Najnovšie by rady výrobcov v Česku mohla rozšíriť juhokórejská automobilka Hyundai, ktorá sa pravdepodobne rozhodne vybudovať továreň v Nošoviciach v okolí Ostravy.
Niektorí ekonómovia so znepokojením pozorujú rastúcu závislosť českého hospodárstva od jedného odboru. Keby svetový automobilový priemysel postihla recesia, mohla by to podľa nich česká ekonomika nepríjemne pocítiť. "Treba pripustiť, že tendencia k monokultúrnosti štruktúry priemyslu môže predstavovať riziká," povedal prezident Zväzu priemyslu a dopravy Jaroslav Míl.
Zatiaľ však prináša rozvoj automobilového priemyslu českému hospodárstvu skôr pozitíva. Napríklad továreň TPCA pri Kolíne, ktorú otvorili vlani vo februári, podľa odhadu analytikov prispeje k zrýchleniu rastu ekonomiky o pol až o jedno percento. Výroba automobilov tiež prispieva k zníženiu nezamestnanosti. V odbore pracuje viac ako 100-tisíc ľudí, ďalších zamestná Hyundai, jeho dodávatelia či dodávatelia nových automobiliek na Slovensku.
Výroba osobných áut v Česku vlani po prvý raz v histórii prekročila polmiliónovú hranicu a priblížila sa k 600-tisíc kusom. Výroba áut vzrástla oproti roku 2004 takmer o 35 percent, a to predovšetkým produkcia osobných automobilov. Poklesla produkcia
nákladných automobilov, motocyklov a prípojných áut. Desaťpercentný rast vlani zaznamenal vývoz, na export šlo 432-tisíc vozidiel.
Príčinou nárastu bolo otvorenie továrne TPCA, dokončenie investícií Škody Auto, zvyšovanie ich zahraničného odbytu a rast vývozu výrobcov automobilových dielcov. V Česku sa v posledných rokoch usadila aj skupina významných svetových dodávateľských firiem, mnohí tradiční domáci výrobcovia autodielcov sa začali presadzovať i pri zahraničných značkách. Ďalší významný impulz na zlepšenie pozície českého autopriemyslu sa očakáva i od automobiliek vznikajúcich na Slovensku. (čtk)