Povinné zmluvné poistenie bolo vďaka predchádzajúcemu roku ostro sledovanou témou. Už začiatkom minulého roku poisťovne predpovedali pokles povinného zmluvného poistenia v nadchádzajúcom roku.Dôvodom mala byť cenová vojna na konci roku 2004. Poisťovne vyprovokované dovtedy najmenším hráčom na trhu sa predbiehali vo zvýhodnených sadzbách pre klientov. Takéto správanie bolo nevyhnutné. Ak by totiž nezľavili z cien, klienti by hromadne odchádzali za najvýhodnejšou ponukou na trhu. Aj tak získala ČSOB Poisťovňa, ktorá prvá prišla s nízkymi cenami, nových klientov. Jej predpis poistného sa rovnal 648 mil. Sk, čo je šesťnásobný nárast oproti minulému roku. Poisťovňu to posunulo na piatu priečku v rebríčku. Citeľná bola ale strata u ostatných konkurentov. Poisťovne na základe cenovej vojny predpovedali na tento rok pokles trhu. Pri rovnakom počte vodičov, ktorí sa poistili za nižšie ceny ako pred rokom, mala totiž nová obchodná produkcia v povinnom zmluvnom poistení klesať. Pokles dosiahol približne šesť percent. Poisťovne teda minulý rok uzatvorili poistné zmluvy v hodnote približne o šesť percent nižšej.
Očakávaný pokles
Predpis poistného však minulý rok narástol o 13 percent. Spôsobili ho bonusy, ktoré nie sú odrátané od poistného. Suma, ktorú minulý rok predpisovali poisťovne klientom bez odrátania zliav a bonusov, bola vyššia ako pred rokom. Na rast predpisu poistného mal ale vplyv i rast sadzieb počas roka. Poisťovne sa snažili kompenzovať nízke ceny spred konca predchádzajúceho roka rastom cien pre klientov, ktorí uzatvárali alebo obnovovali zmluvy počas roka. "Akciové ceny z konca roka 2004 sa zväčša vzťahovali na klientov platiacich poistné od prvého januára predchádzajúceho roka," hovorí Eva Jacková zo Slovenskej asociácie poisťovní. K nárastu výberu poistného mohol prispieť i zvýšený počet poistených vozidiel. Minulý rok bolo poistených o 90-tisíc vozidiel viac ako v predchádzajúcom roku.
Ďalšou predpoveďou bol rast cien na poistky, čím by si poisťovne kompenzovali straty z predchádzajúceho roka. K tomu však nedošlo. Naopak, záver minulého roka sa niesol v znamení nových zliav.
Podľa novely zákona o povinnom zmluvnom poistení mali poisťovne zverejniť svoje ceny najneskôr do 31. októbra. Viaceré si nechali zverejnenie na posledný deň. Do poslednej chvíle vyčkávali, s akými cenami vyjde konkurencia. Výsledkom boli komplikované, medzi sebou ťažko porovnateľné cenníky. Poisťovne priniesli na trh nové kategórie rozlišovania poistených vodičov. Nedalo sa tak jednoznačne povedať, či došlo k plošnému zvýšeniu alebo zníženiu cien. Porovnať sa tak dali len ceny u konkrétnych modelov áut a konkrétnych vodičov. Tak aj väčšina poistených postupovala. Niektoré modely si vodiči mohli poistiť lacnejšie ako pred rokom. Iné drahšie. Allianz - Slovenská poisťovňa napríklad priniesla kalkulačku, ktorá poskytovala v závislosti od viacerých parametrov 500-tisíc možností. Niektoré poisťovne však stavili na jednoduchosť a ich cenník predstavoval jednoduchú tabuľku. Napríklad Wüstenrot poisťovňa rozlišuje svojich klientov podľa štyroch kritérií - pohlavia, veku, podnikateľov a nepodnikateľov a výkonu motora.
Nevýhodný zákon
Tento rok mala povinné zmluvné poistenie upraviť ďalšia legislatívna zmena. Klienti podľa nej strácajú možnosť prechádzať medzi poisťovňami počas kalendárneho roka. Doteraz sa podľa zákona považovalo neplatenie poistenia za nezáujem o poistenie. Poisťovňa mala právo zrušiť s takýmto klientom zmluvu. Podľa zákona, ktorý schválili poslanci, je poisťovňa povinná poisťovať klienta i napriek tomu, že neplatil. Poistné potom bude dlžný poisťovni. Cieľom zákona je zabrániť presunu klientov medzi poisťovňami menej ako raz za rok. Poslanci schválili novelu zákona o povinnom zmluvnom poistení na dvakrát. Prvýkrát prezident vrátil novelu do parlamentu na prepracovanie. Vytýkal jej spomínané obmedzenie slobody výberu poisťovne a možnosť mať uzatvorenú zmluvu len s jednou poisťovňou naraz. Vodič by tak pri zmene poisťovne musel byť nejaký čas nepoistený, čo druhý zákon zakazuje. V takom prípade hrozí vodičovi pokuta do výšky 15 tisíc korún. Túto pripomienku ale poslanci prezidentovi odobrili a pôvodnú schválenú novelu zmenili. Vodiči tak budú môcť i naďalej uzatvárať zmluvy vopred.
Peter Apolen