22 mld. Sk. Toľko účtovali poisťovne
za poistné služby v životnom poistení.
Minulý rok uzatvorili poisťovne nové zmluvy v hodnote 7,2 mld. Sk. Tu došlo k skutočne vysokému nárastu. Oproti predchádzajúcemu roku je to o 26 percent viac. Obchodná produkcia hovorí o aktivite poisťovní v danom roku. Predpísané poistné o výsledkoch dosiahnutých v minulých rokoch. Obchodná produkcia teda naznačuje trend, ktorý platil v danom roku.
Dobrý argument
Samé poisťovne hovoria o minulom roku ako o prajúcom životnému po-isteniu. Pod jeho nárast sa podpísala najmä daňová úľava, ktorú si poistení mohli uplatniť minulý rok po prvýkrát. Pre viaceré poisťovne sa stala úspešným predajným a presviedčacím argumentom. Motivačný vplyv mala i dôchodková reforma, ktorá upravila rozmýšľanie občanov Slovenska v prospech individuálneho zabezpečenia dôchodku. Ďalším dôvodom bol rast životnej úrovne, ktorý tvorí zdroje pre rast životného poistenia dlhodobo.
Poisťovne boli ešte v prvej polovici roka k významu daňovej výhody striedme. Niektoré jej pripisovali veľký význam pri rozhodovaní sa zákazníkov. Podľa iných klientov zaujímali viac iné výhody životného poistenia. Allianz - Slovenská poisťovňa, a.s., Bratislava napríklad komunikovala daňovú výhodu svojim klientom minulý rok v reklamnej kampani. Podľa riaditeľa odboru marketingu ČSOB Poisťovne Emila Mitra, úlohu predovšetkým zohrávali parametre produktov a servis poisťovne. Na záver roka bol však nárast produkcie nových zmlúv v životnom poistení výraznejší. Úspora 2 280 Sk, ktorú pri využití najvyššej 12-tisícovej položky odpočítateľnej od daňového základu ponúka zákon, teda oslovovala zákazníkov najmä pred koncom roka. Povinnosť platiť daň už bola bližšie. Poisťovne teda pripisujú nárast životného poistenia najmä tomuto dôvodu.
Iné dôvody
Najviac z obchodnej produkcie pripadlo na Allianz - Slovenskú poisťovňu. Hodnota nových uzatvorených zmlúv stúpla o 31 percent na hodnotu približne 1,5 mld. Sk. Predstavuje to pätinu trhu. "Životné poistenie predstavuje v súčasnosti najvýhodnejšiu formu investovania a sporenia na dôchodok. Najvýznamnejším dôvodom rastu životného poistenia bola bezpochyby daňová výhoda," tvrdí hovorkyňa poisťovne Lucia Muthová. Vysoko rástla i poisťovňa Kooperativa. Hodnota jej nových zmlúv stúpla o 37 percent. Poisťovňa mala druhý najväčší podiel na trhu - 15 percent.
Pod nárast sa však podpisujú aj iné dôvody. Jedným z nich bola i prebiehajúca dôchodková reforma. Životné poistenie patrí medzi jeden zo spôsobov individuálneho zabezpečenia na dôchodok. Dôchodkovou reformou, ktorá zvýšila povedomie o samostatnom dôchodkovom zabezpečení, vytvorila v myslení slovenských občanov priestor i pre životné poistenie. Ďalším dôvodom rastu bola vyššia životná úroveň. Reálne mzdy rástli minulý rok najrýchlejšie za posledné roky.
Očakávania rastu
Predstavitelia poisťovní očakávajú nárast životného poistenia i tento rok. Ich očakávania sú dokonca ešte vyššie ako v minulom roku. Od začiatku tohto roka totiž vstúpila do platnosti novela zákona o dani z príjmov, podľa ktorej si môže príspevky na životné poistenie zamestnanca uplatniť i zames-tnávateľ, rovnako ako pri doplnkovom dôchodkovom poistení. "V roku 2006 očakávame ešte väčší rast životného poistenia ako pred rokom," hovorí L. Muthová.
Podľa riaditeľa sekretariátu Kooperativy Martina Antala budú významným faktorom aj prebiehajúce reformy zdravotného a dôchodkového zabezpečenia, "ktoré zvyšujú význam individuálneho komerčného zdravotného a dôchodkového poistenia."
Na rast ale budú opäť pôsobiť aj iné faktory. "Životné poistenie bude rásť, pretože okrem pokračujúceho rastu príjmov porastie aj povedomie potreby individuálnej zábezpeky," hovorí generálny riaditeľ Wüstenrot poisťovne Siegfried Fatzi. Okrem toho sa podľa jeho slov bude zvyšovať i poistné krytie: "V dôsledku zmeneného životného štýlu a čiastočne aj preto, že sociálny štát sa redukuje na zábezpeku proti chudobe a starobe a necháva veľa vecí, ktoré v minulosti zabezpečoval, na súkromné poisťovníctvo."
Nižšie úroky
Situáciu v životnom poistení pravdepodobne skomplikuje zníženie technickej úrokovej miery, ktoré začiatkom marca navrhla Národná banka Slovenska. Technická úroková miera predstavuje povinnú mieru zhodnotenia, ktorú musia poisťovne klientovi poskytovať. Úroveň štyroch percent navrhuje banka znížiť na dve a pol percenta. Návrh ešte musí schváliť vláda. Zhodnotenie nad túto hranicu môžu poisťovne klientom vyplácať vo forme podielu na zisku. To je však individuálne u každej poisťovne. "Úprava technickej úrokovej miery bude mať vplyv na rast záujmu o investičné životné poistenie," myslí si Lucia Bednáriková z marketingu poisťovne Kontinuita.
Peter Apolen