V pobrežnom mestečku Sophia Antipolis na francúzskom azúrovom pobreží vývojový tím Accenture rozmýšľa, ako využiť nové technológie v biznise tak, aby bol o ne komerčný záujem. FOTO - AUTOR
SOPHIA ANTIPOLIS, CANNES - Slnečné azúrové pobrežie na juhu Francúzska nie je len miestom, kde sa stretávajú filmové hviezdy a miliardári. V mestečku Sophia Antipolis zhruba 20 kilometrov od Cannes sú napríklad početné výskumno-vývojové centrá svetových firiem a medzi nimi i laboratórium spoločnosti Accenture, predtým známej ako Andersen Consulting.
Tím výskumníkov a vývojárov v prímorskom prostredí pracuje na tom, aby sa praktické technológie dostali aj do obchodných riešení. Ľudia, ktorí tu pracujú, ale neraz aj žijú, prešli tvrdým výberom - Accenture má na celom svete až 126-tisíc zamestnancov, z ktorých v tomto centre pracuje 460. Podobné laboratóriá má technologicko-outsourcingovo-konzultačná firma ešte v Chicagu a kalifornskom mestečku Palo Alto.
Symbióza biznisu a výskumu
Hoci technológie, s ktorými pracuje Accenture vo svojich francúzskych laboratóriách, nepatria medzi prevratné, firma sa ich snaží vniesť do nových riešení tak, aby sa aj predávali. "Spájame výskum a biznis. Napríklad naši výskumníci trávia s biznismenmi 30 až 40 percent svojho pracovného času," hovorí riaditeľ výskumu Martin Illsley. Musia totiž pochopiť možné obchodné uplatenie riešení, aby uspokojili dopyt.
Svet posunutý o desaťročie vpred
Okrem riešení, ktoré môžu firmy okamžite nasadiť do svojho biznisu, sa laboratórium zaoberá aj štúdiami. Predstavilo napríklad oblek, v ktorom sú zabudované senzory schopné sledovať okamžitý zdravotný stav jeho nositeľa. Systém by mohol byť vhodný napríklad pre starých ľudí bez sústavnej opatery. Kamerový systém v byte by ich umožnil sledovať vrátane toho, či poriadne jedia, berú lieky, alebo či nespadli.
Niektoré súčiastky sú ešte vo fáze prototypu - napríklad baterka, ktorá napája senzory v obleku, vydrží len tri hodiny a je pomerne ťažká. Rieši sa aj to, ako analytický systém rozozná človeka od mačky, či dvoch ľudí, ak sú z pohľadu kamery za sebou, ale na obrazovke splývajú do jedného útvaru.
Ako bude vyzerať obchod budúcnosti? Kľúčom bude biometria. Stačí priložiť prst na kreditnú kartu, snímač pri pokladni, alebo na benzínovej pumpe a tovar je zaplatený. Systém ešte skontroluje osobné údaje a oskenuje dúhovku. Netreba vraj mať strach, že niekto príde s cudzím odrezaným prstom - nové snímače overujú, či je dosť teplý a vlhký.
Rádioidentifikácia ako riešenie na všetko?
RFID je skratka technológie, ktorá už niekoľko rokov čaká na výraznejší komerčný úspech. Identifikácia pomocou rádiolokácie sa dá využiť napríklad v špedícii, na sledovanie zásielok v reálnom čase, ale aj napríklad na zisťovanie, kde sú zamestnanci firiem. Zatiaľ čo v minulosti bola "in" lokalizácia cez tradičnú, ale nie celkom spoľahlivú mobilnú sieť GSM, RFID už začína jej poskytovateľom prinášať aj zisky.
Accenture vyvíja na platforme RFID systém, ktorý umožní nemeckým nákladným železničným prepravcom sledovať zásielky tak, aby mali stále na očiach ich polohu, ale aj to, v akom sú stave. Senzory sú totiž schopné okamžite upozorniť prepravcu, či napríklad substrát nezmenil konzistenciu, alebo či je v poriadku vlhkosť zásielky.
Cez rádiové vlny komunikujú aj moduly, ktoré nedávno Accenture nainštaloval do 500 autobusov autobusového dopravcu v americkom St. Louis. "Tieto moduly sú podľa nových algoritmov schopné predvídať, kedy sa autobus pokazí a dokonca sa učia samy," hovorí partner Accenture Michael J. Redding. Pre autobusovú spoločnosť to znamená významné úspory, lebo poruchy nemusí riešiť operatívne, ale pripraví sa na ne vopred.
RFID však môžu využiť aj vinári. Senzory v zemi im umožnia sledovať vlhkosť, či PH pôdy bez toho, aby museli ísť do vinohradu. Možností na využitie technológie sú tisíce. (dj)
Výsledky Accenture zhoršil kontrakt s NHS
BOSTON - Skupine Accenture Ltd. sa v druhom štvrťroku znížil zisk na 69,7 milióna dolárov. V rovnakom období minulého roku pritom dosiahol 209,8 milióna dolárov.
Na výsledku sa prejavili jednorazové náklady 450 miliónov dolárov, ktoré si vyžiadala zákazka pre britský systém zdravotnej starostlivosti, National Health Service. Tržby Accenture však medziročne vzrástli na 4,5 zo 4,2 miliardy dolárov.
Britský kontrakt, ktorý zvýšil náklady firmy, zároveň stiahol aj hodnotu akcií. Zisk na akciu sa preň znížil z 35 centov na 11. Bez započítania vplyvov transakcie by zisk dosiahol 38 centov na akciu.
Accenture pre britský NHS buduje počítačový systém. "Tento kontrakt je problémom, jeho rozsah je prekvapivý," vyhlásil Rod Bourgeois zo spoločnosti Sanford C. Bernstein & Co. Accenture získal kontrakt na dodávku systému pre NHS nadvakrát v decembri 2003 a januári 2004.
Hodnota desaťročnej zmluvy bola vtedy dve miliardy britských libier. Na konci minulého roku firma priznala, že na zákazke vlani stratila zhruba 140 miliónov dolárov.
Konzultanti Accenture majú podľa zadania zákazky navrhnúť, vybudovať a prevádzkovať informačný systém, ktorý prispeje k zlepšeniu starostlivosti o pacientov. Ako vedľajších dodávateľov si na to vybrala napríklad BT Group Plc a softvérovú firmu iSoft Group Plc. Accenture v utorok oznámila, že jej príjmy z projektu budú spolu o 450 miliónov dolárov nižšie, než výdavky. (čtk, reuters)
Celosvetový trh s aplikáciami RFID
Rok Obrat v mld USD
2000 1,1
2001 1,2
2002 1,3
2003 1,5
2004 2,1
2005 3,1
2006* 4,2
2007* 5,2
2008* 7,1
*predpoklad
Zdroj: Frost and Sullivan