Neodolali tomu ani Winterthur, dvojka na trhu s penzijnými úsporami a Slovenská sporiteľňa, ktorá je podľa výšky finančných aktív lídrom medzi bankami.
Pre klientov začali obe inštitúcie ponúkať spoločné služby. Od marca si ich zákazníci môžu prezerať stav na svojich osobných dôchodkových účtoch už aj cez bankomaty. Doteraz dostávali výpisy z penzijných účtov poštou, prípade si ch pozerali cez internet, alebo volali na zákaznícku linku. Služba sa rozšírila o bankomaty. "Na tento účel sme spolu s Winterthurom vydali špeciálne karty," povedala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Miriam Fuňová.
Penzie v bankomatoch
Doterajšia spolupráca spočívala predovšetkým v tom, že sporiteľňa "dohadzovala" Winterthuru svojich klientov. Zákazníci Slovenskej sporiteľne mali totiž možnosť uzavrieť na obchodných miestach banky zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení práve s Winterthurom, ktorý bol donedávna jednotkou na vznikajúcom trhu penzijných úspor. "V našich obchodných miestach môžu penzijné sporenia sprostredkovať iba zamestnanci sporiteľne, ktorí získali licenciu sprostredkovateľa od NBS, respektíve predtým od bývalého Úradu pre finančný trh," doplnila M. Fuňová. Licencovaní pracovníci sú povinní klientovi ukázať doklad o skúške z penzijného sporenia, ak ich o to požiada.
Táto dohoda stále platí. Hoci sa trh pod vplyvom masívnej kampane správcovských spoločností rozrástol na vyše milión ľudí, experti očakávajú, že do konca júna príde do druhého piliera ďalších dvesto- až tristotisíc sporiteľov. V polroku sa totiž končí obdobie, kedy sa pracu-júci, ktorí sú v súčasnosti na trhu práce, môžu rozhodnúť, či si budú šetriť v druhom pilieri, alebo nie. Potom budú môcť vstúpiť do správcovských spoločností iba tí, ktorí sa na trhu práce objavia po prvýkrát.
Lanária si klientov
Okrem toho vlani v parlamente napriek lobingu Asociácie dôchodkových správcovských spoločností neprešlo, aby sa lehota viazanosti prvej zmluvy sporiteľa predĺžila z jedného roka na dva. Desaťtisíce klientov si pritom sporia na penziu v druhom pilieri už vyše roka. Čaká sa tuhý boj o získavanie klientov. Sprostredkovate-ľom podľa informácií z trhu niektoré penzijné spoločnosti ponúkajú až osemtisíc za zlanárenie klienta z jednej správcovskej spoločnosti do druhej. Hovorkyňa Winterthur Zuzana Tichá to nepopiera, ani nevyvracia: "Za získanie klienta sa platí a pokiaľ je niektorá spoločnosť pripravená dávať vysoké provízie, tak na to určite má svoje dôvody."
Ekonóm Poštovej banky Miroslav Šmál si myslí, že sú to zbytočne vyhodené peniaze, ktoré zvyšujú už aj tak vysoké náklady správcov na reklamu a marketing. "V každom prípade dá sa povedať, že ide o mrhanie pe-niazmi, hoci to zatiaľ nejde priamo z klientovho vrecka, ale platí to správcovská spoločnosť," povedal Šmál. Takéto prostriedky budú podľa neho neskôr určite niekde chýbať. "Či už na strane výnosov klienta alebo správcovskej spoločnosti." Pravdepodobnejšia je podľa neho prvá možnosť.
Tichá oponuje: "Nenazvala by som to zbytočným vyhadzovaním peňazí. Nejde iba o províziu pre spros-tredkovateľa, ale je v tom aj odmena pre maklérsku spoločnosť, ktorá ju následne prerozdeľuje v rámci svojej štruktúry aj ďalším riadiacim úrovniam v sieti. Provízia pre jednotlivého sprostredkovateľa je ďaleko nižšia."
Nie sú jediní
Sporiteľňa a Winterthur nie sú jediní, ktorí spolupracujú. Každá dôchodková správcovská spoločnosť, či chce alebo nie, musí spolupracovať s bankou, a to dokonca z inej finančnej skupiny, ako sama pochádza: musí mať svojho depozitára. Prikazuje jej to zákon. Depozitárom správcovskej spoločnosti a jej podielových fondov môže byť iba banka. Depozitár vedie pre tieto fondy bežné účty a vykonáva úschovu cenných papierov. Sleduje, či správcovská spoločnosť správne oceňuje majetok podielového fondu. Podľa zákona musia všetky platby, výplaty a prevody peňažných prostriedkov, ktoré sú majetkom správcovskej spoločnosti alebo podielového fondu, prechádzať účtom, ktorý vedie depozitár.
Užšiu spoluprácu ako len na báze - správca a depozitár - má aj Dôchodková správcovská spoločnosť Allianz
a Tatra banka. "Zmluvu s Allianz DSS môžu klienti uza-vrieť v ktorejkoľvek pobočke Tatra banky a nie sú tak viazaní len na predajné miesta spoločnosti Allianz," povedal hovorca Tatra banky Roman Začka.
Ľuboš Jančík