Do pozície výkonného riaditeľa UniBanky prišiel pred vyše
pol rokom.
Slovenský bankový trh považuje za výzvu a prekvapila ho najmä silná konkurencia.
Keď to bude aktuálne, jednou z jeho hlavných úloh sa stane integrácia UniBanky
a HVB Bank Slovakia.
6 Skupina UniCredit Group minulý rok výrazne posilnila svoje postavenie, keď kúpila akcie skupiny HVB. Na Slovensku túto skupinu reprezentuje UniBanka a HVB Bank Slovakia. Spoja sa obe banky aj na Slovensku? Čo bude takéto spojenie znamenať pre domáci trh a klientov?
Ak aj na Slovensku spojíme sily - čo by bolo absolútne logické, vznikne nový subjekt, ktorý sa stane veľkou bankou. Bude to pravdepodobne štvrtá najväčšia banka na trhu z hľadiska skutočnej bilančnej sumy.
V niektorých oblastiach jej bude dokonca patriť vyššia pozícia ako štvrtá. Napríklad v korporátnom bankovníctve to bude pravdepodobne druhá najväčšia banka na trhu.
To, že trh dostane nového hráča, zamieša karty najmä konkurencii. Kým dnes na trhu dominujú tri veľké bankové skupiny, v budúcnosti k nim môže pribudnúť štvrtý "veľký hráč".
Pre klientov bude spojenie znamenať väčšiu ponuku produktov a slu-žieb, viac obchodných miest a pocit príslušnosti k veľkej európskej bankovej skupine, ktorá pôsobí v 19 krajinách, má vyše 28 miliónov klientov a 7 000 pobočiek v Európe. V samotnej strednej Európe sme pritom najväčšou bankovou skupinou.
6 Ako vnímate bankový sektor na Slovensku?
Myslím si, že je na rovnakej úrovni ako v západných krajinách. Čo ma však výrazne prekvapilo, je skutočne silná konkurencia. Prítomnosť toľkých bánk na takom malom trhu ťahá konkurenciu na úroveň, ktorú som pravdepodobne vo svojej profesionálnej kariére ešte nevidel. Konkurenčný boj je dobrý a je všade vo svete, ale tu je extrémne ostrý.
6 Čo je podľa vášho názoru najdôležitejšie preto, aby banka bola úspešná? Sú to jej produkty, ľudia, imidž?
Životnosť nových produktov je dnes na bankovom trhu veľmi krátka. Ak prídete s novým, konkurencia vie veľmi rýchlo vyvinúť podobný produkt s vylepšenými charakteristikami. Preto je na dosiahnutie úspechu dôležitý, ale nie najdôležitejší.
Myslím si, že významná je úroveň služieb. Potrebujete mať v banke oddaný tím, tak ako v každom inom odvetví hospodárstva. Je nevyhnutné mať v banke personál, ktorý si dokáže u klientov vybudovať lojalitu a tí sa budú do banky vracať aj vtedy, keď iné subjekty na trhu budú ponúkať podobné produkty.
Sila značky hrá, samozrejme, tiež dôležitú úlohu.
6 Prešli ste viacerými svetadielmi, manažovali ste prácu banky v Amerike, Ázii, Európe. Čo majú spoločné a v čom sa odlišujú tieto "bankové svety"? Kde si ľudia najviac požičiavajú, kde najviac šetria?
Ázijská populácia sporí veľa. Japonsko a Kórea sú známe tým, že majú veľmi vysokú mieru sporenia. Na druhej strane v USA je zadĺženosť rodín a jednotlivcov najvyššia na trhu. Toto sú dve krajné hranice spektra na bankovom trhu - na jednej strane vysoká miera úspor, na strane druhej vysoká spotreba vďaka spotrebným úverom a podobne.
Európa stojí niekde medzi tými-
to dvoma hranicami. Napríklad, Taliansko bolo dlho v kategórii Japonska a Kórey. V súčasnosti však v Taliansku slávia spotrebné úvery úspech a populácia si zvyká požičiavať si na spotrebu.
6 Kde stojí v tejto škále Slovensko?
Moja skúsenosť so Slovenskom je zatiaľ veľmi krátka, pretože som tu len osem mesiacov. Myslím si však, že je v súčasnosti na križovatke. Má v priemere veľmi mladú populáciu, ktorá je otvorená novým produk-
tom a modelom financovania. Zadĺženosť slovenskej populácie v spotrebných úveroch je v porovnaní s ostatnými krajinami strednej Európy síce stále malá, ale podiel spotrebných úverov na HDP sa neustále zvyšuje. Ekonomika na Slovensku rastie a v rastúcej ekonomike stúpa aj spotreba.
6 Boli ste členom výkonného výboru Inštitútu medzinárodných bankárov (IIB). Čo je cieľom tohto inštitútu, akú má náplň a dosah na medzinárodné bankovníctvo?
IIB je vlastne asociácia zahraničných bánk v USA. Z toho vyplýva, že tento inštitút nemá výrazný vplyv na dianie v medzinárodnom bankovníctve. Slúži potrebám medzinárodných bánk, ktoré pôsobia v USA. IIB doh-liada na to, aby krajina svojimi zákonmi nediskriminovala zahraničné banky.
Jeho potreba napríklad vzrástla po 11. septembri, kedy sa právny systém v USA dramaticky zmenil a začalo platiť množstvo nových zákonov. Menšie banky tiež niekedy ťažšie čelia byrokracii, ktorá im komplikuje život. Inštitút teda diskutuje o takýchto problémoch.
6 Čoskoro, 6. apríla budete mať okrúhle výročie, 50 rokov. Na Slovensku človek pri ňom zvykne bilancovať svoj život, čo mu ale nebráni mať aj veľké sny a plány. Čo považujete za najväčší úspech vo svojej profesionálnej kariére a aké sú vaše plány do ďalších rokov?
Najväčším úspechom mojej profesionálnej kariéry je bezpochyby vymenovanie za výkonného riaditela UniBanky. Je pravda, že som pracoval na rôznych pozíciách v rôznych krajinách sveta, ale stať sa výkonným manažérom banky je určite úspech v živote každého bankára.
Filozofiou skupiny UniCredit je rotácia vo vrcholových funkciách medzi rôznymi krajinami. Na jednej pozícii v jednej krajine zostanete približne dva - tri roky. Potom je na rozhodnutí skupiny, akú novú pozíciu v inej krajine, ktorá je zároveň pre vás aj výzvou, navrhne. Pre mňa je teraz dôležité vybudovať si dobré vzťahy s kolegami v UniBanke a úspech UniBanky na slovenskom bankovom trhu. Uvidím, čo prinesie budúcnosť.
6 Filozofia rotácie krajín môže byť zaujímavá. Aké to je - prísť z New Yorku do Bratislavy?
Pracoval som na veľa rozličných miestach. Keď mi ponúkli túto pozíciu na Slovensku, rád som ju prijal. Myslím si, že Slovensko je naozaj zaujímavá krajina a pre mňa je zaujímavé tu žiť. Samozrejme, že sa život tu líši od života v New Yorku. Áno, Slovensko je malá krajina a doteraz som nebol zvyknutý na túto veľkosť trhu. Bratislava je malé mesto, pravdepodobne asi najmenšie, v ktorom som kedy býval. Je to ale tiež pekné mesto a zdá sa mi, že mentalita Slovákov a ich postoj k životu sa veľmi podobá Talianom. Taliani sú známi svojou otvorenosťou a ochotou nadväzovať priateľstvá, a takí sa mi javia aj Slováci.
Marta Ďurianová
The Slovak Spectator