mi spolurečníkmi Tomášom Janovicom a Kornelom Földvárim si ako prvého hosťa pozvali Pavla Vilikovského, ktorému práve vychádza kniha Silberputzen - Leštenie rodinného striebra.
"Usilujeme sa presadiť, aby sa o kultúrnom dianí nielen pasívne informovalo, ale aby sa naším pričinením aj dialo," zdôrazňuje pre SME Belková. "A ide nám aj o čo najbližší kontakt s divákom a komorné kaviarenské prostredie. Možno sa vypestuje generácia, ktorá si zvykne na to, že sa tu každé dva týždne niečo deje."
"Keď už štartujem projekt, chcem začať niekým, koho ja osobne považujem za výrazné meno na slovenskej literárnej scéne," odpovedá Belková na otázku, prečo si ako svojho prvého hosťa zvolili práve Vilikovského. "Navyše, ak je autor s niekoľkými úspešnými knihami na konte ešte stále textovo hravý, veľmi si to cením." Naráža pritom na vznik novej Vilikovského knižky.
Tá je príbehom kvintána Andreasa Pohla a zrodila sa dosť kurióznym spôsobom. Vilikovský napísal príbeh podľa dobových fotografií, ktoré mu ponúkol vydavateľ knihy. Belková tak počas večera vlastne prezradila tajomstvo tejto mystifikácie. "Aj tak bol možno najväčší mystifikátor Pán Boh, keď stvoril tento svet - a my sme mu uverili," usmieval sa však Tomáš Janovic.
Knihu Földvári nazval napokon fiktívnym realizmom. "Leštenie starého striebra môže vyznievať ako príjemná nostalgia, no v skutočnosti je to jedna odporná, nepríjemná činnosť," prezradil Földvári, ktorý ako dieťa musel striebro naozaj leštiť.
Knihu, ktorá sa vracia do starých čias, môže niekto nazvať trochu gýčovou. Práve pre staré secesné, štylizované fotografie. Uznávajú to aj samotní spisovatelia. "Gýč to je, ale s takou intenzitou, až je pozitívny," smeje sa Földvári. "Ako keď vidíte v starom albume starého otca s navoskovanými fúzmi."
Vilikovský priznal, že s postupujúcim vekom má stále vrúcnejší vzťah k starým časom a romantike. Aj preto je dej zasadený do rozmedzia rokov 1910 a 1914. "Andreas Pohl však nie je nejaký zvláštny romantik, on je hlúpy," prezradil Vilikovský.