BRATISLAVA - Do 7. apríla môže padnúť rozhodnutie, ako bude vyzerať štátna správa po 1. júni. Vo štvrtok prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi doručili novelu zákona o štátnej službe, ktorá okrem iného ruší Úrad pre štátnu službu. Ak zákon vráti, všetko môže ostať pri starom. Parlament novelu prijal 60 hlasmi, čo by na opätovné prijatie nestačilo, potrebných by bolo 76 hlasov.
Gašparovič oznámil, že skúma dôvody za a proti zrušeniu úradu. Podľa hovorcu Mareka Trubača by nepokladal za dobré, keby sa s vládou vymenili aj ľudia na ministerstvách "až po vrátnika", a z tohto hľadiska úrad "má zmysel". Dobré by však podľa neho nebolo ani to, že minister si nemôže vybrať všetkých svojich spolupracovníkov bez toho, aby mu do toho úrad nehovoril, čo bol aj jeden z dôvodov odporcov úradu, prečo presadili jeho zrušenie.
Predseda úradu Ľubomír Plai zasa hovorí o ďalšej politizácii štátnej správy. Za úrad a proti novele chce lobovať u prezidenta, ktorého požiadal o prijatie. Trubač stretnutie potvrdil, termín zatiaľ nebol určený.
S úradom alebo bez neho, zákon o štátnej službe ostane v platnosti. "Úrad nie je zákon o štátnej službe," poznamenáva Peter Papanek, hovorca ministerstva financií, ktoré novelu navrhlo. Zákon bude naďalej upravovať právne vzťahy v štátnej službe - obsadzovanie úradníckych miest, odmeňovanie úradníkov a tak ďalej, a bude apolitický, dodáva Papanek.
Text novely skompletizovali iba minulý týždeň, jasné je zatiaľ napríklad to, že riadiaceho úradníka - "predstaveného", bude možné odvolať aj bez uvedenia dôvodu.
Novela by sa však týkala aj radových úradníkov, ktorí by chceli napríklad získať povolenie podnikať. Nesmeli by podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť, ktorá sa zhoduje s ich prácou pre štát.
Úradníci sa k novele vyjadrujú neradi. Vedenie Slovenského odborového zväzu verejnej správy ju vníma ako "zasahovanie parlamentných politických strán do fungovania štátnej služby".
Novelizácia zákona by bola už devätnástou, čo - aj vzhľadom na to, že zákon nemá ani štyri roky - môže svedčiť o tom, že so štátnou službou sú stále problémy.
Úradnícke odbory mienia, že početnými novelami sa postavenie štátnych zamestnancov oslabovalo. Píšu, že boli svedkami "stále väčšieho zasahovania politických strán" do štátnej služby, čo vraj viedlo k odchodu mnohých kvalitných pracovníkov.
Čo novela mení v štátnej službe
- ruší Úrad pre štátnu službu. Jeho právomoci majú prevziať Úrad vlády, ministerstvo práce a najvyššie služobné úrady,
- vedúcich služobných úradov na ministerstvách má vymenúvať a odvolávať vláda na návrh ministra,
- ministri a štátni tajomníci budú môcť cez vedúcich služobných úradov aj bez uvedenia dôvodu odvolávať riadiacich úradníkov v svojej priamej riadiacej pôsobnosti, napríklad šéfov sekcií na ministerstve,
- vedúci ostatných úradov budú môcť aj bez uvedenia dôvodu odvolávať riadiacich úradníkov v svojej priamej riadiacej pôsobnosti, napríklad šéf daňového riaditeľstva riaditeľov pobočiek,
- výberové konania na miesta v štátnej správe budú organizovať jednotlivé služobné úrady,
- úmyselné uvedenie neúplných alebo nepravdivých údajov v majetkovom priznaní už nebude zákon považovať za závažné služobné previnenie,
- za bezúhonného má pri prijatí do štátnej služby byť považovaný aj človek, ktorého už v minulosti zo štátnej služby prepustili za závažné služobné previnenie,
- zrušením Úradu pre štátnu službu ruší aj druhostupňový odvolací orgán, napríklad generálni riaditelia ministerstiev sa proti prepusteniu zo služby budú môcť odvolať už len u vedúceho služobného úradu. Práve on však môže byť tým, kto ich na pokyn ministra odvolal. (iš)
Autor: JOZEF ČAVOJECIVAN ŠTULAJTER