Ilustraçná snímka - ČTK |
"Otázka dostatku kvalifikovaných pracovných síl pre zmenenú štruktúru nášho priemyslu a pre potreby dynamicky sa rozvíjajúceho stavebníctva je veľmi akútna," povedal Uhrík. Stavebnému priemyslu na najbližšie tri roky zas chýba asi päťtisíc zamestnancov.
Podpredseda Združenia automobilového priemyslu Štefan Chudoba hovorí, že slovenské školstvo nie je schopné vyprodukovať toľko kvalifikovaných síl, najmä preto, že je nepružné, má zastarané učebné osnovy a nie je dosť previazané s praxou.
Automobilový priemysel dnes na Slovensku zamestnáva 55-tisíc pracovníkov. "Automobilky musia každého prijatého pracovníka zaškoliť, pretože školy nedodávajú pracovnú silu zodpovedajúcu potrebám nášho trhu," povedal Chudoba v stredu na konferencii Meet The Best zorganizovanej firmou Institute for International Research. Do roku 2010 sa pritom predpokladá nárast na hranicu 100-tisíc ľudí.
V roku 2010 by mali podľa plánov vyrobiť slovenské automobilky - Volkswagen, trnavská automobilka PSA Peugeot Citroen a Hyundai/Kia pri Žiline spolu milión osobných automobilov. Slovensko sa tak stane najväčším výrobcom automobilov na svete na počet obyvateľov, na tisíc pripadne až 204 vyrobených áut.
Nepružnosť školstva kritizoval na konferencii aj predseda predstavenstva Železiarní Podbrezová Vladimír Soták. "Naše školy by mali vychovávať budúcich zamestnaných, nie nezamestnaných," povedal. Aj preto železiarne podľa neho podnietili vznik súkromného učilišťa, ktoré bude vychovávať žiakov podľa potrieb praxe. "Každý žiak učilišťa má v Železiarňach Podbrezová zaručenú prácu," povedal. (sita)