Akokoľvek paradoxne to znie, jubilujúci Wolfgang Amadeus dominuje nielen koncertnému životu Viedne či programovému plagátu Staatsoper, ale aj avantgardnej scéne, špecializovanej na uvádzanie súčasných diel. Prvou tohoročnou premiérou Neue Oper Wien bola Čarovná flauta. Nie však tá Mozartova a Schikanederova, ale Čarovná flauta 06 z dielne autorskej dvojice Thomas Pernes (hudba) a Gloria G. (libreto). Na pôdoryse singspielu, ktorý patrí k rodinnému striebru našich susedov, tvorcovia odventilovali hneď niekoľko aktuálnych tém - zvrátený pseudohumanizmus celebrít, mocenskú manipuláciu, a najmä problém identity, hľadanie vlastného ja.
Postavy Mozartovej opery, s výnimkou rozprávkovej dvojice Papagenovcov, zostali zachované. Akurát, že Tamino sa po mučivom sne ocitne na bizarnej podnikovej párty. Je to priestor medzi realitou a fikciou, svet všemocného manipulátora Sarastra. Ak Tamino prejde skúškami, stane sa jeho nástupcom. Šou efektne moderuje Rozprávač, poriadok strážia tri baby v bomberách, ktoré v prípade potreby pichnú účastníkom párty injekciu rovno do krku.
Súčasťou šoubiznisu je aj Kráľovná noci. Vysoký bledý muž v širokej sukni posiatej motýlikmi, napojený na hadičky, srdcervúco spieva či skôr deklamuje - veľkú áriu. Jej/jeho tri dámy sú smiešne osôbky v antisepticky ružových kostýmčekoch, cez ktoré si príležitostne oblečú priesvitné pršiplášte.
Tamino si vysníval aj druhé ja, krásnu Paminu. Práve ju neskôr Sarastro zneužije a prinúti odistiť trubičky s plastickou trhavinou. Obraz vysokého muža tancujúceho na minimalistickej scéne s plačúcou dievčinkou atentátničkou, ktorej zviazané nohy sa bezmocne kývajú nad zemou, je celkom účinný.
V partitúre Zauberflöte 06 sa spájajú početné citácie fragmentov Mozartovej opery, džez, techno aj široké plochy meditatívnej hudby. Je dostatočne komunikatívna na to, aby neodplašila ani konvenčnejšie orientovaného poslucháča, ak sa pravda povznesie nad to, že operne školený spev zosiľňujú mikrofóny. Kto pozná Mozartov originál, môže sa popri inom oddávať intelektuálnej zábave pri odhaľovaní známych miest.
Celkovo by dielu prospelo viac nadhľadu a miestami i nožnice. Scény s nádychom absurdity ako smutnosmiešne výstupy Kráľovnej noci, ružové Tri dámy či bacharky účelovo prestrojené za neodolateľné hostesky v strieborných podprsenkách majú silnejšiu divadelnú hodnotu ako patetické miesta, v ktorých sa chceli autori vyjadrovať k viacerým bolestiam sveta naraz.
Napriek tomu už len fakt, že celkom neďaleko sa ktosi snaží reflektovať aktuálne témy práve cez operu a dokonca pred plným hľadiskom, je v slovenských reáliách pozoruhodný. Ak sa chcete inšpirovať, máte príležitosť. V júni bude súbor Neue Oper Wien s touto inscenáciou hosťovať v rámci Medzinárodného festivalu hudobného divadla v Bratislave.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ (Autorka je hudobná publicistka)