Táňa Vilhelmová a Pavel Liška vo filme Štěstí. FOTO - ASFK |
Štěstí l ČR 2005 l 102 minút l Réžia: Bohdan Sláma l Scenár: Bohdan Sláma l Kamera: Diviš Marek l Hudba: Leonid Sojbelman l Strih: Jan Daňhel l Hrajú: Tatiana Vilhelmová, Pavel Liška, Aňa Geislerová, Marek Daniel, Bolek Polívka, Simona Stašová, Martin Huba, Zuzana Kronerová l Premiéra v SR: 27. marca
Toník, Jára, Kája, Laďa - to sú hrdinovia dvoch celovečerných filmov Bohdana Slámu. Štyri roky po Divokých včelách sa vracia na českú perifériu, ibaže vidiecke prostredie zo svojho debutu zamenil za industrializované malomesto. Príbeh Štěstí umiestnil na nevľúdne panelákové sídlisko a do polorozpadnutého rodinného domu s výhľadom na objemné komíny atómovej elektrárne.
Na sídlisku v sivom panelovom dome žije Monika s rodičmi. Dokladá tovar v miestnom hypermarkete a smúti za priateľom, ktorý odišiel pracovať do USA. O pár poschodí vyššie býva jej psychicky labilná kamarátka Dáša s dvoma malými deťmi. Je zamilovaná do Petra, ktorý jej sľubuje, že sa kvôli nej rozvedie. Ich spoločný kamarát, dobrák Toník rekonštruuje spolu s tetou dom.
Kostra, okolo ktorej sú vystavané všetky príbehové linky, je podobná ako v Divokých včelách. Toník miluje Moniku. Monika má však rada niekoho iného. Podobne ako predtým Kája miloval Božku, ale tá chodila s Láďom.
Štěstí nie je o šťastí, ale skôr o jeho neprítomnosti a hľadaní. Nie je ani ďalšou, síce miestami smutnou, ale predsa odľahčenou českou komédiou, na ktoré sme si za posledné roky zvykli. Sláma takmer úplne potlačil komediálne prvky, čo filmu jednoznačne prospelo. Na druhej strane sa však nevyhol lacnému citovému vydieraniu diváka nadužívaním motívov nezaopatrených detí pološialenej matky.
Úroveň filmu potiahli smerom nahor výrazné herecké výkony Tatiany Vilhelmovej (Monika), Pavla Lišku (Toník), Ane Geislerovej (Dáša), Zuzany Kronerovej (Toníkova teta) a Simony Stašovej (Monikina mama). Pri výbere predstaviteľov patriarchov obidvoch rodín nemal Sláma až takú šťastnú ruku. Alkoholický humor, ktorý predvádzal Boleslav Polívka, je určený pre úplne iný typ filmov.
Ako päsť na oko pôsobil so svojím aristokratickým výzorom a distingvovaným prejavom Martin Huba v úlohe otca robotníckej rodiny. Vedľa nehereckej predstaviteľky svojej manželky pôsobil ako bytosť z inej planéty. To je však viac chyba režiséra ako samotných hercov.
Hovorí sa, že v prípade režisérov je druhý film často dôležitejší ako debut. V Divokých včelách sa Sláma nie veľmi úspešne pokúšal nadviazať na formanovskú poetiku malého "trápneho" českého človeka (za pokračovateľa Miloša Formana by sme mohli v tomto zmysle považovať skôr Sašu Gedeona). Až Štěstí ukázalo, že Sláma dokáže oveľa presvedčivejšie vyrozprávať príbeh bez komediálneho nádychu.
Autor: Ondrej Starinský(Autor je filmový publicista)