Tváre z tituliek a reklám

Je apríl, opäť sa trhá vrece so súťažami miss, ktoré sú len malou súčasťou biznisu s krásnymi dievčatami. Po celý rok sú ich plné castingové agentúry. Práve tam sa totiž hľadajú tváre pre objektív fotoaparátu či kamery, pre modeling, reklamné kampane ...

Fotografovanie a nakrúcanie je šou. Dobrá modelka musí byť dobrá herečka, vedieť precítiť pohyb a naladiť sa na potrebnú vlnu. Na snímke je Miss 2005 Ivica Sláviková počas fotografovania v Tokiu.

Je apríl, opäť sa trhá vrece so súťažami miss, ktoré sú len malou súčasťou biznisu s krásnymi dievčatami. Po celý rok sú ich plné castingové agentúry. Práve tam sa totiž hľadajú tváre pre objektív fotoaparátu či kamery, pre modeling, reklamné kampane a filmové komparzy. Podľa čoho si ich fotografi a reklamní tvorcovia vyberajú?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O výbere vhodného typu rozhoduje mnoho faktorov, vždy však záleží na zadaní, na téme. Šancu majú teda nielen modelky, ale aj obyčajní ľudia, ktorých výraz hovorí o tom, že produkt, ktorému prepožičiavajú svoju tvár, nie je iba záležitosťou vybraných ľudí.

"Nie vždy musí ísť o dokonalé tváre a postavy, niekedy určitému zámeru vyhovujú aj starší či tuční ľudia," hovorí reklamný tvorca Eman Erdélyi. "Stáva sa však, že ak nie sú zvyknutí na fotografovanie alebo kameru, nie sú pripravení stráviť niekoľko hodín hľadaním správneho výrazu, a môžu sa ,zaseknúť'."

Vhodní ľudia sa vyberajú na základe fotografií z databáz agentúr a potom na castingoch. Priebeh a spôsob výberu je rôzny, záleží od veľkosti a dôležitosti celej akcie. Niekedy agentúry odporučia päť, inokedy dvesto ľudí. Klienti si ich obzrú, nafotia alebo nafilmujú, a potom si spomedzi nich vyberajú najvhodnejší typ. Slovenský trh je malý, a tak je práca často založená na priateľských vzťahoch. "Vyberať sa dá aj cez osobné kontakty. Niekedy môžete presadzovať aj vlastné tipy, svojich známych alebo rodinných príslušníkov," hovorí Erdélyi.

SkryťVypnúť reklamu

Predvádzať (sa) s chuťou

Pri výbere je dôležitý nielen prirodzený šarm, ale aj skúsenosti a herecké vlohy. "Keď pripravujem módnu prehliadku, hľadám modelky, ktoré už majú niečo za sebou, vedia moje modely predvádzať s chuťou, radosťou a vážia si výtvarníka. Vtedy sa oplatí spolupráca s dobrou agentúrou," hovorí módna návrhárka Lea Fekete. "Rada si od nej nechám poradiť, pričom viem, že akceptuje moje požiadavky. Špecifické nároky mám iba vtedy, keď chcem nechať nafotiť svoje konkrétne veci - vtedy som najradšej, keď je modelka ryšavá a pehavá, tak ako ja."

Sexi blondínku nenahradí brunetka

Modelka a vicemiss 2004 Zuzana Dvorská pracuje dnes v reklamnej agentúre, takže na výber tvárí sa pozerá aj z opačnej strany. "Nedá sa presne špecifikovať, aký typ letí, alebo je najvyhľadávanejší. Keď sa raz hľadá atraktívna sexi blondínka, brunetka, nech by bola akokoľvek dobrou herečkou, nemá šancu. Keď sa hľadá žena - vamp, neuspeje dievčenský typ. A tam, kde sa hľadá čo najobyčajnejší typ ,z ľudu', neboduje dokonale krásna modelka alebo model."

