajú o detailoch o zdravotníckom sektore, ale raz s tým treba začať," povedal Tomáš Szalay z Health Policy Institue.

Lekárov špecialistov poisťovňa hodnotila podľa toho, ako dlho pacient čaká na vyšetrenie, či predpisujú lacnejšie generické lieky, podľa priemerného času vyšetrenia. Gynekológovia mali navyše kritérium skríningu krčka maternice, zubári boli zasa hodnotení podľa toho, koľko kazov, chýbajúcich zubov alebo zaplombovaných zubov majú 12-ročné deti.

SkryťVypnúť reklamu

Všeobecní lekári boli hodnotení podľa toho, koľko predpisujú lacnejších generík, podľa počtu detí do dvoch rokov, ktoré boli zaočkované, podľa zaočkovanosti rizikových skupín, priemerného času vyšetrenia alebo podľa počtu ľudí starších ako 75 rokov, ktorí boli neodkladne prijatí do nemocnice.

Rebríček kvality kúpeľov podľa prieskumu

1. Kúpele Dudince, a. s.

2. Kúpele Vyšné Ružbachy, a. s.

3. Kúpele Štós, a. s.

4. Slovenské liečebné kúpele Piešťany, a. s.

5. Slovthermae Dudince, š. p.

6. Slovenské liečebné kúpele, a. s., Trenčianske Teplice

7. Kúpele Brusno, a. s.

8. Sanatórium Dr. Guhra, n. o.

9. Prírodné jódové kúpele Číž, a. s.

10. Kúpele Nimnica, a. s.

11. Kúpele Sliač a Kováčová, a. s.

12. Liečebné termálne kúpele, a. s., Sklené Teplice

SkryťVypnúť reklamu

13. Špecializovaný liečebný ústav Marína, Kováčová

14. Kúpele Bojnice, a. s.

15. Kúpele Nový Smokovec, a. s.

16. Liptovské liečebné kúpele, a. s., Lúčky

17. Slovenské liečebné kúpele Piešťany, a. s.

18. Kúpele Štrbské Pleso, a. s.

19. Slovenské liečebné kúpele Rajecké Teplice, a. s.

20. Slovenské liečebné kúpele Turčianske Teplice, a. s.

21. Bardejovské Kúpele, a. s.

Vysoká úroveň starostlivosti je v kúpeľoch v Dudinciach, Vyšných Ružbachoch a Štóse (prvé tri miesta).

Nízka úroveň starostlivosti je Turčianskych Tepliciach a Bardejove (posledné dve miesta).

V ostatných kúpeľoch je úroveň štandardná. Zdroj:www.vszp.sk

Hodnotenie nemocníc podľa indikátorov

Najvyššia kvalita dennej liečby

  • OFTAL, s. r. o., Zvolen
  • Nemocnica ministerstva obrany v Bratislave
  • Nemocničná, a. s., Malacky
  • FNsP sv. Cyrila a Metoda Petržalka - Bratislava
  • NsP svätého Lukáša Galanta
  • NsP Liptovský Mikuláš
  • NsP Nové Zámky
  • NsP Žilina
  • FNsP Bratislava
  • FN L. Pasteura Košice
  • NsP Topoľčany

V ostatných nemocniciach je kvalita dennej liečby hodnotená ako štandardná, ani jedna nemocnica nezískala najhoršie hodnotenie - nízka úroveň zdravotnej starostlivosti. Úmrtie na infarkt myokardu po neodkladnom prijatí -

SkryťVypnúť reklamu

nízka úroveň starostlivosti je v zariadeniach

  • FNsP Trnava
  • NsP Stará Ľubovňa
  • NsP sv. Barbory Rožňava
  • NsP Kráľovský Chlmec, n. o.
  • NsP Myjava
  • Mestská nemocnica Banská Štiavnica, n. o.
  • Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok
  • Nemocnice a polikliniky, n. o., Bratislava
  • FN Nitra
  • NsP Trebišov
  • NsP Trenčín
  • NsP Vranov nad Topľou
  • NsP Štefana Kukuru Michalovce
  • FNsP sv. Cyrila a Metoda Petržalka
  • NsP Komárno
  • Nemocnica Handlová, s. r. o.,
  • NsP svätého Lukáša Galanta
  • NsP Zvolen
  • FORLIFE, n. o., Komárno
  • NsP Považská Bystrica
  • NsP, n. o., Levice
  • FN s poliklinikou Bratislava
  • NsP arm. generála Ludvíka Svobodu Svidník
  • NsP Prievidza so sídlom v Bojniciach
  • NsP Dolný Kubín
  • FN s poliklinikou akad.
  • L. Dérera Bratislava
  • NsP Hnúšťa, n. o.
  • NsP - VAŠE ZDRAVIE, n. o., Zvolen
  • Všeobecná nemocnica s poliklinikou Šahy, n. o.

Každá z uvedených nemocníc mala nízke hodnotenie aspoň v jednom štvrťroku. V ostatných nemocniciach je hodnotenie starostlivosti v súvislosti s úmrtím na infarkt myokardu ako štandardné, ani jedna nemocnica nezískala najvyššie hodnotenie - vysoká úroveň zdravotnej starostlivosti. Zdroj:www.vszp.sk

SkryťVypnúť reklamu

Denná liečba

Ide o pomer počtu pacientov so sledovanou chorobou, ktorým bola poskytnutá starostlivosť formou jednodňovej ambulantnej starostlivosti, k počtu hospitalizovaných pacientov so sledovanou chorobou. Tento indikátor by mal vypovedať o využívaní moderných foriem liečby. Jednodňová ambulantná starostlivosť šetrí peniaze a skracuje čas liečby.

Proti: Indikátor nehovorí nič o kvalite nemocnice, nemocnica takéto údaje nemá. Ambulancie jednodňovej chirurgie sú väčšinou súkromné.

Úmrtie na infarkt myokardu

Pomer počtu úmrtí pacientov s infarktom myokardu do 30 dní po neodkladnom prijatí do nemocnice k počtu všetkých pacientov prijatých s touto diagnózou od 35 do 74 rokov. Indikátor by mal hovoriť o kvalite liečby tejto choroby.

Proti: Pacient, ktorého dovezie záchranka, umiera už cestou. Indikátor nehovorí, čo všetko urobili lekári na záchranu pacienta. Zásadnou otázkou je, aké dostupné prostriedky má nemocnica na liečbu infarktu.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum kúpeľov

Poistencom, ktorí absolvovali kúpeľný pobyt, poisťovňa poštou rozoslala dotazníky.

V dotazníkoch sa klientov pýtala, ako boli v kúpeľoch spokojní so správaním a starostlivosťou lekárov a sestier, s kúpeľnou starostlivosťou, s informovaním, so zlepšením zdravotného stavu po prepustení, s ubytovaním a stravou.

Proti: Dotazník je subjektívny, z odpovedí sa dá posúdiť kvalita hotelovej časti, nie samotnej liečby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 887
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 199
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 889
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 837
  5. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 952
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 927
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 481
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu