Cesty v Košiciach sú po zime v oveľa horšom stave ako pred rokom, tvrdia vodiči i majitelia pneuservisov. "Situácia je z roka na rok horšia," hovorí taxikár Jozef Breza. Preseknutá pneumatika je podľa neho ten lepší prípad. "Auto som si priviezol zo zahraničia, tam vydržali guľové čapy bez problémov desať rokov. Na našich cestách ich musím meniť každý druhý rok. Nechápem, kam idú cestné dane, ktoré všetci platíme."
Podobné skúsenosti má majiteľ pneuservisu Anton Lellák. Počet zákazníkov, ktorí za ním prichádzajú s poškodenými pneumatikami, diskami, poloosami či celými nápravami, je tento rok oveľa vyšší ako vlani. "Minule bol u mňa klient s Audi A 8. Musel meniť nielen gumy, ale aj dva elektrónové disky. Jedna diera ho stála okolo päťdesiattisíc!"
Viacerí vodiči žiadajú o náhradu škody správcu ciest. Potvrdil to aj hlavný inšpektor komunikácií Václav Kohoutek. Počet žiadateľov a výšku škôd však odmietol uviesť.
Mesto má v správe 700 kilometrov ciest. V tohtoročnom rozpočte je na opravy vyčlenených 43 miliónov korún. Podľa Kohouteka prioritu majú hlavné cestné ťahy, ktoré slúžia mestskej hromadnej doprave. Ako uviedol, podľa harmonogramu by mali výtlky odstrániť do konca apríla.
"Výtlky opakovane vznikajú najmä na cestách s dvadsať a viacročným povrchom, ktoré by potrebovali buď nový súvislý koberec, alebo celkovú opravu. Na to chýbajú peniaze, táto oblasť je dlhodobo podkapitalizovaná. My by sme na rok potrebovali minimálne sto miliónov," hovorí Kohoutek.
Komplexné opravy úsekov ciest mesto rieši v rámci partnerstva so súkromným sektorom. Firmy na základe zmluvy financujú opravy z úverov, mesto ich desať rokov spláca.
"Táto spolupráca sa nám osvedčila," hovorí Kohoutek. Tento rok chcú prostredníctvom projektov partnerstva opraviť komunikácie na ôsmich uliciach. (sen)