SkryťVypnúť reklamu

Práve pred niekoľkými dňami absolvovala Zuzana fotoworkshop, kde pózovala na tej istej scéne dvanástim fotografom. "Bola to nová, veľmi dobrá skúsenosť. Najradšej mám fotenia, kde hrá príjemná hudba a je dobrá nálada. Veľmi mi pomáha, keď sa mám smiať a smeje sa aj fotograf, keď mám hrať smutnú, tvári sa smutne aj on."

Občas dostáva aj herecké úlohy. "Zvládam ich len na amatérskej úrovni, a tak ma väčšinou volajú na jednoduchšie úlohy. Aj keď - už sa mi stala kuriózna situácia, že som vo svojich 21 rokoch mala hrať mamičku päťročného chlapca."

Musíte rozumieť všetkému, čo od vás chcú

Miss 2005 Ivica Sláviková bude čoskoro odovzdávať korunku nastávajúcej kráľovnej krásy. V modelingu sa pohybovala niekoľko rokov, dnes sa objavuje skôr na spoločenských udalostiach, prezentáciách a sústreďuje sa na školu. Fotila už všeličo - od spodnej bielizne až po kozmetiku. Najlepšie sa však cítila pri nakrúcaní reklamy.

SkryťVypnúť reklamu

"Modeling je špecifická práca," hovorí. "Väčšinou je to tak, že ráno prídete do fotoštúdia, najprv vás dlho upravujú a nastavujú svetlá. Po celý čas ste pod dohľadom asistentky, vlasovej štylistky, vizážistky. Oblečenie musí byť dokonalé, vy musíte perfektne spolupracovať a rozumieť všetkému, čo od vás chcú."

Na pľaci sa vždy stretáva tím ľudí, ktorý musí byť zohratý, inak sa požadovaný výsledok nedostaví. Atmosféra sa navodzuje od začiatku, aby modelka pózovala tak, ako sa to od nej vyžaduje. Hlavný podiel na tom majú väčšinou fotografi, s modelkou sa rozprávajú, povzbudzujú ju.

"Ľudia pohybujúci sa medzi umením a biznisom sú mi sympatickí," hovorí Ivica Sláviková. "Počas práce väčšinou nie sú žiadne väčšie problémy. Iba raz sa mi stalo, že ma upravoval vizážista, čo šalel, keď som sa pohla o dva centimetre. V tejto brandži sú pedanti, možno to niekedy preháňajú, ale ak to prispeje k dobrému výsledku, je to v poriadku."

SkryťVypnúť reklamu

Radšej má fotografovanie v exteriéri, hoci je náročnejšie na sústredenie. Okolie môže byť totiž inšpiratívne. "A je fajn, keď sa fotí celý deň. Cez obed sa prinesie pizza, spoločne sa najeme, potom pokračujeme v práci. Najlepšie fotky vznikajú ku koncu."

Podľa jej skúseností si modelka nediktuje, čo chce, a čo nechce pred objektívom robiť. "Ale rešpektuje sa, ak poviem, že nejaká poloha je mi nepríjemná, alebo, že si ramienko neposuniem nižšie."

Aj modelka je človek

Módny fotograf Jakub Klimo hovorí, že v určitej fáze to musí medzi ním a modelkou iskriť, "aby to dostalo správnu šťavu". V štúdiu mu pritom pomáha hudba, v exteriéroch zase často extrémne prostredie - modelka sa brodí v snehovom záveji, visí na háku žeriava, alebo na ňu padá auto. "Niekedy je však moja vízia taká silná, že sa musím zastaviť a povedať si - aj modelka je len človek," hovorí Klimo.

SkryťVypnúť reklamu

 

Kým sa tvár stane ,použiteľnou', musí prejsť viacerými rukami odborníkov na krásu. Nevyhne sa tomu ani kráľovná krásy Ivica Sláviková.

Bývalá vicemiss 2004 Zuzana Dvorská dnes pomáha s výberom vhodných typov do reklamy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 353
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 7 965
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 890
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 062
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 3 922
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 970
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 518
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 399
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu